A bioélelmiszerek közül a zöldségfélék és a gyümölcs a legkeresettebbek
A piackutatók szerint a bio jelzővel ellátott termékeknek a legtöbb országban nem ártott a gazdasági visszaesés – legalábbis, ami a keresletet illeti. A kereskedők visszajelzése alapján azonban Magyarországon megállt a növekedés.
Európa vezető „bioállamai-ban” az utóbbi években évente 20-30 százalékkal gyarapodott a fogyasztás, de tavaly ez a növekedési arány jócskán visszaesett. Rozsik Péter, a Biokontroll Hungária Nonprofit Kft. ügyvezetője beszámolt arról is, hogy a Magyarországgal együtt csatlakozókban a fogyasztás növekedési üteme leállt, stagnált, míg a régiekben még kissé növekedett is. Az Egyesült Királyságban csökkent a kereslet, Németországban stabilan tartotta magát, sőt, Franciaországban és Olaszországban tovább emelkedett.
Összességében tekintve az ökotermékek fogyasztása szilárdnak tűnik, és valószínűleg fenntartja, vagy akár fel is gyorsíthatja a növekedést a válságból való kilábalást követően is.
Optimista előállítók
Továbbra is a legnépszerűbbnek, immár klasszikusnak mondható bioterméknek számítanak a zöldségek, gyümölcsök és a gabonából készült ételek. Régebben főleg a növényi biotermékeket a vegetáriánusok keresték, ma már ennél jóval bővebb a vásárlók köre. A hagyományos ételek szerkezetét követik a biotermékek is, már a haltól kezdve a rágcsálnivalókig mindenféle biotermék létezik. A bio- és ökopiacokon található biozöldségek mellett a legnagyobb mennyiségben értékesített termék a biotej.
Rohamosan emelkedik
a multikban a bio-élelmiszerek választéka
Magyarország jelentős exportőrnek számít: a biotermények 70-80 százalékát külföldön adják el. Az export zöme alapanyag, amit azután az importáló feldolgoz, és gyakran márkázott termékként, jelentős haszonnal hoz forgalomba. Az EU-ban egyszerűbb kereskedni, mert egységesek az uniós bioszabványok.
A bioélelmiszerek fogyasztóit három csoportba sorolják. Az elsőbe a tudatos és tájékozott vásárlók tartoznak: azok, akik tudják, miért választják a drágább, a kommersz élelmiszereknél kevesebb idegen anyagot tartalmazó terméket. A másik csoportot azok alkotják, akik valamilyen egyéni érzékenység vagy betegség miatt kénytelenek ezeket a termékeket fogyasztani. A harmadik csoportba tartoznak a kismamák, akik a terhesség idejére váltanak az egészségesebb élelmiszerekre, de ide sorolják azokat is, akik a kisgyerekek számára vásárolnak bioélelmiszereket.
A nagyobb kereskedelmi láncok mindegyike foglalkozik biotermékekkel, sőt az utóbbi időben ráerősítettek a termékkörre. A nagyok közül elsőként 1998-ban a Spar üzleteiben jelentek meg az úgynevezett bioszigetek. A biotermékek választéka azóta folyamatosan bővül, már közel félezer élelmiszer színesíti a palettát. Ezek fele saját márkás termék. Főként magyar gyártóktól, forgalmazóktól vásárolnak.
A bio a Cora hipermarketjeiben az első áruház nyitása óta stratégiai terméknek számít. Mintegy félezer bioterméket tartanak, de ezek száma tavaly 40 százalékkal növekedett. Magyar beszállítóktól vásárolnak, de importált termékeket is árusítanak. A legkeresettebb biotermék a nádcukor, a tökmagolaj, a tönkölybúzapehely, a zöldség- és gyümölcskoktél, a tej és a gyümölcslé.
Gondolkodj Egészségesen!
Lolacsemegével
Az egy évtizede működő Biopont Kft. több mint 300 termékével piacvezető a hazai bio- és reformélelmiszerek piacán. Krämer Mária marketingmenedzser szerint a siker egyik titka a folyamatos innováció.
– Tavaly az extrudátumok produkáltak a legjobban, ezen belül is a sós és különböző ízesítésű kölesgolyók forgalma volt kiemelkedő. Eladási értéket vizsgálva a biomargarin és a növényi tejhelyettesítők közül a rizsital került még dobogós helyre – árulja el Krämer Mária.
