Magazin: Egri számvetés

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2017. 09. 14. 07:30

Második legismertebb borvidékünk emblematikus borát a közelmúltban hungarikummá választották. Az egri borászok büszkék, de azt mondják, a különleges adottságokkal bíró Egri borvidéken akadnak még jócskán feladatok a márkaépítés és az együttműködés fejlesztésének területén.

borvidék néhány ismert személyiségétől kértünk őszinte véleményt arról, hová pozicionálnák az egri borokat a magyar borok világában és piacán, és milyennek ítélik meg az Egri borvidéken a borászok összefogását. Kíváncsiak voltunk arra is, vállalkozásuk számára mit jelent az Egri Bikavér hungarikummá választása.

Tudatosabb márkaépítésre lenne szükség


Gál Tibor
tulajdonos
Gál Tibor Pincészet

„Az Egri borvidék a legismertebb magyar vörösboros borvidék, és a második legismertebb borvidék Tokaj után. A legnagyobb mennyiségben eladott magyar vörösbor az Egri Bikavér. A borvidék nagyon jó adottságokkal és lehetőségekkel rendelkezik, ám Eger elég rosszul használta ki az elmúlt 20 évben a minőségi borpiac adta lehetőségeket és pozíciót vesztettünk. Jelenleg az egri borokat ritkán vagy kis mennyiségben lehet megtalálni a top-gasztronómiában, miközben az áruházak roskadoznak az egri boroktól. Nagy nehézséget okoz a legfontosabb márka, az Egri Bikavér pozicionálása, hiszen Eger legdrágább és legolcsóbb borai is bikavérek. Emiatt fontos lenne, hogy elinduljon egy tudatosabb márka vagy kategória kialakítása, hogy minden termelő és fogyasztó könnyedebben tájékozódjon. A borvidéken kevés a hasonló méretű termelő, így elvárásaink, szándékaink, hozzáállásunk nagyban eltér egymástól, nehéz közös nevezőt találni. A »készítsünk jó borokat« hozzáállás szükséges, de nem elégséges feltétele a tovább építkezésnek. Le kell szögezni: az Egri borvidék 3 fontos tulajdonsággal rendelkezik. Vulkanikus talajon jött létre, hűvös klímájú és legnagyobbrészt helyi szőlőfajták dominálják. Ezek az adottságok ma a legdivatosabb hívószavak a borvilágban, így minden természet adta lehetőségünk megvan, hogy sikeressé váljunk – nem csak Magyarországon.
Én már régen azt hittem, hogy hungarikum a Bikavér, szinte meglepetésként ért, hogy csak most lett az. A Borvidéknek ez egy újabb kommunikációs lehetőség, hogy figyelmet kapjon, de nem gondolom, hogy ezáltal több vagy magasabb áron fogyna a Bikavérből, mint eddig.Külföldön sajnos semmi jelentősége, ott azt értik hungarikumon, ami a »from Hungary«.
A borászokkal szemben támasztott összefogás igényét mindig túlzónak éreztem. Ettől függetlenül azt gondolom, hogy a borszakmában páratlan az összetartás, csak nem belföldön kellene kamatoztatni, mert ez kicsi piac, sokkal inkább külföldön. Az Egri Hegyközségnek egyetlen közösségi projektje van, az Egri Bikavér Fesztivál, a többi közösségi boros projekt egyéni kezdeményezés és végrehajtás. Szerintem a Hegyközség egyetlen feladata a Hegyközség rendben tartása és tartatása lenne. Ne legyen elhanyagolt terület, rendben legyenek a dűlőutak, és a borok szabályosan készüljenek. A közösségi projekteket egy ilyen célra létrehívott marketingügynökségnek kellene intéznie.” //

Az autentikus borászatokat kell helyzetbe hozni


Soltész Gergő
elnök-igazgató
Ostorosbor

„Az egri borok az egyik legismertebbnek számítanak a magyar borok világában; ezt a számunkra pozitív fejleményt a borvidék által tavalyi évben megrendelt piackutatás is alátámasztja. Az évszázados történelmi hagyományok önmagukban is nagy vonzerőt jelentenek a fogyasztóknak, de azok az elvitathatatlan adottságok, mint a vulkanikus talaj, a hűvös éghajlat és széles fajtaválaszték, olyan megkülönböztető jegyek, amelyek a világviszonylatban is népszerű borvidékek sajátjai.

Az Egri borvidék egyik legmeghatározóbb bikavérkészítőjeként az Ostorosbor pincészet számára is nagy öröm és felelősség az Egri Bikavér hungarikummá válása. Azon túl, hogy ezzel első vörösborként a talán legemblematikusabb bormárka kapta meg a díjat, az elismerés további összefogásra is sarkallja a borvidéki szereplőket. A közös cél a bikavér renoméjának további erősítése, a különböző minőségi kategóriák markánsabb kommunikációja, továbbá az egriség, azaz az autentikus – helyben termelő, bort készítő, palackozó – szereplők helyzetbe hozása. A hungarikummá válástól függetlenül nagy odafigyelés övezi a márkát, hiszen továbbra is ez tekinthető a borvidék zászlóshajójának, cégünk borexportjának legnagyobb hányadát is a bikavér teszi ki.

Évről évre javuló együttműködést tapasztalunk az egri borászok közt. Közösségi projektként az elmúlt évből legfontosabbnak a termékleírás-módosítást gondolom, de az összefogás szempontjából ki kell emelni a Szépasszonyvölgy megújulásáért tett erőfeszítéseket is: új programok, megújuló pincék, egységesebb kommunikáció. A Szépasszonyvölgy az ország egyik legismertebb pincesora: az elmúlt években kiváló borászatok jelentek itt meg.” //

Csak az összefogás teremthet win-win helyzetet


Kovács Nimród
tulajdonos
Kovács Nimród Winery

„A közvélemény az egri borokat jelenleg az alsó és középkategóriába sorolja; sajnos még mindig kísértenek a rossz emlékű bikavérek. Villány, Szekszárd és Tokaj – az emberek fejében legalábbis – előkelőbb pozíciót tölt be a rangsorban. Ám nem kell, hogy ez így is maradjon: a burgundiai borvidékhez hasonlatos hűvös klíma és a jó talajszerkezet kiváló borok készítésére ad lehetőséget, s az egri egy igazán különleges adottságú borvidék. Ebben rejlik erőssége is: szép, elegáns, jó savgerincű, szofisztikált borok készülhetnek, ha a borászat – miként a KNW is teszi – nem rest szakértelmet, pénzt, időt és energiát fektetni ebbe a tevékenységbe.

A nagyközönség számára egyelőre nehezen értelmezhető a hungarikum fogalma. Csekély az a fogyasztói réteg, amely tudatosan ilyen jellegű termékeket vagy úti célt keresve indul el az országban, s mondjuk a makói hagyma vagy az aggteleki cseppkőbarlang után eljut az Egri Bikavérhez. Tartalmat kell adni a fogalomnak: a KNW például úgy tiszteleg a közkedvelt vörös házasítás előtt, hogy Superior Bikavér borunkat a fajta megalkotója, Grőber Jenő egri borász és borkereskedő emlékének ajánljuk.

Az egri borászok egyre inkább belátják, hogy összefogással jóval előrébb jutnak, s ez egyfajta win-win pozíció. A KNW igyekszik ezen a téren is jó példát mutatni: tavaly örömmel vettünk részt azon a nagyszabású budapesti kóstolón, ahol a Nagy-Egeden gazdálkodó három borászat mutatta meg Grand Cru nedűit a borértőknek. De közös ünnepünk, a mindenkori júliusi Egri Bikavér Fesztivál is jó példa arra, hogy a sok jó borász Egerben kis helyen is elfér.” //

A változatosság az erősségünk


Dula Áron
társtulajdonos
Dula Pincészet

„A magyar borok világában az egri borok megítélése továbbra is kettősséget mutat. Sajnálatos módon még mindig felmerül a fogyasztókban minőségük kérdése. A másik oldalon viszont jelentős haladás mutatkozik az elismertségükben. Jó úton halad a borok fejlődése, viszont az eredetvédelem kommunikációján még van mit javítanunk. Úgy gondolom, az Egri borvidék Magyarország egyik legjelentősebb potenciáljával bír. Mind a fehér, mind a vörös borok tekintetében nagy lehetőségek vannak a kezünkben. A legnagyobb erősségünk pont ebben rejlik: a változatosság, a gyönyörködtető különbözőség.

Fontos lépés volt az Egri Bikavér hungarikummá válása. Ez viszont nemhogy megnyugvásra adhat okot, hanem még több munkára kell hogy ösztönözzön bennünket. Ez nem egy cím, hanem egy folyamatos munka, hogy bizonyítsuk: valódi hungarikum, ami kikerül a poharakba.

Úgy érzem, az összefogás, az együttműködés egyre kézzelfoghatóbb a borvidéken. Ez számomra nem a közös fotókon nyilvánul meg elsősorban, hanem az apróbb napi közös munkákban vagy döntések előtti egyeztetésekben. A hegyközségekre egyre több adminisztratív feladat hárul, így a közösségi projektekre kevesebb idő jut. Az Egri Hegyközség így is a fő rendezvényén (Bikavér Fesztivál) kívül komoly szerepet vállal minden előremutató kezdeményezésben a borvidék érdekében.” //

A bor és a borászok elismerése


Bíró Attila
társtulajdonos
Bíró és Fia Pincészet

„Az egri borokat a tokajiak után közvetlenül a legmagasabbra pozicionálom, mert nincs még egy ilyen borvidék, ahol mind vörös, mind fehér szőlőkből kiváló borokat lehet készíteni. Nemcsak az Egri Csillagról és az egri bikavérekről beszélek, hanem fajtaborokról is. Egri Leánykától az Olaszrizlingen át a Furmint, Chardonnay is mind nagy dolgokra képesek, csakúgy, mint a Kékfrankos, Kadarka, Menoir, Portugieser és a nagy francia fajták is.

Az Egri Bikavér hungarikummá válása a borfajta újraelismerését jelzi a hazai piacon és a világban egyaránt, valamint az egri borászok elmúlt 20 éves munkájának megbecsülését. A Bíró és Fia Pincészetnek ugyanezt jelenti – bár a pontos választ erre az elkövetkezendő évek adhatják meg. Mindenesetre jó látni, tapasztalni, hogy a Bikavér-eladásaink felfelé mutató tendenciát mutatnak.

A borvidéki borászok összefogása lehetne erősebb, egységesebb! Az elmúlt évekhez képest javult a helyzet, de, mondjuk, Szekszárdhoz vagy Burgenlandhoz képest mindenképp lehetne jobb. Egyre több sikeres kezdeményezésről számolhatunk be, ilyen például az Egri Csillag brand erősítése, bemutatása, kommunikálása.” //

Kapcsolódó cikkeink