A termékeladás már kevés

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2020. 03. 15. 20:24

A „figital” megoldások kerültek reflektorfénybe 2020-ban az EuroShopon. De mi is az a figital? Amikor a fizikai és digitális megoldások hibrid vagy öszvér variánsát tartjuk a legjobbnak. A világ legnagyobb kereskedelemtechnikai kiállításáról, a düsseldorfi Euroshopról hoztuk el magunkkal az alábbi élmények sorát, hogy megosszuk azon olvasóinkkal, akik személyesen nem vehettek részt.

Három év elteltével újra ellátogathattunk a Rajna menti városba, Düsseldorfba az FMCG-piac kereskedelmi, POP- és eseményszervezőinek képviselőivel. Öt napon keresztül, 16 pavilonban, 57 ország közel 2300 kiállítója várta a Messe Düsseldorf hatalmas komplexumába érkező 94 000 szakmai látogatót. A tervezett 114 000 látogatószámnál ez kevesebb, ami az éppen aktuális COVID-19 járványveszélynek volt köszönhető. De a kiállítók ugyanolyan lelkesen készültek, megtéve minden óvintézkedést.

– Nagyon örülünk annak, hogy az EuroShop ismét bizonyíthatta, hogy ez a legfontosabb platform a világ kiskereskedelmében, a fejlődési irányzatok, az ötletek bemutatásában és a kapcsolatépítésben. Komoly dicséret illeti a kiállítóinkat a hűségükért, hiszen innovációs képességüknél fogva ismét vonzották a teljes ágazatot – nyilatkozott rendkívül elégedetten Erhard Wienkamp, a Messe Düsseldorf ügyvezetője az EuroShop 2020 eredményeiről.

Az idei vásáron a fenntarthatóság, a digitalizáció és a digitális stratégiák (online és offline összekapcsolása) mellett az élmény­alapú vásárlás és a vásárlókból kiváltott pozitív érzelmi és bevonó stratégiák kaptak nagy szerepet. Fontos kiemelni azt is, hogy a vásáron bemutatott koncepciók alapján a jövőben a vásárlásunk során minden mindennel elektronikus kapcsolatban lesz – még a vásárló is –, automatizált és többségében eladó nélküli.

Védjük környezetünket, edukáljunk!

Szinte, egyetlen olyan standot se láttunk, ahol ne lett volna fókuszban valamilyen formában a fenntarthatóság, amely az utóbbi évek meghatározó trendje.

A különböző termékek előállítói között értelemszerűen fontos tényező, hogy újra felhasznált alapanyagokból készítik a termékeiket vagy olyan formában állítják azt elő, hogy a végfelhasználó tudja azt újra felhasználni. Kiváló példa erre a Proteus display gyártó cég, amely olyan formában kínálja a POS-eszközt, hogy annak belső váza újrahasznosított műanyagból készül, és 1875 különböző formában és pozícióban variálható. Az alap tulajdonképpen bármeddig installálható, csak a külső papírburkolatot kell cserélni, amelyre egy külön grafikai szoftvert fejlesztettek ki. Ezáltal a display-gyártás fenntarthatóvá és költséghatékonyabbá vált.

EuroShop-Proteus display

 

Megfigyelhető az is, hogy a csomagolások egyre inkább háttérbe szorulnak, és olyan formában kínálják a kereskedők termékeiket, hogy a termék önmaga csomagolása vagy csomagolás nélkül is szállítható, fogyasztható. A Wanzl számára is fontos a fenntarthatóság, ezért a „We close the cycle” koncepcióval kínál újrahasznosított kosarakat és kocsikat partnerei számára.

A termékeladás már kevés-EuroShop2020-Wanzl

A Wanzl egyik legmeghatározóbb terméke a teljes mértékben
újrahasznosított anyagokból készült Salsa bevásárlókocsi

 

A harmadik fenntarthatósági trendvonal pedig az, hogy a termékekkel és koncepciókkal edukálják a vásárlókat, olyan fogyasztói magatartásra ösztönözve vagy akár kényszerítve, hogy fenntarthatóan működjenek vásároljanak.

Bár a gyártók szinte mindegyike jelenleg a fenntartható termékét drágábban tudja előállítani, mint a hagyományosan előállítottat, ezek befogadása a vásárlók számára a reklámok, impozáns kreatívok hatására még nem teljes körű a kiállítók elmondása alapján.

 

Élményalapú vásárlás, vonjuk be a fogyasztót!

Minden alkalommal nagy izgalommal várjuk azokat az innovációkat, amelyek kreatív módon próbálnak interakcióba lépni a vásárlókkal, ezáltal vásárlásra ösztönözve őket, vagy pozitív érzelmi kapcsolat kialakítására az adott termékkel vagy márkával kapcsolatban.

Az idei év sztárjai a különböző méretű, formájú és fényerejű transzparens LED-falak és a 3D hologramventilátorok. (Szerk. megj.: Magyarországon a Sirha kiállítás Future Store standján is találkozhattunk ezekkel a megoldásokkal.)

 

A bevonó marketing kitűnő példája az a spanyol cég, amely egy emberi kommunikációra alkalmas figurát helyezett el a kiállításon – ami természetesen installálható az eladási pontokon is. A mesebeli fa megszólítja a járókelőket, és beszélget velük – szinte minden kérdésünkre válaszol.

A kiterjesztett valóság birodalmába is belépést nyerhettek a kiállításra látogatók. Olyan AR-koncepciókat láthattunk, amelyek a termékprezentálást innovatívan és élményszerűen oldották meg. Legyen szó egy bonyolult gépezetről vagy rendszerről, az AR segítségével a vásárló szemtől szembe találhatja magát, vagy akár a folyamat részesévé válhat.

Az utóbbi években a különféle kreatívabbnál kreatívabb digital signage ötletek hódítanak minden piacon, nincs ez másképp a retail területén sem. Az említett terület élményt okoz, és ösztönzi a vásárlót arra, hogy valamiféle kapcsolatba kerüljön a termékkel vagy a márkával. Ez is kiváló példája annak, hogy egyre „hibridebb” megoldásokban gondolkoznak a kereskedők és a gyártók. A vásárló találkozik egy termékkel a valóságban, amely során képes arra, hogy digitális folyamatokat indítson el, akár személyre szabottan.

 

A robotok lesznek az inasaink?

A mesterséges intelligencia napról napra lenyűgözőbb dolgokat tár a világ elé. Az EuroShop kiállításon nem lehetett úgy sétálni a pavilonok között, hogy ne találkoztunk volna különféle robotokkal. Legyen az akár humanoid robot, aki a vásárlásban segít minket vagy éppen olyan, amelyik elvégzi a raktározási teendőket az emberi munkaerő helyett.

EuroShop2020-robotok

Képesek emberi kommunikációra, sőt, ha megkérjük őket, a bevásárlókocsinkat is irányítják, amíg mi a boltban keressük, hogy melyik terméket tegyük a kosárba – persze idővel lehet, hogy majd inkább a robot fogja beletenni a kosarunkba.

 

Future Store is connected

A jövő áruházában a vásárló is a bolt részévé válik. A Wanzl mint vezető üzletberendezéseket gyártó és forgalmazó cég sikere már nemcsak termékértékesítésen alapszik, sokkal inkább a szolgáltatások és koncepciók megvalósításán. A kiállítás egyik legnagyobb Wanzl-újdonsága az Urban Store volt.

Koncepciójának lényege, hogy ebben a kis alapterületű boltban az ember minden fontosat megtaláljon, a városi, nyüzsgő életformához szorosan és időhatékonyan kapcsolódva, mindezt eladói jelenlét nélkül megvalósítva. Ezen jövőbe mutató vízióban a Wanzl megálmodta és létrehozta a boltot, ahol szenzorok, kamerák, mérlegek és személyes identifikáció segítségével a vásárlónak nem kell sorban állnia, csak össze kell válogatni az esti vacsorához szükséges hozzávalókat, a QR-kód segítségével fizetnie, és már mehet is útjára. Ezen koncepció mentén a vásárlás ilyen egyszerű lesz: csak bemegyünk, kiválasztjuk, amire szükségünk van, és már mehetünk is.

 

A termékeknek vége, a szolgáltatás eladható!

Az EuroShop igazán jó példaként szolgál, hogy lássuk azt a változást, ami nagyobb teret hódít magának. A kizárólag termékértékesítés korának vége, a vásárlóknak szolgáltatásokra van szüksége, amelyek bizonyos termékekre reflektálnak. Erre igazán jó megoldással szolgál a TOMRA. A PET, alumínium, üveg visszagyűjtő gépek nemcsak termékként érhetőek el, hanem egy sor, a működést elősegítő szolgáltatás kapcsolódik hozzájuk.

EuroShop2020-Tomra.A PET

Az első és talán a legfontosabb, a rendszeres szerviz biztosítása, emellett a gépek beépített technikai rendszere rengeteg mindenben segíti az üzleteket. Például előre értesítést küld, amint érzékeli, hogy hamarosan tele lesz a gyűjtőkonténer, hogy az eladók fel tudjanak készülni és időben cserélni azokat, így nem zavarva senkit a vásárlási folyamatban. Vagy például különböző, a géphez és a működéséhez kapcsolódó statisztikákat tudunk lekérdezni, hogy megkönnyítsük a dolgozók és a vásárlók „kapcsolatát” a géppel.

A kiállításon a kereskedők és a gyártók is szembesültek azzal, hogy a jövőbeli versenyhelyzet és az egyre fontosabb azonnali információszerzés lehetősége mellett nem lesz egyszerű feladat a fogyasztót vásárlásra ösztönözni vagy becsábítani a boltba. A vásárló élményt akar, részese akar lenni bizonyos folyamatoknak, és egyre inkább követi a fenntarthatósági trendeket. Nagyon fontos szempont a vásárlási idő csökkentése és a vásárlási folyamat egyszerűsítése. Ezek azok a fő irányvonalak, amelyekre digitális koncepciókat és megoldásokat láthattak a kiállításra látogatók.

Az EuroShop mind a 8 témaköre jól teljesített, de ezen belül is mindenekelőtt a kiskereskedelmi technológia, a hűtés és energiagazdálkodás, valamint az üzletberendezés és üzletdizájn területén láthattunk kiemelkedő innovációkat.

EuroShop2020-JustinSára és MolnárMáté

A soron következő EuroShop szakvásár 2023. február 26. és március 2. között kerül megrendezésre Düsseldorfban.

Justin Sára és Molnár Máté

Kapcsolódó cikkeink