A hazai fogyasztók nagyobb fele nyitott az online élelmiszervásárlásra
Minden hatodik magyar fogyasztó vásárolt már interneten az élelmiszer-kiskereskedelemben kapható árut, amit házhoz szállítottak neki. Rajtuk kívül pedig a magyar fogyasztók több mint fele kész arra, hogy online vegyen napi fogyasztási cikket. Többek között ezt állapítja meg hatvan országban végzett felmérése alapján a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat.
Általánosságban elmondható, hogy az interneten vásárló megkérdezettek közül kisebb azoknak az aránya, akik házhoz szállítást kérnek. Többséget alkotnak azok, akik az online megrendelt terméket az üzletben, illetve más helyszínen személyesen vagy autóval veszik át.
Élelmiszerüzletekben kapható hetvenkét termékkel kapcsolatban kérdezték meg a Nielsen munkatársai a következőt: „Milyen élelmiszert, háztartási vegyi árut vagy kozmetikumot szándékozik ön online vásárolni a következő hat hónap során?”. A válaszok azt mutatják, hogy összességében vegyi termékeket többen terveznek venni a neten, mint élelmiszert. Magyarországon a válaszadók legnagyobb arányban a tusfürdőt, továbbá a kozmetikumot és dezodort nevezték meg. Élelmiszerek közül vezet az ásványvíz, a tészta, kávé és sajt előtt.
A kattintás azonban valószínűleg nem fogja egyhamar helyettesíteni a bolti vásárlás élményét. Habár az online vásárlás sok előnnyel jár, a valódi boltok számos kulcsfontosságú dolgot nyújtanak az e-kereskedelemmel szemben, különösen a napi fogyasztási cikkek beszerzésénél. A magyar válaszadók csaknem kétharmada fontosnak tartja, hogy élelmiszerboltban szerezze be, amire szüksége van, és ezt örömmel teszi. Arányuk 1 százalékponttal nagyobb, mint a globális átlag. A magyarok többsége, 52 százaléka azt mondja, hogy élelmiszerek vásárlása kellemes bolti időtöltést jelent saját maga, illetve családja számára.
Feltárta a Nielsen kutatása azt is, hogy az internettől sok érdeklődő útja vezet el a valódi boltokhoz; ez gyártók és kereskedők számára azt jelzi, hogy különböző új módokon is nyerhetnek meg vevőket. Akiket például befolyásolhatnak, ösztönözhetnek arra, hogy melyik üzletet válasszák; készítsenek listát a beszerzendő árukról; hasonlítsák össze az árakat; tájékozódjanak új termékekről; gyűjtsenek információkat gyártókról és kereskedőkről; osszák meg másokkal fogyasztói tapasztalataikat a neten.
– Eljött a kapcsolatrendszerben működő kiskereskedelem korszaka – állapítja meg Patrick Dodd, a Nielsen globális kereskedelmi elnöke. – Ma már a fogyasztók nem kizárólag online vagy offline veszik meg, amire szükségük van, hanem így is, úgy is. Azt a csatornát választják, amelyik legjobban megfelel az igényeiknek. Ezért a legsikeresebb kiskereskedők és gyártók összekötik a fizikailag érzékelhető világot a virtuálissal, használják az új technológiákat, vevőik elvárásait pedig ott és akkor elégítik ki, ahol és amikor azok vásárolni akarnak.
Élelmiszer-kiskereskedők számára a növekedés egyik útja, ha boltjaikon belül digitális lehetőségeket nyújtanak: például wifi az eladótérben, hogy a fogyasztók minél több információhoz jussanak a bolti ajánlatokkal és a választékkal kapcsolatban; használhassanak online vagy mobil kuponokat; megnézhessék listájukat a beszerzendő árucikkekről online vagy mobilon; az eladótérben található számítógépen tájékozódhassanak a bolti választékon túl elérhető termékekről, amelyeket online megrendelhetnek. A felsorolt lehetőségek mindegyikével a magyar válaszadók több mint fele élne. Legnagyobb arányban (67%) annak örülnének, ha az adott üzlet eladóterében található számítógépen részletesen tájékozódhatnának az aktuális ajánlatokról, illetve a választékkal kapcsolatos tudnivalókról.
„Más ágazatokhoz képest élelmiszernél az e-kiskereskedelem lassabban fejlődik. De itt is terjed annyira a digitalitás, hogy a ’vásároljunk’ kifejezés napjainkban már mást jelent, mint korábban. Kezd elmosódni a határ a valóságosan érzékelhető és a virtuális világ között. Más ágazatokban a fogyasztók kezdik megszokni az online vásárlás előnyeit, és lassanként ugyanazt várják el az élelmiszer-kiskereskedelemtől is” – állapítja meg a Nielsen tanulmánya. (Nielsen)
Kapcsolódó cikkeink
Karácsonyi roham: duplájára nő a csomagforgalom az ünnepek alatt
Az év végi ünnepi időszakban az online rendelésekkel kapcsolatos csomagforgalom…
Tovább olvasom >Több tájékoztatás kell az ESG-előírásokról a magyar kkv-k számára
Bár az idei évben bevezetett ESG szabályozás egyelőre csak a…
Tovább olvasom >Az online vásárlók többségének elege van a kiszámíthatatlanul érkező csomagokból
A DODO megbízásából készített friss Ipsos-kutatás alapján minden második megrendelővel…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >