Magazin: A minőség felé mozdult a húsvétisonka-fogyasztás

Szerző: trademagazin Dátum: 2012. 03. 08. 17:23

Kijelenthető, hogy sikerrel riasztották el a híradások néhány éve a rossz minőségű sonkáktól a fogyasztókat: a piac mennyiségben és értékben is emelkedik. Tehát az idei húsvéti szezon kilátásai is kedvezőek – kérdés azonban, hogy az áfa és az alapanyagárak emelkedése mennyiben tükröződik a fogyasztói árakban, és ez hogyan hat az értékesítésre.

Továbbra is két szezonális időszaka van a füstölt húsok és a füstölt-főtt húsok értékesítésének. Az egyik a március–április hónapokban (amikor is húsvéti sonka gyűjtőnéven emlegetik), a másik az év végi, november–december havi keresletnövekedés. Szezonban három-négyszeresére ugrik a fogyásuk, ilyenkor arányuk körülbelül 62-38 százalék a füstölt húsok javára.

Megnézik, mit vesznek

– A füstölt áruk forgalma a legutóbbi húsvéti periódusok összehasonlítása során a kedvezőtlen gazdasági körülmények ellenére 2008 óta mind mennyiségben, mind értékben növekvő tendenciát mutat – emeli ki a legpozitívabb trendet Szántó Zoltán, a Pick Szeged Zrt. termékmenedzsere. – A növekvő tendencia oka az lehet, hogy az emberek az ünnepek alkalmával hajlandóak az étkezésre többet költeni. Ilyenkor mennyiségileg is többet vásárolnak, továbbá inkább a drágább, de minőségi termékeket választják.

Hasonló véleményt fogalmaz meg Bódi Krisztina, a Kométa 99 Zrt. marketingigazgatója is:

– A húsvét minden évben stabil, megbízható szezonja a sonkaértékesítésnek. Örömmel tapasztaljuk, hogy kis mértékben bár, de a minőség felé mozdul a fogyasztás. Az alacsony minőségű sonkáktól, talán részben a média elrettentő képei nyomán, de visszariadtak a vásárlók. Egy ilyen ünnepi alkalomkor még a kevésbé tehetős családokban is inkább picit kevesebbet, de finomat tesznek az asztalra.

Áremelkedésre számít a piacvezető

A fejlesztési lehetőségek meglehetősen szűkösek. A gyártók szinte minden húsrészből készítenek már füstölt terméket, és a fűszerezések területén sem érdemes áttörésre számítani. Mivel egy hagyományos, ünnepi étkezésről van szó, a fogyasztók ragaszkodnak az ünnepre jellemző sós, füstölt ízekhez. Leginkább a kiszerelés méreteinek változtatásában van némi lehetőség – például az egyszemélyes háztartások bővülése miatt a mini kiszerelések bevezetése lehet a termékvonal egyik lehetséges bővítési iránya.

A Pick Szeged 2012-re a húskészítmények körében, így a füstölt áruk esetében is, áremelkedést prognosztizál. Ennek legfőbb oka a drasztikus alapanyagár-emelkedés, valamint az áfa 25-ről, 27 százalékra való változása.

– Általánosságban a megnövekedett költségek érvényesítését a gyártók csak nehezen, vagy csak részben tudják elfogadtatni a kereskedelemmel.

Békebeli sikerek a Picknél

A Pick Szeged a 2012-es húsvéti szezonban továbbra is a Békebeli márkacsaládra fókuszál, amelyet elsősorban a minőséget kereső vásárlóknak, a tradicionális ízek kedvelőinek fejlesztettek ki. A PICK húsvéti szortimentjének legfajsúlyosabb részét a három alaptermék, a Békebeli tarja, a Békebeli kötözött sonka és a Békebeli lapocka adja.

– A Békebeli termékek sikerét a felhasznált kiváló alapanyag és az egyenletes minőség biztosítja. A kedvező fogadtatás miatt az évek során további kitűnő termékekkel bővítettük a Békebeli termékcsaládot, mint a speciális formázású, combból készülő Békebeli füstölt parasztsonka, a hálós Békebeli kötözött karaj, vagy a 2010-ben bevezetett Békebeli füstölt hátsó csülök – sorolja Szántó Zoltán.

A tavalyi év egyik új fejlesztése a Békebeli frikandó sonka, amely a bőrös frikandó sonka sóval pácolt változata. A másik a Békebeli dió sonka, amelynek gyártásához a comb legnemesebb húsrészét, a diót használják fel. A kedvező fogadtatásnak és az elért forgalomnak köszönhetően idén a termékek még szélesebb körű listázását tervezik.

– Újdonság, hogy a 2012-es évben a Békebeli termékeket már felülnyomott zsugortasakba csomagoljuk – informálja lapunkat a termékmenedzser. – Az új PICK Békebeli termékre jellemző fekete-arany színű arculattal ellátott tasakok az egységesebb, esztétikusabb megjelenést és a márka jobb beazonosíthatóságát teszik lehetővé a korábbi díszítő címkézéssel szemben.

A kereskedelmi partnereiknek is vonzóbb lesz az idei húsvétkor a PICK Békebeli termékekkel foglalkozni, hiszen a cég fogyasztói promócióival is támogatja az értékesítésüket.

– Mivel az ünnepekkor a vásárlók kiemelten figyelembe veszik az akciókat, ezért a szokásosnál intenzívebb akciós politikával próbáljuk meg a fogyasztókat elérni, így az értékesítés támogatásaként főleg láncspecifikus árakciókat szervezünk a hálózati újságban történő megjelenéssel egybekötve – egészíti ki a képet a termékmenedzser.

Húsvétkor is hazait

A Kométa-portfólióban az idei húsvétra nem várható változás. A klasszikus füstölt és füstölt-főtt húskészítmények között ebben a szezonban nem képviseltetik magukat. Továbbra is a Kemencés Sült családé a főszerep, amely alá a tavalyi évtől már darabolt változatban is kapható Sonkán kívül olyan készítmények tartoznak, mint például a Tarja, vagy a Csülök.

A cég más sonkatermékei is nagyobb érdeklődésre tarthatnak számot a húsvét előtti időszakban, ilyen például a hosszan érlelt Tiroli sonka, a szintén prémium minőségű Prágai sonka vagy a Combsonka.

– Arra buzdítjuk a kereskedőket, hogy húsvétkor is részesítsék előnyben a hazai termékeket, hiszen maguk a fogyasztók is egyre inkább tisztában vannak azzal, hogy a megbízható hazai márkák minősége jóval magasabb a noname külföldinél – mondja Bódi Krisztina.

A cég külön aktivitást nem tervez húsvétra. Húsvétig a Mindennap finom termékcsalád szeletelt variánsait promotálja az „Élvezze a minőség ízét minden nap” szlogen jegyében. Ez a család egyébként épp a közelmúltban bővült egy idevágó termékkel: a Kapos sonkával.

– Az Alföldön a húsvéti étkezéskor a sonka mellett a kolbász is ugyanúgy megtalálható az asztalokon. A sonkalében főzik meg először a füstölt kolbászt, majd pedig ugyanebben a lében a tojást körülbelül 40 percig, így átveszi egy kicsit ezt a füstölt ízvilágot – számol be a húsvéti étkezés egy regionális változatáról Tamáskovitsné Gila Éva, a Gyulai Húskombinát Zrt. marketingmenedzsere. Ez a magyarázata ugyanis annak, hogy kolbászértékesítésük némi lendületet vesz húsvét környékén.

A Gyulai Húskombinát portfóliójában egy prémium sonka található, mégpedig a Magyar Termék Nagydíjat nyert, csemegepultos kiszerelésben kapható Mályvádi sonka. Ez egy gépben főtt, de kézműves technológiával készült, igazán ex-
kluzív termék: mandolin alakú, és egyedi metszéslappal rendelkezik.

Kapcsolódó cikkeink