A konzervcsomagolások új generációja a Tetra Paktól
A Tetra Pak felavatta továbbfejlesztett és kibővített csomagolóanyag-gyártó üzemét Budaörsön. A fejlesztés egyik sarokköve, hogy a cég Budaörsön is megkezdte az elsősorban ételek tárolására alkalmas Tetra Recart csomagolóanyag gyártását. Ezen területről Peter Jhaveri, a Tetra Recart AB ügyvezető igazgatója beszélt lapunknak.
A 2012-ben indult és most lezárult, 14 milliárd forint értékű sajáttőke-befektetéssel megvalósított fejlesztés célja az, hogy a cég mind a fogyasztók, mind az élelmiszergyártók elvárásainak megfelelő új csomagolási alternatívákat kínáljon. Az üzem a közkedvelt Tetra Brik® Aseptic termékcsalád gyártósorát továbbfejlesztve ezentúl előre laminált öntőnyílással (PLH; Pre-Laminated Hole) ellátott csomagolást is képes gyártani és szállítani folyékony élelmiszereket gyártó ügyfeleinek. A PLH megoldással ellátott csomagolóanyagokra új generációs csavarzárak – kupakok – kerülhetnek, amelyek a fogyasztók számára kényelmesebb, egyszerűbb használatot jelentenek.
A Tetra Pak emellett Budaörsön is megkezdte a Tetra Recart elnevezésű csomagolóanyag gyártását is, amiről Peter Jhaverit, a Tetra Recart AB ügyvezető igazgatóját kérdeztük.
– A Tetra Pak a korábbi évtizedekben elsősorban a folyékony élelmiszerekhez használható csomagolóanyagok gyártására fókuszált, így a tejek és gyümölcslevek tárolására alkalmas italos kartondobozok gyártásában komoly tapasztalatokat és piaci részesedést értünk el. Mintegy 20 évvel ezelőtt azonban elkezdtünk azon is dolgozni, hogy miként lehetne a folyadékok tárolásához hasonló, papír alapú csomagolást más területen, elsősorban ételek tárolására, csomagolására is használni.
A fejlesztés végeredménye a Tetra Recart termék. Ez az első, a csomagoláson belüli hőkezelést lehetővé tevő kartondoboz olyan, hosszan eltartható élelmiszeripari termékek számára mint a hagyományosan konzervdobozba vagy üvegbe töltött levesek és szószok, illetve különféle zöldségek, például bab és borsó vagy paradicsomszószok.
– A letöltött élelmiszer a csomagoláson belül csírátlanítható, így a késztermék polcon tarthatósági ideje 24 hónapra növelhető. Ez a csomagolás megfelel a fogyasztók biztonsági, kényelemi és környezetvédelmi igényeinek.
A gyártók nagy része elsősorban nem késztermékek, például egytálételek csomagolásához rendel Tetra Recart dobozokat. Sokkal gyakoribb, hogy alapanyagként használt ételek számára választják ezt a technológiát; a legnépszerűbb Tetra Recartba töltött termékek a zöldségek.
A Tetra Paknak nemcsak a biztonságos csomagolások előállításában vannak évtizedes tapasztalatai, hanem azt is pontosan követik, hogy a piac milyen új elvárásokat támaszt a csomagolásokkal szemben, akár marketing szempontokat, környezetvédelmi előírásokat vagy a szállítással kapcsolatos problémákra adott megoldásokat vesszük alapul.
– A Tetra Recart sokkal környezetkímélőbb, mint bármilyen más, nem papír alapú csomagolás, és ez a szempont a cégeknek és a vásárlóknak is egyaránt nagyon fontos napjainkban. Mivel az üres dobozokat összehajtva juttatjuk el a partnereinkhez, szállításuk gazdaságosabb, sokkal kisebb helyen jóval nagyobb mennyiség tárolása lehetséges. Összehasonlításképpen: a hagyományos konzervdobozok üres állapotban kilencszer több helyet foglalnak, mint a papírdobozaink.
A Tetra Recart további előnye, hogy minden oldalára olyan tartalmat, márkaüzeneteket nyomtathatunk, amilyent partnereink kívánnak. Emellett ez egy új technológia, egy új forma, mely kitűnik a polcokon a szokványos konzervdobozok közül. De nemcsak ezért kedvelik az üzletek, hanem azért is, mert a kartondobozba csomagolt termékekből a doboz formájának köszönhetően 30-40%-kal többet tudnak kihelyezni a polcaikra, mint a hagyományos fém konzervdobozokból.
Európában különösen zöldségek és levesek csomagolására használják a gyártók egyre nagyobb arányban ezt a megoldást, de állateledeleket is egyre többen gyártanak és forgalmaznak Tetra Recart dobozokban. Az Egyesült Államokban a levesek piacán értünk el gyors növekedést, Dél-Amerika országaiban pedig elsősorban zöldségek és zöldségkészítmények kedvelt csomagolóanyaga lett a Tetra Recart.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A Baltikumban terjeszkedik az Anora Group
A prémium borokat és szeszes italokat gyártó Anora Group baltikumi…
Tovább olvasom >3,7%-kal emelkedtek az árak novemberben
Az októberi 3,2%-os év/év alapú áremelkedést követően novemberben 3,7%-kal nőttek átlagosan…
Tovább olvasom >KSH: novemberben a fogyasztói árak 3,7 százalékkal haladták meg az előző év azonos havi értékeket
Novemberben a fogyasztói árak átlagosan 3,7 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >