Magazin: Jövőkutatás

Dátum: 2018. 03. 12. 07:38

Poór Zoltán
ügyvezető igazgató
Puratos Hungary

Amikor a 80-as évek végén az egyetemi tanulmányaim során lehetett választani a különböző szemináriumok között, az egyik ilyen jól hangzó neve a jövőkutatás volt. De lévén kissé megfoghatatlan (akkoriban az aznap nekem sokkal fontosabb volt), mást választottam.

Ma már egy kicsit másképpen közelítek e témához, hiszen tudom, hogy a vezetői munka elengedhetetlen része a hosszú távú (értsd stratégiai) gondolkozás. A jövőbelátás képessége legtöbbünknek nem adatott meg, ezért más eszközöket kell segítségül hívnunk.

Január közepétől új munkahelyen, a Puratos Csoportnál kezdtem el dolgozni. A legmeggyőzőbb érv, amiért vállaltam ezt a megbízatást, a vállalatnak a jövőhöz való hozzáállása volt. A Puratosnál alaptétel, hogy az innováció az üzlet fejlődésének motorja.

A vállalatcsoport rendszeresen végez fogyasztói és vevői kutatást a sütőipari termékek szélesen értelmezett piacán (pékáruk, cukrászati és csokoládé alapú termékek), melynek célja a legújabb globális és lokális „food trendek”, a fogyasztói döntések és percepciók beazonosítása. A kutatás két részből áll. A kvalitatív kutatás során 100 kiemelt ügyfelet kérdeznek meg a világ 7 „trend-setting” váro­sában, emellett egy online kvantitatív kutatás is készül, amely a világ 25 országában 11 000 fogyasztót érint. Ez a projekt a „Taste Tomorrow” név alatt fut, és az itt megszerzett és összegzett információkra épül a vállalat termék- és üzletfejlesztési stratégiája. A kutatás eredményeit strukturált módon az ügyfeleivel is megosztja.

Hely hiányában egy-két kiemelt gondolat. Az információbőség olyan korszakát éljük, amelyben elveszünk az élelmiszerekkel kapcsolatos, a médiában elérhető, de néha ellentmondásos információk tengerében. Ennek köszönhetően a fogyasztó az élelmiszerek minőségével és egészségre gyakorolt hatásával kapcsolatban egyre pesszimistábbá válik. Bár a válaszadók számára egyre divatosabb téma a fenntarthatóság, és vallják annak fontosságát, de az élelmiszerek vásárlásakor még mindig fontosabbnak érzik a személyes elvárások maximális kielégítését.

A megkérdezettek egyértelműen „éhezik” a további innovációkat, vágynak az egyre szélesedő választékra és nyitottak a globális megoldásokra is. A fogyasztói elvárás „Szentháromsága” pedig az „Ízletesség-Frissesség-Egészségesség” szavakkal jellemezhető leginkább. Aki szeretné mélyebben is megismerni a kutatást, annak érdemes felkeresni a www.tastetomorrow.com honlapot.

Szerintem elkerülhetetlen, hogy a cégek és cégvezetők stratégiai területként tekintsenek az üzleti környezetük jövőjének kutatására. Ezt a leckét én már az életből tanultam meg, és bízom benne, hogy nem túl későn. //