A Henkel erőteljes általános üzleti teljesítményt nyújtott a COVID-19 világjárvány jelentős hatása ellenére
Fókuszban a munkavállalók biztonságának, az ügyfelek ellátásának biztosítása és a közösségek támogatása
- A csoport féléves árbevétele eléri a 9 485 millió eurót, névleges: -6,0%, szerves: -5,2%
- Működési eredmény* 1.191 millió eurónál, -27,5%
- EBIT marzs* 12,6%-on, -370 bázispont
- Elsőbbségi részvények korrigált hozama (EPS)*: -29,2%-ról 1,96 euróra, -28,2% állandó árfolyamon
- A szabad cash flow 938 millió euró volt, a nettó pénzügyi helyzet javult
- 2020-ra a folyamatos piaci bizonytalanságok miatt nincs új, teljes évre vonatkozó kilátás
- A célzott növekedés új menetrendjének végrehajtása a megfelelő mederben halad
* Az egyszeri költségekkel és bevétellel, valamint a szerkezetátalakítási költségekkel kiigazítva.
„2020 első felében a Henkelre jelentős hatást gyakorolt a jelentős globális gazdasági visszaesés és a kereslet sok iparágban tapasztalható hirtelen csökkenése. Ebben a példátlan globális válságban a munkavállalók védelmére, az ügyfelek ellátására, az üzletmenet folytonosságának biztosítására és a közösségek támogatására összpontosítunk. Az egész világon élő munkatársaink kiemelkedő csapatszellemének és elkötelezettségének köszönhetően ezt 2020 első felében sikerült elérnünk. A fogyasztói és ipari üzleti területeken a széles portfoliónk segített ellensúlyozni a válság általános értékesítési és bevételi teljesítményünkre gyakorolt hatását: 2020 első hat hónapjában mintegy 9,5 milliárd euró árbevételt, 1,2 milliárd euró üzleti eredményt és 12,6 százalékos EBIT-marzsot értünk el.
A 2019-es esztendőre teljes osztalékot fizettünk a részvényeseknek, és nagyon erős szabad cash flow-t tudtunk generálni, valamint tovább javítani nettó pénzügyi helyzetünket. A válság ideje alatt nem vezettünk be rövidített munkaidőt, nem kértünk állami támogatást és nem csökkentettük munkaerő állományunkat a világjárvány miatt. Összefoglalva: rendkívül nagy kihívásokkal teli környezetben erőteljes összteljesítményt értünk el” – mondta Carsten Knobel, a Henkel igazgatóságának elnöke.
A Henkel árbevétele 9.485 millió euró volt 2020 első felében. Ez -6,0% csökkenés nominálisan és -5,2% szerves értelemben az előző év első feléhez képest. A Henkel által elért, korrigált üzemi eredmény 1.191 millió euró volt 2020 első hat hónapjában, -27,5 százalékkal alacsonyabb az előző évinél. A korrigált EBIT-marzs 12,6 százalék volt, -370 bázisponttal alacsonyabb, mint az előző évi időszakban.
Az első hat hónap során az Adhesive Technologies-t elsősorban a kulcsfontosságú vevői iparágak jelentősen csökkenő igénye befolyásolta. A Beauty Care teljesítményét elsősorban a jelentősen negatív Fodrász Szalon üzlet befolyásolta, amelyet a szalonok számos országban végrehajtott kényszerű bezárása okozott. A Laundry & Home Care rendkívül erős fejlődést mutatott, amelyet a tisztítószerek iránti kereslet növekedése is támogatott.
A csoport értékesítési és bevételi teljesítménye 2020 első felében
A Henkel-csoport árbevétele 9 485 millió euró mellett 2020 első felében -6,0 százalékkal volt alacsonyabb az előző év azonos időszakához képest (2. negyedév: 4.558 millió euró; -11,0%). Az árfolyamhatások és a felvásárlások/elidegenítések hatásainak kiszűrése utáni szerves árbevétel negatív, -5,2 %-os tendenciát mutatott (2. negyedév: -9,4%). Az akvizíciókból és elidegenítésekből származó hozzájárulások mértéke 0,3% volt (2. negyedév: 0,2 százalék). A devizahatások -1,1 százalékkal csökkentették az árbevételt.
A feltörekvő piacok -2,6% szerves értékesítés-csökkenést mutattak (2. negyedév: -7,1%). Szerves árbevétel az érett piacokon -6,9 százalékkal csökkent (2. negyedév: -10,9%). Az első félévben szerves árbevétel Nyugat-Európában -8,0 százalékkal csökkent (2. negyedév: -11,6%). Kelet-Európában 3,1 százalékos szerves növekedés volt (2. negyedév: -3,8 százalék). Afrikában/a Közel-Keleten az árbevétel szerves növekedése 4,2% volt (2. negyedév: 1,4 százalék). Észak-Amerikában a szerves árbevétel -6,4%-kal csökkent (2. negyedév: -10,9%). Latin-Amerikában a szerves árbevétel -11,4%-kal csökkent (2. negyedév: -20,1%). Az ázsiai-csendes-óceáni térségben az árbevétel szervesen -6,4 százalékkal csökkent (2. negyedév: -7,2%)
A korrigált üzemi eredmény (korrigált EBIT) -27,5 százalékkal csökkent, az előző év első félévi 1641 millió euróról 2020-ban 1191 millió euróra.
A korrigált árbevétel-arányos megtérülés (korrigált EBIT-marzs) 12,6 százalék volt az első hat hónapban, -3,7 százalékponttal alacsonyabb az előző évinél.
Az elsőbbségi részvények korrigált hozama -29,2 százalékkal csökkent a 2019 első félévi 2,77 euróról 1,96 euróra. Állandó átváltási árfolyam mellett az egy elsőbbségi részvényre jutó korrigált eredmény -28,2 százalékkal csökkent.
A nettó forgótőke tovább javult az értékesítés 4,4%-áig, lényegesen az előző év azonos időszaka alatt (6,7 százalék).
A szabad cash flow továbbra is nagyon erős, elérve a 938 millió eurót 2020 első felében (2019 első fele: 990 millió euró).
- június 30-án a Henkel nettó pénzügyi helyzete -1.951 millió euróra javult (2019. december 31.: -2.047 millió euró) – annak ellenére, hogy a második negyedévben kb. 800 millió eurós osztalékot fizettek ki.
Üzletágak teljesítménye 2020 első felében
2020 első felében az Adhesive Technologies üzletágban nominálisan az árbevétel
-12,2 százalékkal alacsonyabb az előző évi szintnél, elérve a 4153 millió eurót (2. negyedév: 1944 millió euró, -19,7 százalék). Szervesen az árbevétel -10,9%-kal csökkent (2. negyedév: -17,4 százalék). Az első félévben, különösen a második negyedévben bekövetkezett fejleményeket az ipari és gépjárműgyártás jelentős csökkenése befolyásolta a COVID-19 világjárvány következtében. A korrigált üzemi eredmény 36,6 %-kal csökkent és elérte az 543 millió eurót. A korrigált árbevétel-arányos megtérülés 13,1 százalék volt, ami alacsonyabb, mint 2019 első felében. A fedezet csökkenését elsősorban a világjárvány eredményeként jelentősen alacsonyabb árbevétel volumen okozta.
A Beauty Care üzletágban az árbevétel 2020 első felében -8,5 százalékos (2. negyedév: -12,8 százalék) szerves csökkenést mutatott. Nominálisan az árbevétel -7,4 százalékkal alacsonyabb volt az előző évi szintnél, elérve 1818 millió eurót (második negyedév: 883 millió euró; -11,9%). A COVID-19 világjárvány Fodrász Szalon üzletre gyakorolt hatása erősen negatív volt. A korrigált üzemi eredmény elérte a 172 millió eurót, és -35,4 százalékkal maradt el a 2019. első félévi szintjétől. A korrigált árbevétel-arányos megtérülés negatív változást mutatott és 9,4 százalékot ért el, különösen a Fodrász Szalon üzlet csökkenő árbevétele miatt.
A Laundry & Home Care üzletág 4,9%-os szerves árbevétel-növekedést ért el 2020 első felében (2. negyedév: 4,4 százalék). A nominális árbevétel 3,8%-os növekedést mutatott és elérte a 3460 millió eurót (2. negyedév: 1705 millió euró, 2,3 százalék). A korrigált üzemi eredmény 531 millió eurós értéke -6,0 százalékkal alulmúlta az előző év azonos időszakának értékét.
A 15,3%-os, korrigált árbevétel-arányos megtérülés 2019 első felének szintjénél alacsonyabb volt, főként a marketingbe és reklámba, valamint a digitális és az informatikai eszközökbe eszközölt nagyobb beruházások miatt.
