Szerepváltás

Szerző: Trademagazin Dátum: 2018. 09. 26. 10:31

Átpozicionálja a teát a világ, a forgalmazók minden lehetséges módon termékeik egészséges mivoltára helyezik a hangsúlyt kommunikációjukban. A zöld tea népszerűségére jellemző, hogy mára még a teafogyasztási szokásait illetően konzervatívnak ismert Nagy-Britanniában is a zöld teák kerültek a piac legnagyobb szereplői közötti harc fókuszába. Számtalan új márka, teaalapú italok, sőt ételek is kerülnek a fogyasztó elé, elsősorban természetesen az RTD kategóriában, legtöbbször – ugyancsak az egészségkultusz jegyében – csökkentett cukortartalommal, gyakran funkcionális üdítőitalként. A hazai teapiac fejlődéséről a szektor néhány meghatározó képviselőjét kérdeztük.

Tovább nőtt az egészségvédő gyógyteák és gyümölcsteák, valamint ezek keverékeinek piacrészesedése, de az igazi, jó reggeli teák alapját még mindig a fekete teák adják – állítja Habuda-Salyámosy Rita, a Glatz Hungary Kft. marketing managere. – A teák világában ma is a bergamottal ízesített Earl Grey a legnépszerűbb, de nő a népszerűsége az „igazi” English Breakfast reggeli teának: magasabb theintartalma, karakteres íze, élénkítő hatása valódi napindítóvá teszi. A magyar teafogyasztási szokások is eltávolodnak a reggeli citromos feketetea-ivási hagyománytól az egészséges, wellness, gyümölcs- és gyógyteafogyasztás irányába. Ez nyilván elsősorban a kínálat változásának köszönhető, valamint a kommunikációnak és az egészséges életmód előtérbe kerülésének. Megkockáztatom, a jelenlegi kritikus egészségügyi helyzet is ebbe az irányba hat, hiszen előbb fogyasztunk egy gyógyteát betegség esetén, minthogy orvosi szolgáltatást vegyünk igénybe – az ismert körülmények miatt. Az egészség megőrzésében is nagy szerepet játszanak a funkcionális teák.


Habuda-Salyámosy Rita
marketing manager
Glatz Hungary

A szálas teák aránya minimális – emeli ki a szakember –, rohanó világunkban kevesen szánják rá az időt, hogy bajlódjanak a szálas tea forrázásával és az ital elkészítésével, pedig igazi, egyénre szabott, ízletes, aromás teát csak a szálas teafűből lehet készíteni. Ára is gazdaságosabb, az ár-érték arány kiváló. A Tetley teák kínálatában megtalálható Earl Grey és English Breakfast változatban, finom és gazdaságos teák, ráadásul esztétikus csomagolásban, így ajándéknak is ideális.

Hiányzó edukáció

A teapiacra az elmúlt évben, ahogy mindig, most is hatással volt az időjárás – mutat rá Horowitz Péter, a DelPierre Central Europe Kft. alapító-ügyvezetője. – Az előző évekhez képest meglehetősen hideg telünk volt, ami segítette a forgalom fellendülését, ugyanakkor a hamar beköszönő tavasz már kevésbé kedvezett a piacnak. Mindezekkel együtt a forgalom alakulása nem tért el jelentős mértékben az előző éviekétől. A fogyasztói szokásokat alapul véve úgy gondolom, az egyik legnagyobb probléma a hazai piacon a fogyasztók edukálásának hiánya.Sokan még mindig az „1 filter 1 kancsóhoz” elvben hisznek, és minthogy ezekkel az arányokkal elmarad a várt ízhatás, nagy mennyiségű cukorral és citromlével próbálják pótolni azt. Ez azonban épp azokat az előnyeit veszi el a teának, ami miatt más kultúrákban olyan népszerűvé tudott válni, például frissítő és méregtelenítő hatását, valamint a nyújtott természetes ízélményt.


Horowitz Péter
alapító-ügyvezető
DelPierre Central Europe

Magyarországon még mindig a gyümölcs­teák szegmense a legkedveltebb – véli a marketing manager –, de a zöld és herbateák iránti kereslet is egyre dinamikusabban növekszik, az egészségtudatos táplálkozás – mint világtrend – térnyerésének köszönhetően. A Milford ízek közül a Zen Garden mangó-zöldcitrom ízű zöld tea volt a tavalyi év egyik slágerterméke. A teapiacon a brandek ára folyamatos növekedést mutat, amiből a saját márkás termékek profitálnak a legjobban, és ezáltal képesek egyre inkább erősíteni piaci jelenlétüket. A kedvezmények, összecsomagolások és ajándéktársítások nagymértékben befolyásolják a fogyasztókat, tehát elmondható, hogy a piac rendkívül promócióérzékeny.

Típusok és márkák

A kávékultúra fejlődése a teakultúra fejlődését is húzta magával – elemez Nagy Zsolt, a Dilmah teát forgalmazó G.I.F.T. Kft. teatrénere. – Magyarországon inkább az egészségtudatos emberekre jellemzőbb a teafogyasztás; ők kevésbé élvezeti cikként isszák. Ez a gondolkodás és életmód is befolyásolta az eltolódást a „koffeinmentes”, herba-, gyümölcsös és a zöld teák irányába. Jellemzően a 20–45 évesek között fogyasztanak teát, amelyek közül leginkább a japán és kínai teák a „trendik”, és kezdenek egyre inkább divatba jönni. Nem a márkák neve az, ami leginkább felkelti a fogyasztók érdeklődését, hanem a teák típusa (fekete, zöld, gyümölcs-, herba- vagy pl. matcha tea), antioxidáns-tartalma és különlegessége; a gyümölccsel kevert teák, a tealevelet nem tartalmazó gyümölcsteák, valamint a gyümölcsös zöld teák fogyasztása kiemelkedő – cseh és német kollégáink is ezt tapasztalják.


Nagy Zsolt
teatréner
G.I.F.T.

A magyar teakultúra inkább a közép-európaival (némettel) azonosítható – értékel a teatréner. – Földrajzi fekvésünkből adódóan nagyon vegyessé vált a fogyasztási szokások összetétele, mert amíg a lengyeleknél a fekete tea van hangsúlyban, nálunk az már egyre kevésbé nyomatékos manapság. Az elmúlt egy évben a Dilmah is jelentősen fejlesztette választékát a tealevelet nem tartalmazó gyümölcs és herba vonalon is. Ma már szép számban tartunk több különböző ízvariánst is ízesített fekete teákból, például Rose with French Vanilla, Acai Berry With Pomegranate & Vanilla (feketetea-alappal), valamint az Almás Bodza, Feketeáfonya és Vérnarancs-Eukaliptusz Főzet.

Innováció

A Tetley-teák gyártója az egészségtrendekre építő, funkcionális termékcsaláddal jelent meg az angol piacon – újságolja ­Habuda-Salyámosy Rita. – A zöld teák kategóriájában szinte azonnal 6 százalék piacrészesedést szerző Tetley Super termékcsalád zöld és gyümölcsteákat kínál hozzáadott A-, C- vagy B-vitaminokkal vagy ásványi anyagokkal. Immunerősítő, májvédő, szív- és agyműködést támogató, kimerültség és fáradtság ellen ható teakészítmények ebben a szezonban már a hazai fogyasztók számára is elérhetők lesznek. Ezeknek a teáknak az a különlegessége, hogy a speciális technológiának köszönhetően forrázás után is tartják deklarált vitamintartalmukat, ami a napi ajánlott beviteli értékek jelentős hányadát fedezi. A TATA Beverages a Tetley márka alatt a következő szezonra fejlesztette ki horeca kínálódobozát vegyes teakínálattal, ezt mi is ajánlani fogjuk Food Service partnereinknek. A retailben eladáshelyi akciókkal és reklámeszközökkel támogatjuk a terméket, de tervezünk TV-, online és nőmagazinokban történő megjelenéseket is.

A Milfordnál az innovációkról minden esetben az anyacég dönt, vizsgálva és figyelembe véve a különböző országok fogyasztói szokásait – mondja Horowitz Péter. – Nem titok, hogy tavaly óta célunk a Milford márka esernyőmárkává fejlesztése, hogy olyan szegmensekben is ki tudjuk szolgálni fogyasztóinkat, amelyekben eddig nem tettük. Tavaly a zöld teákat és a kifejezetten gyerekek számára kifejlesztett teákat vezettük be a hazai piacra. A pozitív visszajelzéseknek köszönhetően idén is folytatjuk portfóliónk szélesítését, a fekete és a herbateák piacát megcélozva. Ugyanakkor az innovációk mellett legfőbb célunk az, hogy tovább erősítsük pozíciónkat a gyümölcstea szegmensben. Igyekszünk integrált marketing kampányokat szervezni, amelyekben ATL- és BTL-eszközök egyaránt megjelennek. Szeretnénk egyértelműen megkülönböztethetők lenni versenytársainktól, ezért olyan marketingcsatornákat próbálunk bevonni marketingmixünkbe, amelyeket a konkurencia még nem használt. Fontosnak tartjuk a közvetlen kapcsolatot a fogyasztókkal, ezért is alkalmazzuk előszeretettel a kóstoltatás módszerét, ahol rengeteg direkt információt gyűjthetünk a piacról. Emellett aktív, kétirányú kapcsolatot tartunk fent – ma már több mint 40 000 – követőnkkel Facebook-csatornánkon keresztül is.

Hívószavak

A termékfejlesztést az egészségtudatosság befolyásolja, valamint lényeges a csomagolás, a megjelenés is – húzza alá Nagy Zsolt –, tapasztalataink szerint kevésbé fontos maga a márkanév. Ha meg kellene fogalmaznom a fogyasztót ma leginkább mozgósító hívószavakat, azok az organikus/bio, az egészség, a zöld, a chill-érzés (relaxáció, pihenés) lennének. A teafogyasztásban nem érzékeltünk mennyiségi változást, inkább csak a piac átrendeződését. Viszont a fogyasztás minőségében és szervizeszközök fejlődésében (és így a szervizelésben is) fordulat tapasztalható. A vendéglátóhelyi teafogyasztás hatással van az otthonira is – főként a tea népszerűsítésében játszik szerepet. Lassan ugyan, de változik a teafogyasztás riutáléja is, akárcsak – a teázáshoz kínált eszközök használatával – a tea elkészítésének minősége. A vendéglátóhelyi rituálét viszont, eszközök és idő hiányában, a fogyasztó otthon ritkán alkalmazza. Feltehetően ezzel is összefügg, hogy a szálas teák hazai fogyasztásának aránya tapasztalataink szerint nem haladja meg a 10 százalékot. A Dilmahnak direkt kapcsolata van a vendéglátósokkal, de úgy látom, az italválasztékban még mindig kisebb a tea hangsúlya. Különös figyelmet fordítunk a vendéglátásban dolgozók (bármixer, pultos, felszolgáló, séf) oktatására, és a velük együtt történő termékfejlesztésekre is. A Dilmah márka szorosan együttműködik például a dubai 5 és 6*-os szállodákkal, valamint a francia Bocuse d’Or Institute-tal is.

Ready-to-drink

Az RTD-teák választéka és forgalma ugyancsak óriási ütemben nő a világban, és tőlünk nyugatra, különösen a tengerentúlon, a szárított és az RTD-teák szegmense nem válik ilyen határozottan ketté, a két terület, egymásból merítve, párhuzamosan fejlődik; inspirálják egymást. E témáról is megkérdeztük beszélgetőpartnereinket.

– A RTD-teákat én a soft drink kategóriába sorolom, azon belül kétségtelenül az egészségesebbek közé – hangsúlyozza Habuda-Salyámosy Rita –, különösen az alacsony cukortartalmúakat. Funkciója eltér a forrázott teákétól, bár kétségtelen, hogy lehet készíteni házilag is nagyon finom jegesteát akár fekete, akár gyümölcsteákból. Mindenképpen ezt javaslom, mert csak természetes összetevőket tartalmaz, egyénre szabottan, ízlés szerint ízesíthető és hűthető. A jegestea régóta kedvelt üdítőital az angolszász világban, így a RTD-változatok megjelenése és népszerűsége megint csak a globalizációnak köszönhető.

A RTD-teák minden népszerűsége mellett is úgy gondolom – nyilatkozik Nagy Zsolt –, aki időt szán a tea elkészítésére szálas teából, az már nem feltétlenül fog vissza- vagy áttérni a kész, palackozott teákhoz.

I.T.

Kapcsolódó cikkeink