2011-ben is számos újdonság várható a Bioponttól. Februárban kezdődött a kakaós nápolyi belistázása. A Lolacsemegéket (enyhén sós, illetve tejcsokoládéval bevont kölesgolyókat) is folyamatosan teszik polcra az egyes láncok. A Biopont margarinja is új, elegánsabb csomagolásban és kisebb kiszerelésben kerülhet majd a vásárlók kosarába.
– A biotermékek ára az ökológiai termesztésből származó alapanyagoknak és a kíméletes előállítási eljárásnak köszönhetően valószínűleg mindig magasabb lesz, mint a konvencionális termékeké. Viszont a válság elmúltával arra számítunk, hogy a vásárlók mindinkább az ár-érték arányt fogják szem előtt tartani. Ezért kell erősítenünk a tudatukban, hogy hosszú távon mit nyerhetnek, ha bioélelmiszert fogyasztanak – fogalmazott Krämer Mária.
A bioélelmiszerek fogyasztói bázisa nagyon tág, a cég két célcsoportot azonban kiemelten kezel. Az egyik a sportos fiataloké, akiknek az életében a helyes, egészséges táplálkozás fontos szerepet játszik, és erre időt, energiát és – nem utolsósorban – pénzt is szívesen szánnak. Őket szólították meg a Biopont Őszi Országjáró Fitnesz Turné megszervezésekor. 14 helyszínen sportolhattak a fitnesz szerelmesei, kóstolhatták meg és vihették haza a legújabb termékeket.
A másik csoportot a kisgyermekek, illetve a kisgyermekes anyukák alkotják, akiknek saját egészségüknél is fontosabb gyermekeik egészsége és egészségre nevelése. 2010-ben több ilyen új termékkel is bővítették portfóliójukat.
A gyermekek egészségre nevelését támogatja a Gondolkodj Egészségesen! Alapítvánnyal kötött együttműködésük is. Ennek a támogatásnak a keretében a fogyasztók minden egyes 75 grammos, enyhén sós Lolacsemegekölesgolyó megvásárlásával egy forinttal segítik a Gondolkodj Egészségesen! Program munkáját.
Natúrkozmetikumok
már a kiskereskede-lemben is
A biotermékeknek van egy speciális köre, a natúrkozmetikumok. Még nem is olyan rég csak bioboltok, patikák kínálták, mára a natúrkozmetikum-kategória megjelent a drogériák polcain is.
A Presto-Pilot Kft. öt éve foglalkozik biotermékek importjával és nagykereskedelmével. Bioélelmiszerek, natúrkozmetikumok, testápolási termékek, valamint ökotisztítószerek teljes választékát kínálják a növekvő számú egészség- és környezettudatos, elsősorban női vásárlórétegnek.
Megfigyelték, hogy a natúrkozmetikumok terén a válság ellenére határozott növekedést hozott az elmúlt év. A fejlődés nemcsak az újonnan belépő kereskedelmi csatornáknak köszönhető, hanem maga a kategória is egyre népszerűbb.
Saját adataikról megtudtuk, hogy az arcápolásban fokozott kereslet mutatkozik a jó minőségű, de elfogadható árú termékek iránt; a közepes/magas árfekvésű natúrkozmetikumok sokszor elérhetik a hagyományos kozmetikumok árainak 3-4 szeresét. A deók iránt is jelentős az érdeklődés, hiszen alumíniummentes izzadásgátlókról van szó, melyet köztudottan összefüggésbe hoztak a mellrák kialakulásával. Ezenkívül a vásárlások középpontjában vannak a természetes fluor alapú fogkrémek is.
– Az értékesítési csatornák száma, típusa bővül – mondta Marinova Annamária termékmenedzser –, mivel a kezdeti kis bioboltok mellett megjelent a kategória a drogériákban, parfümériákban is. Számítunk a szuper-és hipermarketek érdeklődésére is. Itt nyilván döntő szempont lesz az elfogadható árú natúrkozmetikai márkák térnyerése. A potenciális vásárlók aránya folyamatosan nő. Könnyebb dolgunk van azokkal, akik már tudatosan keresnek ilyen termékeket, mert valamilyen bőrproblémával küzdenek. Elsődleges célcsoportunk az egészségtudatos, ABC-státusú, 30–50 év közötti hölgyek, de a tágabb célcsoport nyilvánvalóan a teljes női lakosság.
Gyorsan bevezetik a gyártók újdonságait. A termékek folyamatosan megújulnak külsőleg, a gyártók fontosnak tartják, hogy a termékek csomagolásukban is meggyőzőek legyenek. Belsőleg pedig folyamatosan növelik a bio összetétel arányát, ami nem könnyű feladat, mivel ez csak folyamatos fejlesztés mellett lehetséges. n
Cz. P
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >