A háromszorosára növekvő áramár a cégek villamosenergia felhasználását 6%-kal mérsékelte
A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal adatai szerint a nem lakossági felhasználók által a szabadpiacon vásárolt villamos energia ára 2022 novemberében 94 Ft/kWh volt, ami a 2021. novemberi 32 Ft/kWh árhoz képest mintegy háromszoros árat jelent.

Csökkent a céges fogyasztás
2021 első felében még átlagosan 22 Ft/kWh volt az ár, majd ősszel növekedni kezdett és decemberre elérte a 35 Ft/kWh-t. A nagy ugrás az árakban azonban 2022 elején történt, ugyanis január-februárban már átlagosan 56 Ft/kWh-t fizettek a cégek a szabadpiaci villamosenergiáért. Az orosz-ukrán háború kitörése sem változtatott érdemben az árakon, ugyanis az május végéig 60 Ft/kWh alatt maradt. Az ár 2022 nyarán nőtt meg drasztikusan, ugyanis augusztusban már átlagosan 97 Ft/kWh-t fizettek a cégek az áramért.
A szabadpiacon vásárolt áram esetében már 2021 közepétől a piaci logika nem a megszokott módon működött: minél több villamos energiát akart valaki vásárolni, annál többet kellett érte fajlagosan fizetnie: az éves szinten 500 MWh-nál kevesebb villamos energiát fogyasztó cégek számára egy kWh 70 Ft-ba, míg a 150 ezer MWh-nál többet fogyasztó cégek számára 109 Ft-ba került az áram novemberben.
A jelentősen magasabb villamos energia árak, illetve a kisebb gazdasági teljesítmény miatt csökkent a felhasznált villamosenergia mennyisége az üzleti szektorban. 2022 júliusától trendszerűen visszaesett a villamosenergia fogyasztás, aminek eredményeként négy hónap alatt, azaz novemberre már 8%-kal volt kisebb a felhasználás. A 2022 novemberét megelőző egy évben összességében 6%-kal csökkent a villamosenergia felhasználás a nem lakossági szektorban.
Kapcsolódó cikkeink
Talán túl van a mélypontján a GKI konjunktúraindexe
Januárban minimálisan mértékben, de harmadik hónapja emelkedett a GKI konjunktúraindexe.…
Tovább olvasom >Decemberben romlottak a turisztikai cégek kilátásai
A Turizmus konjunktúra index (tki) tavaly decemberben mínusz 22 ponton állt, ami…
Tovább olvasom >0,6%-kal nőtt a kiskereskedelmi forgalom
A várakozásoknál szerényebb mértékben a nyers adat szerint 0,6%-kal, naptárhatástól megtisztítva…
Tovább olvasom >További cikkeink
Ismét Marketing Diamond Awards díjjal gazdagodott a Trade magazin kiadója
Január végén, a budapesti SYMBOL-ban adták át a Marketing Diamond…
Tovább olvasom >Héjja Csaba: dobni fog az élelmiszer-infláción egy ideig az ársapka kivezetése
Héjja Csaba, az MKB Bank és a Takarékbank szenior elemzője…
Tovább olvasom >Kuponokkal spórolnak a magyarok
Min tudunk még spórolni? Szinte mindenkit érint hazánkban a kérdés,…
Tovább olvasom >