A Z generáció luxusgeneráció
Kevés korlátot élnek meg, sok lehetőséggel rendelkeznek, ami nyomást jelent számukra, illetve a vizualitás kiemelten fontos nekik – röviden így lehetne jellemezni a Z generációt. Elkényeztetik a 15–24 évesek generációját szüleik, luxusgenerációt hozunk létre – ismertette dr. Törőcsik Mária, a Pécsi Tudományegyetem oktatója a november 20-án tartott budapesti konferencián.
A Z generáció szokásait egy olyan, másfél évig futó projekt keretében ismertették, melyet a Támop-4.2.3-12 pályázat keretében támogatott az állam. A projekt vezetője a fenti következtetést az alapján hozta meg, hogy noha a szülők anyagi körülményei szűkösek, a fiataloknak az elvárthoz képest több elköltendő pénzük van: átlagosan havi 37 ezer forint. A fiatalok nem érzik az anyagi korlátokat, szüleik inkább lemondanak egy-két dologról, csakhogy gyermekeiket erőn felül tudják anyagilag támogatni.
Vidék és Budapest között ebben is különbség van: a fővárosban 50 ezer forint áll a fiatalok rendelkezésére, megyeszékhelyen pedig 30 ezer, az elkölthető pénz mennyisége pedig az életkorral nő. A nők lakhatásra, étkezésre költenek leginkább, a férfiak sportra és szórakozásra, illetve mindkét nem tagjai számára fontos a külső megjelenés is.
Fiatalságkultusz
Törőcsik Mária szerint a fiatalságkultusz áthatja a társadalmat, minden, ami fiatal, egyben értékes is. A Z generáció tagjai kevés korlátot élnek meg, sok lehetőség közül tudnak választani, ami sokszor nyomást jelent számukra. A megosztás jellemző rájuk, mindent ingyen akarok és azonnal a mottójuk. Szívesen megosztják saját dolgaikat is, így kérdés, hogy egy nagylelkű generáció kialakulásának vagyunk-e tanúi. A kutatás szerint nem, mert mikor az adományozási hajlandóságukra és az önkéntes munka vállalására kérdeztek rá, kiderült, hogy ezek távolról sem fontos tevékenységek számukra.
Jellemző rájuk a párhuzamos munkavégzés, ami azonban nem jár együtt az elmélyült tevékenységgel – felületes morzsatudás birtokában vannak. A média területén a technológia rendkívül érdekli őket, és nagyon fontos számukra a vizualitás, mindent látni szeretnének, tömören és röviden. A dokumentált elismertség is fontos szerepet játszik életükben, nagyon sok apró mozzanatot megosztanak életükből. Kiemelt a korosztály számára az öncelebség, híresek szeretnének lenni, határtalan lehetőségek előtt állóknak látják magukat. Sztárság tekintetében nem a szomszéd a példakép, hanem a világháló hőse. Azonban praktikus emberekről van szó, nem áll tőlük távol a kreativitás és ötleteiket nem haboznak megvalósítani – például buli utáni takarítást vállaló start-up céget indítani.
Nagyváros, kis boldogság
A kutatásban azt is vizsgálták, hogy boldogok-e a hazai fiatalok. Kiderült, hogy az életkor és a településtípus lélekszámának növekedésével csökken a boldogságuk. A 15–18 évesek elégedettebbek időbeosztásuk, karrierjük és életpályájuk tekintetében, a szülőktől való elszakadás gondolata nem foglalkoztatja őket. Ebben a korban a nők számára a testi változások nagyon fontosak, annak ellenére, hogy a szépséget és vonzerőt deklaráltan nem tartják fontosnak. A megjelenés a fiatal nőket, illetve a 10 ezer főnél több lakossal rendelkező településeken élőket érdekli komolyabban. Fizikai állapotukkal a férfiak és a kisebb településeken élők elégedettek.
Magabiztosság a felszínen
A projektvezető szerint a mai fiatalok ugyanazokkal a problémákkal küzdenek, mint a korábbi generációk, vagyis identitásuk megtalálása, céljaik és a realitások összehangolása. Ezeket a gondokat magabiztosnak vélt életstílusuk elfedi, nehezen értjük meg, hogy az a fiatal, aki egész nap szobájában számítógépe előtt ül, nem feltétlenül magányos. Anyagiasak, praktikusak, pénzszeretők, ismerik és szeretik a kialakult márkákat. A felszínen magabiztosak, de ha rákérdezünk, kiderül, hogy vannak önértékelési gondjaik.
A projekt keretén belül több tanulmány is készült, ezek a www.zgeneracio.hu weboldalon érhetőek el. Az FMCG-cégek marketingosztályai számára közülük kiemelten A Z generációról című, ingyen letölthető tanulmányt javasoljuk elolvasni, hiszen az átfogó képet rajzol vásárlói és fogyasztói magatartásukról, az alkalmazható marketingstratégiákhoz is tippeket ad.
Vass E
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >