„A teljes távolmaradásnak nem költségvetési okai voltak”

Szerző: trademagazin Dátum: 2010. 06. 17. 08:00

Közösségi agrármarketingünk idén látványosan és érthetetlen módon távol maradt a jelentős nemzetközi élelmiszer-kiállításoktól. Az okokról kérdeztük Pál Józsefet, az Agrármarketing Centrum Kht. igazgatóját.Az elmúlt években elképzelhetetlen volt, hogy egy SIAL-on vagy az előző Alimentariákon ne legyen magyar közösségi stand. Az idén egyszerre történik mindkettő. Mi ennek az oka?
– Valóban, a korábbiakban már a SIAL-ról való távolmaradásunk is elképzelhetetlen volt. Az utóbbi megjelenésekkor ugyan fokozatosan kisebb területen, de folyamatosan jelen voltunk a világ második legnépszerűbb szakmai élelmiszer-ipari kiállításán. Az Alimentaria, amelyen első alkalommal 2008-ban jelentünk meg, az utóbbi években nőtte ki magát szinte a SIAL szintjére. Sajnos ezzel a rossz minisztériumi döntéssel több tucat magyar középvállalkozás az adott piacon sok éve megkezdett munkáját tehetjük tönkre, mivel AMC-támogatás nélkül megjelenésük nem lehetséges. Az ilyen fontos kiállításokról az egyszeri hiányzást több év építő munkájával lehet helyreállítani.

Ha a legnagyobb európai kiállításokon nem vagyunk ott anyagi források hiányában, akkor milyen okból megyünk távol-keleti, ázsiai rendezvényekre, vagy miért nem költöttünk kevesebbet az idei Grüne Woche kiállítás alkalmával?
– Sajnos, távol-keleti kiállításokon és egyéb rendezvényeken idén már nincs lehetőségünk megjelenni. A Grüne Woche partnerországi státusa rengeteg előnyt hozott Magyarország számára a német piacon, azonban jellegéből fakadóan itt kizárólag a fogyasztókat lehet elérni, a szakmai rendezvényekre már nem jutott forrás. Így a nagyon sikeres partnerországként való megjelenést csak igen visszafogott szakmai aktivitás követheti ez évben.
Határozottan állítom, hogy a SIAL-ról való teljes távolmaradásnak nem költségvetési okai voltak, mivel az igen szűkös (1 milliárd forintos) 2010-es költségvetésben is lehetett volna találni 30-35 milliót, ami fedezte volna egy visszafogott közösségi megjelenés költségeit.

Mit tesz az AMC és a minisztérium a kommunikáció terén? Miért nincs előrelépés legalább ezen a téren?
– Az AMC mind szakmai, mind működési költségvetése 2003 óta folyamatosan csökken, az elmúlt két kormányzati ciklusban harmadára fogyott. Az ilyen forráshiányos időszakban elsősorban a kommunikációs költségeket kell csökkenteni, ami persze elindít egy folyamatot, mert ezáltal a célcsoport nem értesül az aktuális programjainkról. Sajnos, az AMC tevékenységével a potenciálisan támogatásban részesíthető vagy a programjainkon részt vevő élelmiszer-ipari termelők döntő többsége nem tud a lehetőségekről.

Kapcsolódó cikkeink