Magazin: A vásárnaptár margójára
A válság sajnos súlyos nyomokat hagyott a kiállítások területén.
– Elsőként említeném, hogy néhány hagyományos kiállításunk már nincs jelen Magyarországon az utóbbi években, mondván, túl kicsi volt az érdeklődés, és inkább más országokra fordítják az eddig ide szánt pénzt – kezdi nyilatkozatát Györki Ágnes, a francia vásárokért hazánkban felelős Promosalons Képviselet vezetője.
Eltűnnek, összeolvadnak, társulnak
Maguk a kiállítások is kisebbek lettek, területüket és kiállítóik számát illetően is, néhány kivételével. Így anyagi lehetőségeik is csökkentek, ott spórolnak, ahol tudnak. Egyes kiállítások eltűntek, mások összeolvadtak, vagy elvben külön maradtak, de egy helyen és időben kerülnek megrendezésre.
2011-ben az egyik legfontosabb rendezvényük a világ legjelentősebb bor- és égetettszesz-szakkiállítása, az igen népszerű bordeaux-i VINEXPO lesz 2011. június 19–23. között.
– A Koelnmesse is belekényszerült abba, hogy racionalizálja kiállításait, összevonjon, megszüntessen eseményeket, vagy éppen új iparágat célozzon meg és szerepeltessen palettáján – állapítja meg Kakuk Márta, a Mon-Art Reklámiroda Kft., a Koelnmesse hivatalos magyarországi képviseletének vásárképviselője. A már „önjáró” kiállítások gondozására is igen nagy hangsúlyt helyeznek, már nem elég az automatizmus, a folyamatosan frissülő, a piac igényének megfelelő innovatív megoldások elengedhetetlenek.
– Néhány nagy német kiállításon a válság hatása már egyáltalán nem, illetve alig érzékelhető, míg régiónkban ez még jelentősen rányomja bélyegét az iparágra – mondja Máté Szilvia, a BD-EXPO Kft., a Messe Düsseldorf és a Veletrhy Brno magyarországi képviseletének ügyvezetője. Tapasztalataik szerint a cégek jelenleg úgy gondolkodnak, hogy az első számú kiállításokon mindenképpen részt kívánnak venni, az egyes regionális eseményekről pedig – költségtakarékosság miatt – inkább lemondanak. Ez a várakozás tovább növeli ezeknek a „mega” seregszemléknek a jelentőségét.
2011-ben Düsseldorfban több olyan kiállítás is lesz, amelyek az adott iparág világszerte vezető szakvásárai. Ilyen a februári EuroShop, a kereskedelmi innovációk háromévenként megrendezésre kerülő szakvására, a szintén háromévenként megrendezendő Interpack, a csomagolási iparág világkiállítása is, valamint a minden márciusban sorra kerülő ProWein, a borok és szeszes italok nemzetközi kiállítása.
„Jutalomutak” helyett minőségi kapcsolatépítés
– A kiállítások jelentősége szerintem nem változott, hiszen olyan lehetőséget jelentenek, ahol egyszerre lehet átfogó képet kapni a kínálatról és az aktuális trendekről – fűzi tovább a gondolatmenetet Györky Ágnes. Továbbra is érvényes az, hogy a személyes kapcsolatot nem tudja pótolni az internet, ahogy a termékek megkóstolása, tapintása, a minőségről való meggyőződés sem történhet virtuálisan. Mégis rengeteg látogató és kiállító mondott le kényszerűségből a részvételről. Legsúlyosabb példa erre az idei SIAL kiállítás, ahol hosszú évtizedek óta először nem volt magyar közösségi stand.
Kakuk Márta szerint még nagyobb tétje van a kiállításoknak, mint korábban. A kiállítók azonban már nem 4-5, csak 1-2 megjelenést terveznek évente, csak a jól bevezetett, tradícióval rendelkező, a piac által is elismert rendezvényekre fókuszálnak. Ebben a rohanó világban a cél minél rövidebb idő alatt, minél több minőségi kapcsolati tőkére szert tenni, és minél kevesebb kollégát kiutaztatni. Megszűntek a „jutalomutak”, többnyire a döntéshozók látogatják végig a partnereket, ami egyrészt végtelenül fárasztó, ugyanakkor költséghatékony is.
– Az érdeklődők vonatkozásában, a cégek koncentrációja miatt számolni kell azzal, hogy a jövőben nem növekedhet az eddigi ütemben a látogatók száma a nagy nemzetközi szakvásárokon – teszi hozzá Máté Szilvia. – A válságnak azonban pozitív hozadéka is van, erőket mobilizál, és rákényszeríti a piaci résztvevőket a belső tartalékok feltárására.
A Veletrhy Brno például a teljes kereskedelmi tevékenységét elektronikus alapokra helyezi – a jelentkezésektől kezdve egészen az elektronikus számlázásig. Ettől az ügyintézés egyszerűsítése, a fölösleges köztes lépések felszámolása várható, és elsősorban felhasználói szempontból sokkal kényelmesebb rendszert kínál az ügyfelek részére.
Magyar vonal
Magyar cégek a francia kiállításokra óvatosabban mentek eddig is, mert úgy gondolják, hogy a francia nyelvtudás hiánya hátrányos számukra, pedig ezek nagy, nemzetközi kiállítások. A Promosalons tapasztalata szerint a válsággal ez a trend erősödött, jóval kevesebb magyar kiállító volt a francia kiállításokon, mint eddig. Remélhetőleg ez a folyamat hamarosan, legkésőbb 2012-re véget ér.
A BD-Expo úgy látja, hogy az egyéni pályázati lehetőségek, a koncepcionális vásártámogatási rendszer hiánya is csökkentette a magyar vállalkozások részvételi szándékát a nemzetközi szakvásárokon. Van olyan kiállításuk, ahol idén fele annyi magyar cég vett részt, mint az előző rendezvényen. És van olyan kiállításuk is, ahol az elmúlt években rendszeresen volt magyar kiállító, idén pedig nincs.
– Sajnos hozzá kell szoknunk, hogy lassan nem lesz olyan iparágunk, ahol magyar gyártók versengnének a nemzetközi porondon – jegyzi meg a Koelnmesse képviselője. A magyar vállalatok az 50 rendezvényből általában 10 iránt érdeklődnek, legerőteljesebb minden második évben az ANUGA élelmiszer-ipari kiállítás vonzereje. Idén itt is negatív dobogós helyezést szerzett hazánk, ugyanis a 2007-es 83 kiállító helyett 2009-ben 47 magyar kiállító szerepelt.
Újítások, szolgáltatások
A kiállítások teljesen átálltak az interaktív regisztrációra, jegyeladásra, ahol általában kedvezményesen lehet vásárolni a helyszíni árakhoz képest. A kiállítói dossziékat is az internetes oldalakról lehet letölteni, azokat sem küldik már el postán.
Az interneten az érdeklődők előre meg tudják szervezni programjaikat, találkozóikat, előre megvehetik a katalógust, futárszolgálatot kérhetnek az összegyűjtött anyagok hazaszállítására, és olyan is előfordul, hogy még az ebédjüket is előre megrendelhetik a kiállítás helyszínén lévő éttermekben. Az interneten nagy alapossággal fel lehet készülni egy-egy szakvásárra, hiszen lekérdezhetők az adott témakör kiállítói, csoportosíthatók országonként, csarnokonként, vagy akár részletes termékkategóriánkként. Természetesen a kiállítások honlapjáról elérhető a repülőjegy-vásárlás és hotelfoglalás is. Szinte minden kiállítás szervez kísérő rendezvényeket, konferenciákat, workshopokat, üzem- és üzletlátogatásokat is. A Messe Düsseldorf az idei élelmiszer- és gasztronómiai szakvásáron például különösen nagy hangsúlyt fektetett az értékesítés-ösztönzésre: minden pavilonban ötletek sokasága, hozzá tartozó szemináriumok voltak, ezzel is segítve a kereskedőket a forgalom javításában.
2011-ben lesz ANUGA, amelynek kísérő rendezvényeit is érdemes figyelemmel követni, élni azokkal a lehetőségekkel, amelyekből a cégek profitálhatnak.
Rendezvények, kiállítások menüjébe
A rendezvények elengedhetetlen kelléke a vendéglátás és a különböző programok. A változó idők azonban ezt a területet sem hagyták érintetlenül. Egyre több, újabb, izgalmasabb szolgáltatást igényelnek a megrendelők, de sokszor a korábbiaknál szerényebb büdzséből.
– A dolgozói rendezvények tekintetében megfigyelhető, hogy a régi szokást, azaz a nyári családi napos, illetve a karácsonyi dolgozói eseményt mérlegelik, és csak az egyiket tartják meg. Mindenképp a költségek minimalizálása a cél, így például zenekar helyett dj-szolgáltatást kérnek, illetve dekorációra egyáltalán, vagy csak elvétve költenek – jegyzi meg Vigh Anita, a Bonus Party Service Kft. ügyfélkapcsolati igazgatója.
A szakember tapasztalata szerint a vállalatok nagyobb hangsúlyt fektetnek a partnertalálkozókra, illetve a konferenciákra, hiszen az üzletszerzés, illetve a meglévő partnerek megtartása került előtérbe, míg a belső rendezvények és végfogyasztóknak szóló események kissé visszaszorulnak. A sikerhez nagyon fontos a jó brief és a személyes egyeztetés lehetősége is, hiszen így nagyon sok információ kiderülhet, ami a megrendelőnek természetes, de a rendezvényszervezőnek hiányzó kulcsszempont lehet. Érdemes a sok bekért ajánlatot tételesen összehasonlítani, mert csak a végösszeg nem sokat árul el a szolgáltatás minőségéről, valódi ár-érték tartalmáról. A helyszínválasztásban is a profi rendezvényszervezők tudnak releváns tanácsot adni, ötletekkel szolgálni.
Állandó megújulás
Céges rendezvények szervezésekor egyre fontosabb szerepet kap a gasztronómia. Borok tekintetében is egyre nagyobb igény van a minőségi fajtákra. Ezért a Bonus Party Service minden évben próbál új arculatot, menüsorokat felvonultatni. A büféasztalaik dizájnját a divathoz igazítják, a konzervatívan elegáns fehér-arany asztalokon kovácsoltvas kiegészítőket használnak, de kérésre a fekete-kivizöldtől a manapság divatos pasztellszínekig szinte bármit megjelenítenek. A vendégasztalokra közel 40-féle terítékvariációt vonultatnak fel a nagyon egyszerűtől a trendi kiegészítőkkel kombinálton át akár a minimál vonulatig.
Igen kedvelik a sztárséfek ötleteit, melyet megfűszereznek a Bonus-pikantériával. Menüsoraikban megtalálhatók a közkedvelt ízek, de olyan finomságokat is csempésznek az ételek közé, mint a füstölt lazacos-parajos quiche lorainne, az ínyencek kedvére. Tapasztalataik szerint ez a kedvenc éttermek kettős titka is, egyrészt a hagyományos, megbízható ízű finomságok, másrészt a séfek legújabb remekeinek biztosítása.
– Hiszünk abban, hogy a rendezvényeken a jó összhatást azzal érjük el, ha vendégeink úgy távoznak, hogy finomat ettek-ittak, szép környezetben és emellett jól szórakoztak – vallja Vígh Anita.
Éles, a hangulatmenedzser
Éles István – az ismert humorista – ismét kitalált valami újat… Az abszolút humán beállítottságú előadóművész első olvasmányélménye a marketing világáról Mezei András Magyar kockája volt. Aztán persze Iacocca, Carnegie meg Carlzon is tágította világképét. Néhány éve Kotler akadt a kezébe, majd alávetette magát egy SWOT analízisnek, és iskolapadba ült, hogy jobban megértse a vállalati vezetés, szervezés világát, és hogy a céges igényeket új műsorokkal, szolgáltatásokkal tudja kielégíteni.
Azt mondja, „ne a poénjaimért, hanem a poénjaimból fakadó másnapi hangulatért szeressenek”. Ez jó a dolgozónak és jó a vezetésnek is, mert a humorral is átszőtt céges események másnapján más hangulatban folytatódik a munka, mert átalakul a közösséghez, a céghez való kötődés, ami az eredményességben, sikerben is megmutatkozik.
E gondolat jegyében akarja hangulatba hozni a cégeket – a cégek igényei szerint – különböző programokon, szolgáltatásokon keresztül.
Testre szabva
Először is a helyi szervezők segítségével és a vállalatot jól bemutató néhány kiadvány, ismertető, terméklista áttanulmányozása után (naplófőkönyvet nem kér!) négy műsorra készül fel – választás szerint.
• „A mi cégünk kész kabaré”
Hányszor mondják az emberek a munkahelyükön, „ami nálunk történik, az kész kabaré!”? Ezekből a történetekből, ötletekből Éles és kollégái, valamint a cég (mega)sztárjai együtt egy vidám cégkabarét kreálnak, hogy szem ne maradjon szárazon…
• „A cég illetékese: Éles István”
A kérdésözönre érdemi válaszokat ad Éles – miként Koltai Robi tette –, csak ebben a játékban a miniszterelnököktől a celebekig szinte mindenkitől lehet kérdezni…
• „Versenyhelyzet”
Vetélkedő – humortól sem mentesen – a cégről, vagy más témáról. Éles játékvezetői credója így szól: „Azt akarom, hogy győzzenek az emberek, akik velem játszanak. S ha közben jókat nevetnek – akkor én is nyertes leszek.”
• „Egy tréning, amelyen rekeszizomra gyúrunk.”
Vidám tréning a cégről, a cégnek. A fárasztó képzés közben egy laza, humoros előadás „ugyanarról – másként”: a „B” típusú tréning.
Régi nóta
Persze régi műfajától sem vált meg Éles. Ezekből is lehet választani:
• A duzzogó népet szolgálom – Éles – egyedül
Paródiák, történetek, dalok nagy egyéniségekről, kiváló színészekről, énekesekről, a média hírességeiről, és mai életünk egyéb ügyeiről…
• Mi is csináljuk a fesztivált – Éles – kettesben Bach Szilviával
Fergeteges zenés, retro parádé a fesztiválos nagygenerációról (Koós, Korda, Kovács Kati, Mary Zsuzsi…) és világsztárokról (Armstrong, Edith Piaf és mások), valamint a mai legjobbakról – Deák Billtől Zoránig…
S hogy mindezt mely alkalmakra ajánlja?
Éles István azt mondja, karácsonyi parti műsoraként, partnertalálkozóra különösen, vagy ha a cég alapításának évfordulója közeleg. Képzési programba is integrálhatók, de szabadidős elfoglaltságként is fogyaszthatók. Kiállítások kiegészítői is lehetnek…
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >Megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete
2024. december 10-én délben megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete…
Tovább olvasom >