„A”-ról „B”-re váltanak a magyar háztartások?

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 08. 27. 08:00

A magyar háztartások 2009 első negyedévében visszafogták a vásárlásaikat, közel 7 százalékkal kevesebb mennyiségű napi fogyasztási cikket vásároltak, mint egy évvel korábban. Emellett csaknem 4 százalékkal kevesebb pénzt hagytak élelmiszerekre és háztartási vegyi árura a pénztáraknál 2009 első öt hónapjában, mint egy évvel korábban, derül ki a GfK Hungária adataiból.Az általánosan magasabb árszintet képviselő márkákra jelentősen (9 százalékkal) kevesebb pénzt költöttek a magyar háztartások az első négy hónapban, mint előző évben, viszont a kevésbé reklámozott, marketingtámogatást nem élvező, általában olcsóbb gyártói márkák esetében meglepő az eredmény. A recessziós gazdasági környezetből a „B” márkák tudtak leginkább előnyt kovácsolni, mintegy 3 százalékkal magasabb értékbeli forgalmat realizálva, mint előző év hasonló időszakában.
Az előző években a saját márkás termékek éves szinten két számjegyű növekedést mutattak a háztartások által megvásárolt napi fogyasztási cikkek értéke alapján. Viszont míg 2006-ban a növekedés üteme 16 százalék volt, addig ez a ráta 13 százalékra mérséklődött 2008-ban. A 2009-ben egyre inkább fokozódó recesszió hatását a saját márkás termékek is megérezték, az idei év első négy hónapjában 1,7 százalékkal kevesebb pénzt költöttek a háztartások saját márkás termékekre, mint az előző év azonos időszakában.
Az előző évek csökkenő ütemű növekedése után 2009-re abszolút értékben is negatív GDP-változást – 6 százalékot meghaladó csökkenést – prognosztizált az Ecostat. A nettó reálkereset csökkenése közel 5 százalékra tehető, amely nagymértékben hozzájárul a háztartások végső fogyasztásában év végéig várható, 6 százalékot meghaladó visszaeséshez, állapítja meg a GfK Hungária.

Kapcsolódó cikkeink