A hajdina, a tojás és a zöldség drágult leginkább Oroszországban
Oroszországban 0,3 százalékkal emelkedtek a fogyasztói árak a november 25. és december 1. között. Az év elejétől december 1-jéig 8,5 százalékkal növekedtek az árak, tavaly ugyanebben az időszakban 5,9 százalékos volt az infláció.
A statisztikai hivatal szerdán közzétett jelentése szerint az oroszok mindennapi életét jelképező hajdina ismét jelentősen drágult: 10,3 százalékkal az előző hetek 16,3 és 16,1 százaléka után.
A tojás ára egy hét alatt 4,3 százalékkal emelkedett( az előző két hétben 3,6, illetve 2,1 százalékkal), a rizs 1,3, a vaj, 1,0, a napraforgó olaj 1,0, a búzaliszt pedig 0,8 százalékkal drágult.
Immár a kilencedik egymást követő héten az infláció egyik fő hajtóereje a zöldségek és gyümölcsök áremelkedése volt. A múlt héten 2,6, előtte pedig 2,5 százalékkal váltak drágábbá a zöldség- és gyümölcsfélék. Egy hét alatt az uborka 8,2, a káposzta 4,4, a paradicsom 3, a sárgarépa 2,4, a burgonya 2,3, a hagyma 1,8, az alma pedig 1,6 százalékkal drágult.
Az egyre növekvő infláció és a rubel elértéktelenedése maga után vonzza az árak emelkedését, főleg a fogyasztási javak esetében. De míg a baromfi árának megugrása legfeljebb sóhajtozásokat vált ki, a bérleti díjak emelkedése pedig kezd haragot kiváltani, az orosz átlagember közérzetét és gazdasági félelmeit megtestesítő hajdina árának megduplázódása pánikot okozott.
A hajdinából készülő kása több mint nemzeti étel. Minden étkezésnél fogyaszthatják és a szovjet korszak óta hűen tükrözi a háztartások gazdasági helyzetét. A gabonafélékhez sorolt hajdinát elsősorban a dél-szibériai Altaj régióban termesztik, de idén a szokatlan szárazság miatt gyenge volt a termés. A bejelentés elhangzása után az árak emelkedni kezdtek, a fogyasztók pedig megrohamozták a boltokat és felvásárolták a készleteket. A Moszkvától 600 kilométerre délkeletre fekvő Penza városban például november elején négy nap alatt két hónapnyi mennyiség fogyott el.
A Gyengi című hetilap véleménye szerint ez a „hisztéria” a gazdasági válsághoz és a jövőhöz kapcsolódó lakossági félelmeket fejezi ki. Egy november végi felmérés szerint az oroszok közel egyharmada vásárolt nagy tételben és halmozott fel saját készletet a sokáig eltartható hajdinából. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >