A zöldség-gyümölcs fogyasztási uniós rangsor középmezőnyének végén vagyunk
A Freshfel Europe friss adatai szerint Magyarországon csökkent a legnagyobb mértékben a zöldség-gyümölcs fogyasztás 2022-ben.
A cikk a Trade magazin 2024/6-7. lapszámában olvasható.
A Freshfel Europe 2022-es Consumption Monitora komoly visszaesést jelez az Európai Unióban fogyasztott zöldség és gyümölcs mennyiségének tekintetében. Az orosz–ukrán konfliktus kirobbanásakor, már az őszi hónapok végén jellemző volt egész Európára az infláció és az energiaárak emelkedése. Ennek fényében talán nem meglepő, hogy az EU polgárai körében a napi zöldség-gyümölcs bevitel átlagosan 5,12%-kal csökkent.
Magyarország a napi, fejenkénti zöldség-gyümölcs fogyasztás tekintetében az uniós rangsor középmezőnyének alján áll: 2022-ben csaknem 10%-kal esett vissza a fogyasztás. Ez igen jelentős csökkenés, ami csak a korábban az élvonalba tartozó Portugáliában (–20%) és Romániában (–20%), az évek óta csökkenést mutató Spanyolországban (–13%) és Dániában (–10%) volt magasabb. Nálunk ugyan kisebb mértékben, de több európai országban számottevően csökkent a napi beviteli érték: Németország (–7,21%), Csehország (–7,11%), Szlovákia (–5,4%), de Franciaország (–4,71%) sem úszta meg az évet visszaesés nélkül.
A mostoha gazdasági környezet ellenére 2022 növekedést hozott Olaszországban (+4,9%), Litvániában (+6,07%), Ausztriában (+2,93%) és Szlovéniában (+7,73%).
Az EU-ban a friss zöldségek és gyümölcsök napi fogyasztásának jelenlegi 350 g/fő/napos szintje tovább távolodott a WHO ajánlásában szereplő 400 g-os értéktől.

2022-ben csaknem 10%-kal esett vissza a zöldség-gyümölcsfogyasztásunk
//
Kapcsolódó cikkeink
Növényi alapú termékekkel kiváltható a hús, tojás és tej a fenntarthatóbb jövőért
Egyre többen választanak növényi alapú termékeket a hagyományos élelmiszerek helyett,…
Tovább olvasom >Íz és minőség nélkül nem maradnak versenyben a növényi alapú márkák
Ian Hepburn, a Flora Food Group marketingigazgatója arra figyelmeztetett egy…
Tovább olvasom >A Veganuár™ 2025 kiemelt élelmiszerlánc-partnere a Lidl volt
Csatlakozott a Lidl Magyarország a Veganuár™ 2025 kezdeményezéshez, mely arra…
Tovább olvasom >További cikkeink
Országos Kereskedelmi Szövetség: az árrés nem profit!
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) nemzetközi élelmiszer-kereskedő tagvállalatai az elmúlt…
Tovább olvasom >Orbán Viktor a Kossuth Rádióban: a kereskedők 10 százaléknál többet nem rakhatnak rá a beszerzési árra
Március közepétől a kormány 10 százalékban maximalizálja az árrést 30…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Miért drágulnak folyamatosan az élelmiszerek?
Az elmúlt időszakban kiemelt figyelmet kapott az alapvető élelmiszerek –…
Tovább olvasom >