A megkérdezettek elégedettek a Tesco önkiszolgáló pénztárával
Népszerű a Tesco önkiszolgáló kasszája – derül ki az [origo] rögtönzött „közvéleménykutatásból”. A Dunakeszi és Fót közötti Tescóban van Magyarországon elsőként lehetőség az önkiszolgáló fizetésre, amelynek legnagyobb előnye, hogy nem unalmas a sorban állás. Az első hétvégén a forgalom több mint 20 százalékát már ezek a kasszák bonyolították.
Az amerikai gyártású gépek beszéddel, animációval és egyszerű instrukciókkal segítik a vásárlókat az első ránézésre bonyolultnak tűnő folyamatban, de ha szükséges, az alkalmazottak is megmutatják a teendőket. A vásárlóknak szemmel láthatóan még nincs rutinjuk, bár egy anyuka, akiről kiderült, hogy naponta visszajáró vendég, már lelkesen tanította 4-5 éves kisfiának a gép használatát.
A gépek egyelőre nem váltanak ki munkaerőt, mivel mindegyik berendezésnél egy-egy munkatárs nyújt segítséget, de az önkiszolgáló kasszáknál a későbbiekben egy asszisztens fog dolgozni, így már megtakarítást jelent majd a rendszer. Az egyik asszisztens szerint a döntő többség kedvezően fogadta az önkiszolgáló kasszát, de akadt rá példa, hogy egy vevő „idegesen reagált”.
Egy idősebb úr szerint az önkiszolgáló kassza legnagyobb előnye, hogy „nem kell szitkozódni sorban állás közben az előttem álló miatt”. Az [origo]-nak azt mondta, hogy nagyon elégedett, főleg mert „nagyon sokat segítettek az eladók”. Az úr elmondása szerint meglepődött, hogy van ilyen gép, de örül neki, hogy a magyar vásárlók is használhatnak ilyet.
A gép kezelését az [origo] riportere is tesztelte, használata nem bonyolult, bár elsőre nem minden lépés egyértelmű. Először az áru vonalkódját az infravörös leolvasóhoz kell tenni, majd a kialakított széles tárolóba, amíg a következő terméket olvastatjuk le. Az összes termék leolvastatása után az érintőképernyőn kell a „fizetés” ikonra nyomni, majd kiválasztani a fizetési módot. A készpénzes fizetéskor a gép a gyűrött 500-ast is egyből bevette, és az apróval sem kellett sokat bajlódni: egy piszoárszerű rekeszbe kell dobni az érméket.
Nem is a rendszer gyorsasága az előny, hanem, hogy az önkiszolgáló kasszánál nem kell unalmas sorban állással tölteni az időt. Az érintőképernyős kijelző, a hangos segítség és a gép formavilága egyenesen élvezetessé teszi a használatát, de azoknak sem kell csalódniuk, akik szeretik a pénztárossal való beszélgetést. Ráadásul a hagyományos kasszák is megmaradnak, ezért azoknak igazán praktikus, akik csak néhány cikket kívánnak vásárolni.
A rendszer kijátszása ellen több elemmel védekezik a hipermarket. Az önkiszolgáló kasszák kialakított területére való be- és kilépéskor is szenzorok ellenőrzik az árut. A terület be van kamerázva, illetve a be- és kijárás viszonylag szűk kapun át vezet. A kosár súlyát is méri a rendszer, így a beszkennelt áruk tömege nem lehet eltérő a szkennelés előttihez képest.
Arra a kérdésünkre, miként küszöbölhető ki, hogy mondjuk egy vásárló 50 deka sonkára egy 10 dekás sonka árcímkéjét átragasztja, Iglódi-Csató Judit, a Tesco kommunikációs igazgatója az [origo]-nak azt mondta, ezt a hagyományos pénztárak sem igazán szűrik ki. A szóvivő hozzátette: ismeri azokat a véleményeket, amelyek szerint kijátszható a rendszer, de az áruházlánc úgy látja, hogy az önkiszolgáló pénztár még talán biztonságosabb is lehet, mint a hagyományos.
Az [origo] utánajárt, hogy akkor miért nem alkalmazta az önkiszolgáló rendszert egyik áruház sem Magyarországon. A válaszok szerint a lopások miatti félelem, a magyar vásárlók morálja, a rendszer bonyolultsága és a túl drága bevezetés voltak a főbb okok. Ezekkel az okokkal magyarázta Fodor Attila, a CBA szóvivője, hogy a cég egységeiben nem telepítettek önkiszolgáló kasszákat. Fodor Attila azt mondta, az egyik nagy alapterületű budapesti áruházban szó volt az önkiszolgáló kasszák létesítéséről, végül a tulajdonos letett erről.
„Az Auchan foglalkozik az önkiszolgáló kasszák bevezetésével, ám korai lenne időpontot mondani” – mondta az [origo]-nak Gillemot Katalin, az áruházlánc szóvivője. Laber Zsuzsa, a Spar-csoport kommunikációs vezetője pedig azt mondta: a cégcsoportnál nem újdonság, a szlovéniai Spar-üzletekben több éve működnek önkiszolgáló kasszák, a magyarországi tervekről még nem nyilatkozik a cég.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Tíz millió forintnyi tetőcserepet ajánlott fel a törökbálinti Tábitha Hospice Ház építéséhez a Wienerberger
Tizenharmadik alkalommal indult el a „Jónak lenni jó!” adománygyűjtő aktivitás,…
Tovább olvasom >