Céltudatos növekedésre irányuló cselekvési terv: Új stratégiai keret végrehajtása
- március elején a Henkel bemutatta a vállalat növekedési cselekvési tervét a következő évekre. A Henkel egyértelmű stratégiai keretet dolgozott ki. Ez magában foglalja: a nyertes portfóliót, versenyképességet, különösen az innováció, a fenntarthatóság, a digitalizáció, a jövőre kész működési modell, valamint az erős vállalati kultúra területén. „Ez a stratégiai keret segít nekünk abban, hogy a Henkel nyertes pozícióban legyen a 20-as években, egyértelműen a célzott növekedésre összpontosítva. A márciusi bejelentés óta már előrelépéseket tettünk az első intézkedések bevezetésében és végrehajtásában” – fejtette ki Carsten Knobel.
A Henkel jövőbeli irányának kulcseleme az aktív portfóliókezelés. A Henkel olyan márkákat és kategóriákat azonosított, amelyek teljes értékesítési volumene meghaladja az egymilliárd eurót, elsősorban a fogyasztói üzletágakban, amelyeknek mintegy 50%-át 2021 végéig értékesítik vagy megszüntetik. A jelenlegi piaci bizonytalanságok ellenére a Henkel megerősítette a bejelentett határidőn belül végrehajtandó portfólió intézkedéseket. Az idei esztendő során a Henkel már megszüntetett üzleti tevékenységeket és elidegenítési szerződéseket írt alá mintegy 80 millió euró árbevételt kivető teljes volumenben, főleg az Adhesive Technologies üzletágban.
Az aktív portfóliókezelés mellett a felvásárlások a Henkel stratégiájának szerves részét képezik. A közelmúltban a Henkel két tranzakciót írt alá, körülbelül 500 millió eurós együttes vételárral. A Beauty Care üzletágban a Henkel kiterjeszti digitális közvetlen fogyasztói (D2C) tevékenységét azáltal, hogy megszerzi a többségi részesedést egy olyan vállalatban, amely három gyorsan növekvő prémium szépségápolási márkát foglal magában. Az Adhesive Technologies üzletágban a Henkel bővíti pozícióját a ragasztók és tömítőanyagok terén az észak-amerikai fogyasztók és mesteremberek (szakemberek) számára egy vonzó fogyasztói tömítőanyag-portfólió megvásárlásával, amelyet a GE márkanév alatt forgalmaznak*. A megvásárolt üzlet számos szilikon tömítőanyagot tartalmaz, különféle alkalmazásokhoz. (*A GE a General Electric Company védjegye, licenc alatt felhasználva)
Annak érdekében, hogy tovább erősítse versenyképességét, a Henkel a hatásos innovációk felgyorsítására, a fenntarthatóság, mint megkülönböztető tényező fellendítésére fog összpontosítani, és a digitalizációt az ügyfelek és fogyasztók számára értékteremtő tényezővé alakítja át.
A Henkel célja a hatékony innovációk felgyorsítása, amelyet a megnövekedett beruházások támogatnak. Ez magában foglalja a fokozott innovációs megközelítést. Az innovációkat és a márkákat az alapkategóriákba és régiókba eszközölt következetes beruházások támogatják. Ezért a Henkel elkötelezett amellett, hogy tovább fokozza a növekedésbe történő beruházásokat a reklám, a digitalizáció és az informatika területén. Az év első hat hónapjában, a makrogazdasági kihívások ellenére, a Henkel nagy, kétszámjegyű millió eurós összeggel növelte ezeket a beruházásokat.
Az Adhesive Technologies üzletágban a Henkel folytatta beruházásait a legkorszerűbb innovációs központba, Düsseldorfban. Fogyasztói üzletágaiban a Henkel rövid idő alatt felgyorsította a kiegészítő higiéniai portfóliót és az új kézfertőtlenítőszerek és tisztítószerek gyártási kapacitásait a különböző régiókban.
A Henkel versenyképességi stratégiájának kulcsfontosságú pillére a hatásos innovációk révén elért piaci megkülönböztethetőség. Az Adhesive Technologies üzletágban a Henkel tömítő és impregnáló technológiai megoldásokat tartalmazó, széleskörű ipari portfólióját arra használta, hogy új termékcsaládot indítson a csúcsminőségű okostelefonok vízállóságának növelésére. Ez a világ egyik legnagyobb okostelefon márkájával történő együttműködés. A Beauty Care elindította az új, Simply Color Schwarzkopf márkát, amelynek alapját a hajszínezés „technológiai” hangsúlyú kategóriájának természetes trendjei képezik. A Laundry & Home Care üzletág tovább folytatta a Persil 4az1-ben kapszulák bevezetését. A Persil Discs a Persil márkanév alatt az árbevétel majdnem 10%-át teszi ki.
