A feltörekvő országok középosztálya lesz a fogyasztás motorja

Szerző: trademagazin Dátum: 2010. 08. 10. 00:03

A következő évtizedben megtriplázódhat a feltörekvő országok középosztályának fogyasztása, aminek az összértéke már meghaladná az USA lakosságának pénzköltését is – olvasható a McKinsey tanulmányában.

A feltörekvő országok közel 2 milliárd embert számláló középosztálya jelenleg évente 6900 milliárd dollárt költ el, de a McKinsey kutatása szerint ez az érték egy évtizeden belül 20 000 milliárd dollárra nőhet, ami az USA jelenlegi fogyasztásának a duplája. A lakossági fogyasztás ilyen mértékű megugrása kiváló lehetőségeket tartogat olyan vállalatok számára, amelyek 20-30 évvel ezelőtt a hasonló fejlődési szakaszban található fejlett országokban is jól teljesítettek. Ilyen vállalatok például az élelmiszeripari cégek, mint a Kraft Foods, vagy a rágógumi gyártó Wrigley.
Figyelemfelkeltő, hogy az összesen 5,5 milliárd lelket számláló feltörekvő országok összesen 9700 milliárd dollárt költenek fogyasztásra, aminek több mint kétharmada kötődik a lakosság 38 százalékát adó középosztályhoz. Ezzel szemben a fejlődő országok legszegényebb lakosai, akik a népesség 61,5 százalékát teszik ki, csupán a fogyasztás 28 százalékát adják.
Hiába eszmélnek idejekorán a nagy nyugati márkák, a feltörekvő piacokon már sokszor igen kemény ellenfelekkel találhatják szembe magukat. Ennek egyik jeles példája a kínai üditőital gyártó Hangzhou Wahaha, amely már 5,2 milliárd dolláros üzletet épített ki, többek közt a Coca-Cola konkurenciájaként, főleg a vidéki területekre koncentrálva.
A multinacionális vállalatok számára azért sem egyszerű a helyzet, mert a feltörekvő országok középosztálya meglehetősen eltérő és sokszor nem is igénylik a nyugati kultúra termékeit – írja a portfolio.hu. 




Kapcsolódó cikkeink