Operative leasing vs. ownership

By: trademagazin Date: 2016. 01. 15. 10:02

VI. Autóflotta Üzleti Konferencián szakemberek segítségével vitatták meg az iparág legfontosabb kérdéseit, illetve azt, hogyan alakult az ügyfelek szemszögéből a tartós bérlet Magyarországon. Arra keresték a választ, milyen előnyökkel jár a lízing, és ezt a gazdasági környezet hogyan támogatja.

Az egyik legolvasottabb autós magazin, Az Autó című lap kiadója és a nagy tapasztalattal bíró flottakezelő Nelson Flottalízing szervezésében tartott konferenciát Bertalan Gábor, a Nelson Flottalízing értékesítési vezetője nyitotta meg, aki elmondta, hogy cégük több mint 20 éve van a piacon, és 370 ügyfelükön keresztül 1500 gépjármű felett gyakorolnak valamilyen kontrollt.

– Az állományunk bővülése eléri az éves 8-10 százalékot. Erre legnagyobb hatással a kkv-s ügyfelek vannak. A nagy cégek elsősorban nyugati szemléletüknek köszönhetően jobban kihasználják a tartós bérlet adta lehetőségeket, de azt tapasztaljuk, hogy a kkv-k érdeklődése az elmúlt időszakban dominószerűen megugrott.

Bertalan Gábor az iparág jövőjével kapcsolatban elmondta, hogy mivel folyamatosan csökkenek a finanszírozás költségei, ugyanakkor nő a verseny az iparágat kiszolgáló cégek között, illetve egyre több ügyfél egyre szélesebb körű szolgáltatást keres, ezért komoly fejlődési lehetőséget lát a szegmensben.

A lízing és a NHP

Bohács Zoltán a Lombard Lízing Zrt. képviseletében, illetve a Lízingszövetség Autó Bizottságának vezetőjeként hangsúlyozta, a Növekedési Hitelprogram (NHP) második szakaszában – melybe a lízingcégek is bekapcsolódtak – a megkötött szerződések állománya meghaladta az 1000 milliárd forintot, ezen belül az új beruházási hitelek és új lízingügyletek részesedése 58 százalék. Emellett kiemelte, hogy a teljes lízingpiac 22,1 százalékkal növekedett a 2015 júniusáig tartó egy év alatt.

Tekse Kálmán, az Arval Magyarország Járműparkkezelő Kft. ügyvezetője, a Magyar Lízingszövetség alelnöke azonban tréfásan túlozva felhívta a figyelmet arra, hogy az NHP nem volt annyira sikeres, mint remélték:

– Kb. 150 millió dokumentumot kellett beadni hozzá, és öt évre előre mindenre meg kellett esküdni, hogy betartjuk a vállalásainkat. És nagyon kemény szankciók vannak mulasztás esetén. Bár egy nagyon jó kezdeményezésnek tartom a NHP-t, amíg ilyen bürokrácia veszi körül, addig nem lesz jelentős hatással a lízingpiacra.

Három nagy cég kivonult

Tekse Kálmán az MKB EuroLeasing eladása kapcsán elmondta, hogy a flottakezelési iparágban az elmúlt három évben három nagy szereplő vonult ki:

– Ebből is az látszik, hogy a lízing sajátos szolgáltatás, és erre specializálódott cégek, komoly tudással tudnak csak talpon maradni. Az, hogy cégek kivonulnak vagy tulajdonosváltás történik, csak felgyorsítja az iparág konszolidációját. Biztos vagyok abban, hogy az ügyfelek a változások ellenére is megfelelően ki lesznek szolgálva. Ami a jövőt illeti, véleményem szerint a teljes kiszervezést nyújtó szolgáltatások fogják vinni a prímet. Azaz az ügyfél azt határozza meg, mennyi pénze van a flottakezelésre, és a flottakezelő feladata, hogy ezt a a keretet betartsa és betartassa, mert arról sem szabad elfeledkezni, hogy a felhasználók oldalán vannak a problémák költséghatékonyság tekintetében.

Bár az alelnök biztatónak látja, hogy az iparág évente 10 százalékkal bővül, arra is felhívta a figyelmet, hogy a teljes céges autókon belül a tartós bérlet piaci részesedése 12 százalék, ehhez képest Hollandiában és Franciaországban ez az arány 50–70 százalék, úgyhogy jelentős fejlődési lehetőség áll még a piac szereplői előtt. n

Related news