A fenntarthatóság a Henkel egyik legnagyobb erőssége. A vállalat vezető szerepet tölt be, amelyet rendszeresen megerősítenek a besorolásokban és minősítésekben. Ezért a Henkel célja, hogy egyértelmű versenyelőnyként tovább erősítse vezető pozícióját a fenntarthatóság terén. Erőfeszítései további felgyorsítása érdekében a Henkel meghatározta a következő mérföldköveket és konkrét célokat. Az egyik elem az, hogy 2040-ig klíma-pozitív vállalattá váljon.
A Henkel, világszerte első vállalatként, 2020 júniusában műanyag hulladékcsökkentési kötvényt bocsátott ki. Ezzel a Henkel újabb lépést tett a vonzó vállalati pénzügyi eszközök és a fenntarthatóság terén elért haladás ötvözésében. A kötvényből származó, körülbelül 100 millió eurós összbevételt kifejezetten a Henkel műanyaghulladék-csökkentési tevékenységeivel kapcsolatos projektekre és kiadásokra fordítják. A kötvény hangsúlyozza a Henkel elkötelezettségét a körkörös gazdaság előmozdítása és a műanyag hulladék csökkentése, valamint a fenntartható pénzügyek mellett.
A Henkel tovább fejlesztette az „EasyD4R” szoftver eszközét, amely lehetővé teszi a csomagolás újrahasznosíthatóságának gyors és megbízható kiértékelését a fejlesztési folyamat korai szakaszában. A szoftver, amelye más cégek és szervezetek számára is elérhető, ma már nemcsak a különféle műanyag csomagolásokra terjed ki, hanem más anyagokra is, mint például a papír, üveg vagy alumínium.
A Henkel által a fenntarthatóság terén elért haladás visszatükröződik a fogyasztóknak és az ipari vevőknek szánt termékekben is. Például, a Laundry & Home Care üzletágban a Pro Nature termékcsaládot kibővítették a Somat és a Bref Pro Nature forgalomba hozatalával. Időközben a Pro Nature termékek 30 országban érhetők el, és akár 99,9%-ban természetes összetevőket tartalmaznak, valamint csomagolásukhoz akár 100%-ban újrahasznosított műanyagot használnak. A Beauty Care szilárd formában sampont, test- és arcápolási termékeket hozott forgalomba Nature Box és N.A.E márkanéven – műanyag csomagolás nélkül. A Loctite Liofol segítségével az Adhesive Technologies tanúsított újrahasznosítható, melegen és hidegen is tömítő bevonatot hozott forgalomba, amely lehetővé teszi a polietilén kiváltását papírral, amely sokféle élelmiszeripari és nem élelmiszeripari csomagoláshoz alkalmas.
Az innováció és a fenntarthatóság mellett a Henkel a digitalizációt kulcsfontosságú eszközként határozta meg versenyképességének megerősítésében. Az első félévben a Henkel digitális árbevétele erőteljesen, összesen több mint 60%-kal növekedett a Beauty Care, valamint a Laundry & Home Care üzletágakban. A csoport számára a digitális részesedés a teljes árbevételben megközelíti az egyjegyű számok közepének megfelelő százalékos tartományt. Az új, „Digitális Üzletággal” a Henkel az iparágain belül digitális üzletági vezetővé kíván válni, kézzelfogható értéket teremtve ügyfelei számára. Ezért június végén a Henkel bevezette a digitális és informatikai tevékenységeinek új működési modelljét, és összevonta az informatikai csapatokat, a digitális üzleti szakértőket, az üzleti folyamatok tulajdonosait és a HenkelX Ventures-t, a Henkel digitális és információs vezetője (CDIO) vezetésével.
A karcsú, gyors és a jövőre kész üzleti folyamatok a Henkel stratégiai keretének további, fontos elemei. A társaság rendszeresen felülvizsgálja üzleti folyamatait és struktúráit, felmérve, hogy ezek a lean-elveknek megfeleljenek, gyorsak és egyszerűek legyenek, és hozzáigazítja azokat a változó piaci fejleményekhez és trendekhez. Ezen felül új üzleti modelleket fognak kidolgozni, amelyek középpontjában az ügyfelek és a fogyasztók közelségének biztosítása áll. A Henkel sikeresen bevezette az új működési modelleket az Adhesive Technologies üzletágában és a beszerzés területén. A Laundry & Home Care és Beauty Care üzletágakban a regionális fókusz, illetve az ügyfelek és a fogyasztók közelségének fokozására szolgáló szervezeti változások jó úton haladnak.
A Henkel vállalati kultúrájának továbbfejlesztése és a kulturális átalakulás felgyorsítása további kulcsfontosságú elemei a társaság jövőbeli útjának. Az a törekvés, hogy előmozdítsák az együttműködés kultúráját a meghatározó szerepet betöltő személyekkel és a vállalatvezetés központi kötelezettségvállalásaival. A Henkel számára kulcsfontosságú, hogy a munkatársak folyamatosan fejlesszék szakmai és személyes képességeiket. A társaság ezért 2020 első felében kifejezetten képzési és továbbképzési projekteket vezetett be, például a vezetés, a digitalizálás és az innováció területén. A jelenlegi koronavírus válság igazolta a Henkel erős vállalati kultúráját, valamint munkatársainak rugalmasságát és elkötelezettségét világszerte.
Intézkedések a COVID-19 világjárvány ellen
A COVID-19 világjárvány az élet minden területét érintette, és a világgazdaságot is komolyan sújtotta. Ebben a válságban munkavállalóink, vevőink és üzleti partnereink egészsége és biztonsága a legfontosabb prioritás a Henkel számára. A vállalat a korai szakaszban széles körű védőintézkedéseket vezetett be. Ugyanakkor a Henkel nagy erőfeszítéseket tett üzleti tevékenysége folytatása, valamint az ügyfelek és a fogyasztók kiszolgálása érdekében szerte a világon. Ezenkívül a Henkel globális szolidaritási programot indított, amely pénzügyi adományokat is tartalmaz, például az Egészségügyi Világszervezet (WHO) és az Egyesült Nemzetek Szervezete (ENSZ) Alapítványának a COVID-19 Szolidaritási Reagálási Alapja és világszerte több kiválasztott szervezet részére. Ezenkívül a Henkel több mint 5 millió terméket adományozott személyes és háztartási higiéniára, és fertőtlenítőszereket gyártott a gyáraiban. Globális szinten a Henkel több mint 111 000 liter fertőtlenítőszert készített és adományozott az egészségügyi hatóságok és a kórházak támogatására. Eddig a Henkel közel 500 COVID-19-hez kapcsolódó projektet támogatott világszerte több mint 40 országban, közel 5 millió embert megsegítve.
„A válság alakulásához folyamatosan alkalmazkodnunk kell. Rugalmasan és gyorsan reagálunk a piacokon zajló fennakadásokra. Aktívan alakítjuk a változást és utat nyitunk. Meggyőződésem, hogy elkötelezett globális csapatunkkal, a célzott növekedésre, az erőteljes mérlegünkre és a pénzügyi rugalmasságra, valamint az erős cash flow generálására való képességünkre összpontosító új stratégiai keretünkkel képesek vagyunk kezelni ezt a nehéz helyzetet, és hogy megerősödve kerülünk ki a válságból” – foglalta össze Carsten Knobel.
Kapcsolódó cikkeink
Optimistán szenvednek a márkák, sikertől duzzadnak a drogériák – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 2. rész)
Közel 1100 „diák” iratkozott be az FMCG Szabadegyetemre, hogy szeptember…
Tovább olvasom >A Henkel Magyarország idén is kitűzte a rózsaszín szalagot
Folytatódik a tavaly megkezdett „Pink Október” kampány. A „Pink Október”…
Tovább olvasom >100%-ban megújuló energiára vált a Henkel kenyai gyártóüzemében
Teljesen megújuló energiára állt át a Henkel kenyai gyártóüzemében, amely…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >Díjemelés a Magyar Postánál: ennyibe kerülnek majd a leggyakoribb postai szolgáltatások 2025-ben
A Magyar Posta célkitűzése továbbra is az, hogy hatékonyan és…
Tovább olvasom >Nébih: rénszarvasmotívummal ellátott kerámiatálat hívott vissza az LPP Hungary Kft.
A SINSAY márkájú, rénszarvasmotívummal ellátott kerámiatálat a termékről leváló fóliaréteg…
Tovább olvasom >