180 000

Dátum: 2009. 02. 05. 08:00

Ennyi találatot dob ki a Google a „válság márka” szókapcsolatra rákeresve. Az első találat egy konkurens szaklapra mutat. A „Válság idején jönnek a saját márkák?” című, amúgy tavaly októberi dolgozat a Tesco újrafogalmazott üzleti stratégiáját ismerteti. Elsőnek lenni 180 000 találatból talán nem véletlen, ügyes keresőoptimalizálás is lehet, tudatos online branding.A branding pedig pozicionálás, folyamatos harc a fogyasztók fejében lévő helyekért. A jelenlegi recesszió a túlélésről szól, ezért most a harc még öldöklőbb lesz.
Az ellátási lánc sokban hasonlít a tápláléklánchoz. A csúcsragadozók elvileg jókora előnnyel indulnak. Ők kontrollálják a piacot. Övék a polchely, vagyis a gyártó és a fogyasztó közötti híd; ezen átkelni pedig, tudjuk jól, pénzbe kerül. Márpedig a jelenlegi recessziót leginkább pénzzel, sok készpénzzel lehet túlélni. Részben a pénztőke hivatott pótolni az egyre kevesebb, tehát egyre drágább bizalmi tőkét.
Az erős márkánál erősebb bizalmi tőke pedig aligha létezik. Az erős márka lakik a legjobb, legdrágább helyen a fogyasztó fejében. Ezért a helyért sokáig és sokat dolgoztak – kutatók, gyártók, marketingesek, értékesítők. Innen kiebrudalni az erős márkát túl sokba kerülne .
Ezért sem hiszem, hogy ez a korántsem szép új világ kizárólag a padlóáras akciókról és a teljes kategória nyereségességét rontó, túlhajtott private label kihelyezésekről szólna. Ezért remélem, hogy az erős márkák akár erősebben is kikerülhetnek a válságból. Végül ezért nem gondolom, hogy a krízisből kivezető út az a gyakorlat lenne, amit a „válság Tesco” szókapcsolatra rákeresve elsőnek dob ki a Google.