A válság újabb hulláma elsöpörheti a javuló vásárlási hajlandóságot
A gazdasági válság 2008-as kezdete óta először javult a fogyasztói bizalom az EU legnépesebb országaiban, az utóbbi hetekben kibontakozó újabb válsághullám azonban könnyen elsöpörheti az optimista várakozásokat.
Számos országban enyhén emelkedtek a gazdasági mutatók az első negyedévhez képest, a fogyasztói bizalom ezzel párhuzamosan javulni kezdett, 2008 óta először – derül ki a Corvinus-GfK Fogyasztói Bizalom Indexből. A javulást azonban óvatosan kell értékelni, mert csak a következő időszakban dől el, hogy mennyire stabil ez a bizakodás. Nálunk júniusban indult növekedésnek az index, mert a korábbinál jobban bízunk az ország gazdasági helyzetének rövid távú javulásában.
2011 második negyedévében a jövedelmekkel szembeni várakozások Európa-szerte emelkedtek. Az index Németországban, Spanyolországban, Ausztriában, Romániában és Lengyelországban nőtt; néhány esetben jelentős mértékben. Messze a legmagasabb értékkel, 44,6 ponttal továbbra is Németország a vezető.
A GfK Európai Fogyasztói Hangulat felmérésében vizsgált országok – Ausztria, Bulgária, a Cseh Köztársaság, Franciaország, Németország, Görögország, Olaszország, Lengyelország, Románia, Spanyolország és az Egyesült Királyság – lakossága teszi ki az Európai Unió 27 tagországának népességének közel 80 százalékát.
Az index alacsony szinten stabilizálódott Bulgáriában és a Cseh Köztársaságban, míg Franciaországban rekordmértékű -41,9 pontra csökkent júniusban. Náluk csak a görögök pesszimistábbak a jövedelmi várakozásaikat illetően: a mutató értéke -58,6 ponton állt júniusban. A második megszorító csomaghoz kapcsolódó drasztikus intézkedések, beelértve az adóemelést, a közszférában a juttatások és fizetések további szűkítését, komoly hatással vannak a görög gazdaságra.
A folyamatosan javuló gazdasági helyzet és a várhatóan visszatérő magasabb fizetések befolyásolják a vásárlási hajlandóságot. A trend alakulásából úgy tűnik, minden ország túljutott a mélyponton, és a mutató enyhén emelkedik vagy stabilizálódik. Ebben a tekintetben Németország érte el a legmagasabb értéket 35,1 ponttal, míg Görögországban a mutató a másik végletet képviselve -41,8 ponton állt, amit szorosan követ az Egyesült Királyság -41,5 ponttal.
Magyarországon még mindig kritikusan alacsony szinten áll a vásárlási hajlandóság, de enyhe emelkedés volt megfigyelhető az idei II. negyedévben. A mutató további alakulása nagymértékben függ a makrogazdasági helyzettől és a kormányzati intézkedésektől – írja az Index.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >