A digitalizáció az új uniós költségvetési időszak egyik kiemelt területe
A Századvég Gazdaságkutató Zrt. Digitális Üzletága 2021 februárjában aktualizálta az előző év második felében készített átfogó elemzését a magyarországi digitális ökoszisztéma fejlesztésére a következő tervezési időszakban várhatóan rendelkezésre álló európai uniós forrásokról. A vizsgálat többek között arra fókuszált, hogy 2021-2027 között az Európai Unió költségvetéséből a tagországok fejlesztésére szánt forrásokból közvetve és közvetett módon hazánkban mekkora összeg áll rendelkezésre digitalizációs célú fejlesztésekre – írja az origo.
A 2021-2027-es időszakra vonatkozó pénzügyi keretekről végül 2020 decemberében létrejött megállapodás 1 824,3 milliárd euró összegű átfogó csomagról szól, amely egyben kezeli a kohéziós alapok finanszírozására szolgáló többéves pénzügyi keretet (Multiannual Financing Facility, MFF) és a kifejezetten a COVID-19 járvány hatásait kezelni hivatott Next Generation EU (NGEU) forrásait, így a Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszközt (Recovery and Resilience Facility, RRF) is.
A digitalizációra, a digitális ökoszisztéma uniós szintű fejlesztésére vonatkozó pénzügyi források részben dedikált központi programok (pl. Digital Europe Programme), részben az MFF és az RRF operatív programjai, illetve komponensei formájában állnak az egyes tagállamok rendelkezésére.
A TÖBBÉVES PÉNZÜGYI KERET (MFF) ÁLTAL TÁMOGATOTT KÖZPONTI PROGRAMOK KÖZÜL KIEMELKEDNEK AZOK A KEZDEMÉNYEZÉSEK, AMELYEK CÉLJA TELJES EGÉSZÉBEN DIGITALIZÁCIÓS FÓKUSZÚ,
de ezek mellett az EU olyan fejlesztéspolitikai eszközöket is működtet, amelyekben a digitalizáció csak egy a (kisebb vagy nagyobb mértékben) támogatható tevékenységek között. Előbbiek közé tartozik a Digital Europe Programme (pl. egészségügyi digitalizáció, nagykapacitású számítógépek, ipar digitalizálása, stb.), utóbbiak közé pedig az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (pl. 5G fejlesztések, az internet-használat biztonságosabbá tétele, új technológiák, mint a blockchain támogatása, stb.).
Az MFF keretből finanszírozott Európai Szociális Alapból (ESZA), Európai Regionális Fejlesztési Alapból (ERFA), Kohéziós Alapból (KA) és Európai Területi Együttműködés programból a 2021-2027-es időszakban Magyarország az európai uniós tagországok közül várhatóan a hatodik legtöbb forrást kapja. Az ERFA-ból 13,36, az ESZA-ból 5,5, a KA-ból 3,4, az Európai Területi Együttműködés programból pedig 0,3 milliárd euróhoz juthat Magyarország 2021-2027 között.
EZ AZ ÖSSZESEN 22,5 MILLIÁRD EURÓ AZ ÉRINTETT ALAPOK FORRÁSAINAK 6 SZÁZALÉKA.
Az MFF mellett az EU kifejezetten a COVID-19 járvány és hatásainak hatékonyabb kezelése érdekében hozta létre a több finanszírozási elemből álló NGEU kezdeményezést. Ennek központi eleme a Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz (RRF), amely összesen 672,5 milliárd eurót irányoz elő, fejlesztési irányai pedig elsősorban a zöld gazdaság kialakítását és a digitalizáció felgyorsítását célozzák.
Az RRF hét zászlóshajó kezdeményezéséből négy (kapcsolódás, modernizálás, kapacitásbővítés, átképzés és továbbképzés) kifejezetten digitalizációs fókuszú. Magyarország számára vissza nem térítendő támogatások formájában az RRF rendelet alapján összesen 7,2 milliárd euró áll rendelkezésre, amely összeget – tagállami döntés alapján – további, visszatérítendő források egészíthetnek ki.
A BIZOTTSÁG ÁLTAL KIADOTT TERVEZÉSI ÚTMUTATÓ ÉRTELMÉBEN A TELJES ÖSSZEG LEGALÁBB 20 SZÁZALÉKÁT DIGITALIZÁCIÓS REFORMOKRA ÉS BERUHÁZÁSOKRA KELL FORDÍTANI.
Bár a forrástervezés jelenleg is nagy erőkkel zajlik mind az EU-ban, mind a tagországokban, a tervezetek alapján világosan látszik, hogy a 2021-2027-es költségvetési időszak uniós szinten is kiemelkedő fókuszterülete a digitalizáció lesz. (origo)
Kapcsolódó cikkeink
Digitális felzárkózás helyett visszarendeződés
A Digiméter 2020, 2021 és 2022 után immár negyedik alkalommal…
Tovább olvasom >Dübörög a digitalizáció a patikákban
A digitális kor hajnalán a patikák világa is átalakulóban van.…
Tovább olvasom >Száguldó vonaton a szépségápolás
Az FMCG-szektoron belül a szépségápolás az egyik leggyorsabban fejlődő piac,…
Tovább olvasom >További cikkeink
1,1 milliárd dolláros megállapodást kötött a Coca-Cola és a Microsoft
Az italgyártó már közel egy éve dolgozik a generatív mesterséges…
Tovább olvasom >Tízből hat Z-generációs vásárlónak a felhasználói élmény és a megbízható értékelések a legfontosabbak
Több mint 75% vásárláskor az értékelésekre és az ügyfélszolgálatra támaszkodik…
Tovább olvasom >A francia szupermarketeknek tájékoztatniuk kell a vásárlókat a termékméret csökkentésről
Július 1-jétől a francia szupermarketeknek ún. „zsugorflációs”tájékoztatási kötelezettsége van, azaz…
Tovább olvasom >