A fogyasztóvédelmi hatóság eredményesen lép fel a megtévesztő termékeket értékesítő webáruházakkal szemben
A fogyasztóvédelmi hatóság eredményesen lép fel az e-kereskedelemben a megtévesztő termékeket értékesítő webáruházakkal szemben a fogyasztók érdekében – hangsúlyozta Cseresnyés Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára kedden sajtótájékoztatón, Budapesten.
Az államtitkár hangsúlyozta, az e-kereskedelem kiemelt ellenőrzését indokolja, hogy a hat éve folyamatosan bővülő magyar kiskereskedelmi forgalomban az internetes értékesítés egyre nagyobb hányadot képvisel, aránya a 2017. évi 4,3 százalékról 2018-ban 4,5 százalékra, 2019 eddig eltelt időszakában 5,6 százalékra nőtt.
Keszthelyi Nikoletta, az ITM fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára ismertette, hogy tavaly február óta próbavásárlással 109 webáruházból 124 „csodát ígérő” terméket, szolgáltatást ellenőriztek. A termékek mindegyike megtévesztő információt tartalmazott, nem rendelkezett a beígért hatóanyaggal, a hatósági vizsgálódás miatt a webáruházak 30 százaléka önként elérhetetlenné tette rendelésüket Magyarországról.
Cseresnyés Péter kiemelte, a fogyasztóvédelmi hatóság 2017-ben és 2018-ban több mint 2000 webáruházat ellenőrzött, a tapasztalatok azt mutatják, hogy a webáruházak a jogszabályokat betartják, jól működnek, a fogyasztók biztonságosan vásárolhatnak ezekben az üzletekben.
Keszthelyi Nikoletta szerint a csodát ígérő termékeket, szolgáltatásokat értékesítő webáruházak jellemzően agresszív magatartást tanúsítanak, rövid időt hagynak a döntésre a fogyasztónak. Jellemző az is, hogy népszerű bulvároldalakon jelentetik meg a hirdetést, amelyre kattintva jön elő az ajánlat, nincs cégelérhetőség feltüntetve, visszahívás alapján értékesítenek, nem valós szakértővel és megtévesztő fotóval illusztrálják a termékek jótékony hatását, jellemző továbbá a visszaszámláló óra megjelenítése az ajánlatra.
Ezeket a webáruházakat jellemzően fiktív cégek működtetik, nem biztosítják az elállási lehetőséget és nem lehet érvényesíteni a visszafizetést. Jellemzően az ilyen termékeket csak utánvétellel és készpénzben lehet megvásárolni, kikerülve a banki tranzakciót, a szürke zónában mozognak – mondta a helyettes államtitkár.
Keszthelyi Nikoletta beszámolt arról, hogy 2020-tól az Európai Unióban lehetőség lesz arra, hogy legalább két uniós tagállam jelzése alapján blokkolni lehet majd a tisztességtelenül működő webáruházakat. Ez aktívabb fogyasztóvédelmi jelenlétet jelent az e-kereskedelemben a fogyasztók és a tisztességes vállalkozások érdekében – tette hozzá a helyettes államtitkár. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Megváltozott fogyasztói szokások, változó fogyasztóvédelmi szabályok
Az idei évkezdés a leárazásokon és az új kollekciókon túl…
Tovább olvasom >A fogyasztóvédelmi felelősségről szervezett online workshopot a GVH
Online workshop keretében vitatták meg a fogyasztóvédelmi felelősség legaktuálisabb kérdéseit…
Tovább olvasom >Még sosem volt annyi visszaélés a német boltokban, mint tavaly
A vásárlók rendszerint ráfizetnek a multik újabb és újabb trükkjeire,…
Tovább olvasom >További cikkeink
A SZÉP-kártya negyedéves eredményei igazolják a vállalkozók javaslatát
A Nemzetgazdasági Minisztérium április 22-én kiadott közleménye szerint 2024 első negyedévét tekintve…
Tovább olvasom >Haltermelés Magyarországon: a szakma növekvő munkaerőhiánnyal küzd
Az alacsony takarmányárak és a jó vízszintek ellenére a magyar…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligencia a borászatban: az új technológia megváltoztatja a borkészítés módját
A mesterséges intelligencia forradalmasítja az amerikai borászatot, lehetővé téve a…
Tovább olvasom >