A Hat Gondolkodó Kalap rendszere
A döntések hatékonyságának növelése egyre gyakrabban szerepel a közgazdasági üzleti szakirodalomban. Más kérdés, hogy a valóságban kik, mennyire megfontoltan, s főleg milyen eredményesen döntenek nagy horderejű üzleti kérdésekben vagy vásárláskor, különböző márkák között. A gondolkozásfejlesztés bonyolult folyamatának sajátos szempontjairól két előadást is tartott Edward de Bono, a világhírű orvos és pszichológus Budapesten, áprilisban. A brit születésű szakértő interjút adott a Trade magazinnak.A gondolkodás fő nehézsége a bennünk lévő zsúfoltság és kuszaság. Túl sokat próbálunk meg egyszerre csinálni. Az érzelmek, információ, logika, remény és kreativitás mind ott zsúfolódnak bennünk, és mind egyszerre kér szót. Olyan ez, mintha egyszerre túl sok labdával próbálnánk zsonglőrködni – fogalmazta meg az alaphelyzetet Edward de Bono, akit a könyvfesztiválra a Manager Könyvkiadó hívott meg abból az alkalomból, hogy kiadta „Hat gondolkodó kalap – A párhuzamos gondolkodás hat szakasza” című könyvét.
Kritizálók, ötletelők és a többiek
A közép-európai egyetemen a gondolkozás fejlesztéséről tartott előadásában módszerének újszerűségét néhány típus felvázolásával érzékeltette. Például mindannyian ismerünk olyan embert, aki egy megbeszélésen folyton, mindent kritizál. Mintha élvezné, hogy mindenről negatív véleményt nyilvánít.
Mások fáradhatatlanul jönnek új és új ötletekkel. Legtöbbször anélkül, hogy tekintettel lennének a realitásokra. Ha csökken az eladás, és valaki egy vállalatnál a reklámkiadások növelését javasolja, akkor az újítók inkább árat csökkentenének. Ha egy vezető árengedményes akciókban látja a megoldást, akkor az ötletember inkább egyet fizet, kettőt kap promóciót szorgalmaz.
Egy harmadik szélsőséges típus a tények, információk gyűjtésére esküszik. Minden energiájával egy helyzet minél pontosabb megértésére törekszik. Miközben ideje lenne a szintézisnek, döntés kellene a megoldás érdekében, és emberek várnak a feladatok kijelölésére.
Ezt a zavart szünteti meg Edward de Bono módszere, amelynek lényege, hogy egy értekezleten vagy megbeszélésen ne keveredjenek a dolgok: a gondolkodási folyamatot ugyanis szakaszokra bontja. Nem embereket címkéz, sőt ellenkezőleg: mindenkit képessé tesz arra, hogy el tudja választani az érzelmeket a logikától, a kreativitást az információtól és így tovább.
A gondolkodási folyamat szakaszolását a Hat Gondolkodó Kalap koncepciójának nevezi az egyszerűbb megértés kedvéért. A kalapok jelképezik a gondolkozás egyes típusainak természetét és hatásait.
A gondolkozás megszervezése és az információk
Edward de Bono tapasztalatai szerint egy közös vagy egyéni struktúrált gondolkozási folyamat során általában legelső szakasz gyanánt szokták választani maga a gondolkozás megszervezését: a probléma, a cél és a hozzá vezető megoldások áttekintése hasznos kiindulópont lehet. Jelképe a kék kalap.
– Itt a fokuszálás a lényeg – hangsúlyozta. – A jó gondolkodó és a gyenge gondolkodó közötti különbség gyakran a fokuszálási, koncentrálóképességben rejlik. Tudnunk kell, miről szóljon a gondolkodás. Nem elég, ha fejünkben csak a gondolkodás szélesebb értelemben vett célja alakult ki. Például adott esetben arra akarunk koncentráltan felkészülni, hogy milyen válaszokat adhatunk versenytársaink árleszállítására. Vagy új szegmenseket keresünk üzleteink forgalmának növelésére, és mérlegeljük, érdemes-e rávenni az idősebb vevőket arra, hogy csúcsidőszakon kívül látogassanak el üzleteinkbe.
Fehér kalap jelképezi az elérhető és szükséges információk számbavételét. Ebben a fázisban az egyén saját maga számára vagy több ember közösen a következő kérdéseket válaszolja meg: Milyen információnk van? Milyenekre van szükségünk? Milyen fontos információk hiányoznak? Milyen kérdésekre keressük a választ? Hogyan szerezzük meg a szükséges információkat?
Itt a tények dominálnak. De a világjáró előadó figyelmeztet:
– Amit tényként kezelünk, az sokszor csak jóhiszemű vélemény, vagy egy adott pillanatban érvényes személyes meggyőződés.
Érzelmek a döntéshozatalban
Ki ne vett volna részt olyan értekezleten, ahol üzleti problémák megoldásán gondolkoznak, és egyes résztvevők minden mondatukat azzal kezdik: Úgy érzem, hogy… Õk képzeletben szüntelenül a piros kalapot viselik, az érzelmek és intenciók jelét. Ha azonban szakaszosan és struktúráltan folyik a közös munka, akkor csak az érzelmek kifejezésének idején van helye az efféle megnyilvánulásoknak, mint például:
„Ne kérdezze tőlem, miért. Csak nem szeretem ezt az üzletet, amit kötöttünk. Szerintem szörnyű.” „Ösztönöm azt súgja, hogy ön azért ellenzi a fúziót, mert meg szeretné tartani állását, nem pedig azért, mert úgy előnyösebb a részvényeseknek.”
– Minden érzelmet érdemes kifejezésre juttatni. Ha egy értekezlet résztvevői felteszik a képzeletbeli piros kalapot, akkor hangot adhatnak érzéseiknek és sejtéseiknek – hallottuk az előadásban. – Az érzelmek a döntéshozatal szerves részét képezik, tehát el kell gondolkodnunk rajtuk. Butaság lenne abban reménykedni, hogy az érzelmek maguktól távoznak, és átadják a szerepet a tiszta és logikus gondolkodásnak.
S ezzel kapcsolatban még egy érdekes megjegyzés:
– A piros kalap szakasza nem az érzelmek kikürtölésére való, jóllehet egyesek kísértésbe esnek, hogy erre a célra használják. Ez a szakasz leginkább egy tükörre hasonlít, amely az érzelmeket komplexitásukban tükrözi vissza.
Indokolt óvatosság vagy szereplésvágy?
Az óvatosság: a nehézségek és problémák megnevezése fekete kalapot kapott a struktúrált rendszerben. Ezt használják leggyakrabban, és valószínűleg a legfontosabb.
Néhány gyakorlati példa érzékelteti, miről van szó:
„Értékesítésünk ugrásszerűen megnőtt a reklámkampány hatására. Van valami, amiért óvatosnak kellene lennünk ezzel kapcsolatban? Gondoljuk végig ezt a fekete kalap jegyében.”
„A kozmetikai iparban eltöltött húsz év után azt kell mondanom, hogy tapasztalataim szerint ugyanaz a márka nem lehet prémium és tömegáru szegmensben is. Ez így nem működik.”
„Ha leszállítjuk az árainkat, olyan veszélyt látok, hogy a konkurencia ugyancsak lejjebb megy az áraival.”
Mindezekkel kapcsolatban az előadó megemlítette:
– Sokkal könnyebb kritikusnak lenni, mint konstruktívnak. Egyesek önképe és saját fontosságába vetett hite kritikai hajlamán alapszik. Megbeszéléseken az emberek szerepelni akarnak, azt szeretnék, hogy észrevegyék őket. Hozzá akarnak szólni a témához, és erre a legkönnyebb mód az „Igen, de…” típusú véleménynyilvánítás.
Hozzáfűzte, ha egy ötlet 95 százalékban kitűnő, akkor mutatkozhat olyan tendencia, hogy a megbeszélés során a kevésbé kitűnő 5 százalékra összpontosítanak. Ez a tervezési szakaszban igen hasznos, de az értékelési szakaszban már a kitűnő 95 százalékot kellene elismerni:
– A fekete kalap túlzott használata, a véget nem érő óvatosság, kockázatkerülés és kritika nem segít. Jó, ha ezek fontosságát felismerik, de ugyanolyan lényeges, hogy ne adjanak nekik az indokoltnál nagyobb teret.
Óvatos és pozitív én
Sárga kalapot kapott a kulcsfontosságú ötödik szakasz: az értékek felismerése. Ez a pozitív gondolkozás világa, ahol az előnyökre összpontosítanak, és optimistán tervezik a végrehajtást.
Ebben a szakaszban például ilyen felvetések hangozhatnak el:
„Óvatosságom azt súgja, hogy az olcsó új öngyújtó ártani fog az eladásainknak. Pozitív énem viszont úgy látja, hogy az olcsó öngyújtó kiirtja a piac középső szegmensét, és így egyes vásárlókat arra késztet, hogy átmenjenek a drága szegmensbe, ami viszont előnyös számunkra.”
„Kérem, mondjon nekem konkrét javaslatokat. Minél többet, annál jobb.”
Itt a lényeg az előadó szerint a pozitív attitűd. A gondolkodás a lehetséges előnyöket és értékeket igyekszik meglátni. S mihelyt megfogalmazza, jöhet a felkutatás.
A kreatív gondolkodás jele a zöld kalap. Ebben a szakaszban áradhatnak az új ötletek, új elképzelések és új felfogások. Itt azt kutatja az ember, miként szakadhat el régi ötleteitől és rutinjaitól annak érdekében, hogy jobbakat találjon.
Többek között akkor jön jól a kreativitás, amikor úgy érezzük, hogy a dolgokat egyszerűbben vagy jobban is meg lehetne csinálni. Ennek ellenére a kreativitás gyenge lábakon áll Edward de Bono szerint:
– Úgy tűnhet, mintha nem lenne szükséges része a gondolkodásnak. Pedig a zöld kalapos szakasz beiktatásával a kreativitás is a gondolkodás elismert részévé válhat.
Folyamatosan változó világunkban a rögzült szituációk és hagyományos megítélések már nem minden esetben érvényesek, érvel Edward de Bono. Ahelyett, hogy megállapítanánk, milyen módon juhtatunk előre az úton, gyakran magát az előrevezető utat kell megterveznünk vagy kitalálnunk. A Hat Gondolkodó Kalap rendszerének lényege, hogy minden ember képes legyen mindegyik gondolkozási szakaszban hatékonyan részt venni.
Bajai Ernő
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >