A fuvarozói érdekképviseletek 15-20 százalékos díjemelést sürgetnek
A fuvardíjak azonnali, 15-20 százalékos emelését javasolja a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) – jelentették be az érdekképviseletek közös sajtótájékoztatón kedden Budapesten.
Szabó György, a magyar nehézgépjármű kapacitás negyedét képviselő MKFE elnöke kiemelte: a fuvarozók költségei jelentően emelkedtek, a biztosítási díjak 3-4 szeresére nőttek, az üzemanyagárak megduplázódtak, az útdíjak folyamatosan emelkednek, a járműalkatrészek és a munkabérek is jelentősen nőttek. Az ágazat haszonkulcsa alig haladja meg a 2 százalékot. A vállalkozások jelenlegi árszintje nem biztosítja a működés alapvető fenntartását sem – hangsúlyozta.
Közölte: csaknem ezer cég tűnt el az ágazatból az alacsony díjszint miatt kialakult pénzügyi nehézségek következtében az elmúlt időszakban, miközben a nyugat-európai kereslet soha nem tapasztalt mértékben nő a fuvarozás iránt. Az áremelés a nemzetközi fuvarozásban fog megjelenni, azaz nem elsősorban a belföldi fuvarozást érinti.
A túlélés kulcsa a jól képzett munkaerő, amihez az európai szintű bérek és munkafeltételek szükségesek, amit ezzel az emeléssel lehet megvalósítani – mondta.
Az emeléstől azt várják, hogy a kkv-k európai szintű bért fizethetnek és jobb minőségű szolgáltatást tudnak majd nyújtani – összegezte Szabó György.
Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára felhívta a figyelmet arra, hogy a közúti fuvarozás kulcsfontosságú az ellátási láncban, a díjemelés a több ezer munkavállaló munkahelyének megőrzése érdekében elkerülhetetlen. A közúti fuvarozásban tevékenykedő cégek 95 százaléka kisvállalkozás – jelezte.
Elmondta, a kötelező biztosítások díja 300 százalékkal nőtt az elmúlt 3 évben, egy szerelvény biztosítási díja meghaladja az egymillió forintot, a biztosítók jelentős erőfölényével szemben nincs lehetőségük fellépni. Az érdekképviseletek szerint a fuvarozási díjak emelését el kell fogadniuk az érintetteknek. A kelet-európai társszervezeteikkel is egyeztetnek a javaslatukról – mondta.
Füle László, a mintegy 3700 tagvállalkozást tömörítő NiT Hungary elnöke rámutatott: a munkabérek az üzemanyagok költsége jelentősen emelkedett, és a használt járművek eladásai is nehézségekbe ütköznek, az amortizációs költségek 20 százalékkal nőttek, mindez vonja magával a díjak növelésének szükségét. Az országban lenne elég gépkocsivezető, de jelentős részük Nyugat-Európában dolgozik, az ő visszacsábításukhoz béremelés kell, ami költségnövekedést és áremelkedést hoz.
Árvay Tivadar, az MKFE főtitkára az MTI kérdésére közölte: az áremeléseket azonnal meg kell tenni az ellátás zavartalansága érdekében, ellenkező esetben az áruhiányok egyre gyakoribbá válnak.
Lajkó Ferenc, a Waberer’s vezérigazgatója jelezte: egyetértenek az érdekképviseletek javaslatával, a költségek rohamos emelkedésével a teljes szektor profitnyomás alatt van. Korábban az üzemanyagárak csökkenése miatt nem kellett díjat emelni, mert fedezte a költségemelkedést, de az üzemanyagárak már tavaly óta emelkednek. A cég eddig 7-10 százalékot emelt már az árain, a kisebb cégeket is az emelés bevezetésére biztatta, mivel szerinte az végrehajtható. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Áruszállítás és luxus üzleti utak, személyre szabva
A Tonic Cargo Kft. 2007 óta kínál személyre szabott logisztikai…
Tovább olvasom >Gyorsítósávon a szállítmányozás
A szállítmányozás az FMCG iparág központi eleme és a globális…
Tovább olvasom >KKM-államtitkár: Magyarország számára a szállítmányozás és a logisztika stratégiai ágazat
Magyarország számára a szállítmányozás és a logisztika stratégiai ágazat, ezért…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >