A válság lehetőség is
Május 20-án a Karrier és Stílus Tanácsadó Kft. szervezésében szakmai fórumot tartottak a Margitszigeten „Növeld az értékesítést – Teljesítsd a tervet” címmel. A nap esszenciája: a válságon az tud túllendülni, aki kellően energikus.Elsőként Melisek Eszter, a Nielsen ügyfélszolgálati csoportvezetője 2009 első negyedévének piaci helyzetképét vázolta fel. Elmondta, hogy a költési szerkezetben átrendeződésre számíthatunk. Az élvezeti cikkek csökkenése gyorsult. Éves szinten a vegyiáru-kategóriák mennyiségben pozitívabb trendet követnek.
– Amit ilyen körülmények között érdemes tenni, az elsősorban, hogy ne reagáljuk túl az eseményeket, legyünk okosabbak, hogy nyerhessünk. Hiszen a vásárlói döntésekben bekövetkezett változás új üzleti lehetőségeket rejt magában – mondta Melisek Eszter.
Válságkezelés minden szinten
Marosfi Györgyné, az Univer értékesítési és marketingigazgatója a sikeres túlélésről tartott élvezetes előadást. Az Univer egyedülálló a piacon, hiszen 6o éve azonos minőségű alapanyagokból állítja elő kedvelt, ismert márkatermékeit. Külön kiemelte előadásában: nem csak pénz kell a túléléshez, hanem mentális muníció is. Ami plusz az ő cégüknél a válság időszakában, az a termék minőségének fenntartása, a partnerelégedettség, a felsővezetés, amely irányt mutat, és végül a kiváló végrehajtás.
Vuleta Zsolt, a Bacardi-Martini ügyvezető igazgatója és Békefi László, a Coca-Cola Hungary kereskedelmi menedzsere közös prezentációban beszélt a válsághelyzet ihlette új megoldásokról. A Bacardi-Martini szakított a korábbi gyakorlattal, és csatlakozott az üdítőipari céghez, amely meggyorsította az értékesítési folyamatot. Teljes körűen ellenőrzés alá tudták vonni a piacot. Mindkét csatornában lefedik a meghatározó boltokat. Nemcsak a kereskedőknek tettek közös ajánlatokat, hanem a HoReCa-szektorban is kiváló eredményeket értek el.
Az extenzív növekedés véget ért a magyar kozmetikai piacon, szögezte le Szecskó Ferenc, a L´Oreal Magyarország kereskedelmi igazgatója. Központosított döntésekre van szükség, át kell értékelni az ATL nyújtotta lehetőségeket, hiszen azok drágák és egyre kevésbé hatékonyak. A csata a boltban dől el. A partnerkezelés felelőssége, a pénzügyi, logisztikai hatékonyság javítása, az aktív befolyás a bolti végrehajtásban – mind-mind befolyásolják a csata kimenetelét. Új elvárások vannak a trade marketingben is: a márkastratégiákat transzformálni kell a vevőstratégiákba, fontos feladattá vált a folyamatos analízis, a piaci rések feltárása. Az eladáshelyi látogatók feladatköre is kibővül.
Új típusú együttműködések
Ebéd után az értékesítés lehetséges útjairól egy kerekasztal-beszélgetés következett Csiby Ágnes (Promo Power), Szilvásy László (Leadsystem) és Vekkel László (HPS) részvételével.
Mikor éri meg külsős ügynökségi csapatot alkalmazni, vetődött fel a kérdés. Sok gyártói cégnek van saját üzletkötői csapata, de nem biztos, hogy megéri minden boltba velük eljutni. Egy ügynökség ezt a feladatot sokszor olcsóbban és hatékonyabban ellátja. Csiby Ágnes szerint egy ügynökség munkája az irányításon múlik, hogy motivált legyen az üzletkötő, nagyon fontos a háttér, a precizitás mindkét részről
Belovai Csaba, a Zwack értékesítési igazgatója a HoReCa és a klasszikus kereskedelmi csatornákról tartott előadást. Prezentációjának célja volt, hogy bemutassa a Zwack életében történt változásokat a 2004–2009. közötti időszakában, a kereskedelmi szervezet evolúcióját, a gasztronómia és a kiskereskedelem kezelését, a képviselői rendszer változásait.
Csorba László, a METRO Kereskedelmi Kft. ellátásilánc-vezetője a METRO és a beszállítók sikeres együttműködéséről beszélt. A szállítói értékelési rendszerére (SZÉR) nagy szükség van, hogy fejlődni tudjanak. A SZÉR előnyös a nagykereskedelmi láncnak, hiszen a kiszolgálási szint növekszik, a profit szintén, a szállítói folyamatok ismertebbé válnak, folyamatos a visszajelzés a teljesítményről. Előnyös a szállítónak is, hiszen átláthatóvá válik a teljesítménye, a forgalma növekszik.
Boros Péter, a Co-op Hungary Zrt. kereskedelmi igazgatója a Co-op üzletpolitikájáról beszélt a változó gazdasági környezetben.
– Az elkölthető jövedelem csökkenéséhez, a fogyasztási és vásárlási szokások változásához alkalmazkodnia kell a kereskedelemnek is: árakban, szolgáltatásban, kihelyezésben, választékban, promóciókban. A Co-op fejleszt és racionalizál, valamint meglévő erősségeire épít. Világos jövőképpel rendelkező lánc, amelynek megvan az üzletpolitikája a válság kezelésére – fejezte be előadását Boros Péter.
Gratt Marianna
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megnyílt az FHA Szingapúr, hat kiállító az Agrármarketing Centrum standján
Több mint ötvenkét országból, mintegy ezerötszáz kiállító részvételével nyílt meg…
Tovább olvasom >„Szerelmem a trade marketing” konferenciasorozat: Infláción innen és túl
A „Szerelmem a trade marketing” konferenciasorozat alcíme idén „Infláción innen…
Tovább olvasom >A világ minden tájáról vonzza az iparági vezetőket a Fruit Logistica
A Fruit Logistica, a világ vezető gyümölcs- és zöldségipari szakkiállítása,…
Tovább olvasom >