Magazin: A diszkontok a mindennapi bevásárlás helyszínévé váltak

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2019. 06. 12. 07:27

2018-at a diszkontok kimagasló eredménnyel zárták, és a 2019-es nemzetközi trendekben is folytatódik a diszkontosodás. A fogyasztói igényekre válaszolva megkezdődött a kiskereskedelmi láncok szolgáltató partnerré válása, a szórólapok és akciós újságok pedig továbbra is hatékony kommunikációs felületek.

Turcsán Tünde
ügyfélkapcsolati igazgató
GfK Háztartáspanel
kutatások

Nemzetközi kitekintésben a diszkontosodás trendje a kiskereskedelemben 2019-ben is folytatódik. A diszkontláncok bölcsőjének számító németországi, valamint más európai – köztük magyarországi – piacon ugyanakkor a folyamat újabb állomáshoz ért. A diszkontrendszer átalakul, a kereskedelmi egységek egyfajta szolgáltatópartnerré válva kényelmi megoldásokat kínálnak. Ennek az átalakulásnak a legfőbb mozgatója a fiatal vásárlói réteg, melynek életében az FMCG-termékek vásárlásakor is jelen van a digitalizáció, ugyanakkor az online jelenlét mellett keresik a fizikai élményeket, az innovatív termékeket és a személyre szabott ajánlatokat is.

Ebben az évben a diszkontosodáson túl a kiskereskedelem karakterisztikájában olyan jelenségek vannak előtérben, mint az e-kereskedelemben jelenlévő nagymértékű árverseny, a felfokozott urbanizáció, a digitális technológiák mind nagyobb térnyerése, valamint az omnichannel stratégia egyre szélesebb körben való elterjedése.

 

Diszkontok éve

Magyarországon 2018-ban a háztartások kismértékben többet költöttek FMCG-termékekre 2017-tel való összehasonlításban. A vásárlások száma nem változott, így a növekedés mértékét az alkalmankénti magasabb költés eredményezte, gazdasági környezetét pedig árszínvonal-növekedés és 2,8%-os infláció alakította.

Az egyes csatornák penetrációját tekintve a tavalyi évben a teljes hazai, kb. 4 millió háztartás 93%-a járt diszkontokban – előretörésük továbbra is látványos, az előző évhez képest mintegy 20%-os a növekedésük, ráadásul az egyetlen olyan csatorna, ahová a megelőző év viszonylatában gyakrabban jártak a hazai vásárlók. A magyar háztartások közel ugyanannyi alkalommal mentek diszkontba egy év alatt, mint kisboltokba, tehát a csatorna a mindennapi bevásárlások helyszínévé is vált.

A csatornák ajánlottságát vizsgálva a tavalyi évben mind a diszkont, mind a drogéria sokkal magasabb eredményt ért el az előző évhez képest, a spontán és rávezetett ismertség első öt helyezettje közé pedig mindhárom diszkontlánc bekerült. A termékek frissességét és minőségét tekintve a diszkont és a drogéria csatorna 2018-ban a fogyasztói megkérdezésekben átlag feletti szintre erősödött.

A boltválasztás szempontjai és vásárlói attitűdök

A boltválasztás szempontjainak rangsorában első helyen áll az üzlet könnyű elérhetősége. Ezt követi az akciós áruk kínálata, a kedvező nyitva tartás, a széles termékválaszték, alacsony árak az alapélelmiszerek kategóriáiban, valamint a termékek jó minősége. A korábbi évekhez képest nőtt a saját márkás termékek minősége és a vonzó lojalitásprogramok.

A vásárlói attitűdök között a tudatosság kiemelkedő helyen zárt 2018-ban. A vásárlók bevásárlólistákkal mennek az üzletekbe, megnézik, és össze is hasonlítják az egyes szórólapokat és akciós újságokat. Az akciós szóróanyagok 2018-ban nagyon jelentős kiugrást produkáltak. A vásárlók 85%-a nyilatkozott úgy, hogy a kapott szórólapokat átnézi, 42%-uk pedig ez alapján hoz vásárlási döntést, mely arány a kétszerese az előző évekének.

A vásárlói tudatosság jelen van a vásárlói útvonal minden pontján. Vásárlás előtt az interneten is tájékozódnak a termékekről, a boltban pedig az egyes termékek promóciós árát összehasonlítják az eredeti árral, emellett motiválók számukra a pontgyűjtő akciók. //

A piaci elemzés a Trade Marketing Klub április 4-i klubülésén hangzott el.

Kapcsolódó cikkeink