Nielsen: négy és fél százalékkal nőtt kiskereskedelmünk forgalma 2016 utolsó negyedévében

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2017. 02. 23. 11:50

Értékben 4,5 százalékkal nőtt a magyarországi kiskereskedelem forgalma 2016 utolsó negyedéve során az előző év azonos időszakához képest a Nielsen által mért élelmiszer- és vegyiáru-piacon. Ezzel jócskán elhúzunk az európai 1,8%-kos utolsó negyedévi átlag mellett. A kontinens lendülete továbbra is „takaréklángon ég” és alacsony növekedésű piacnak számít, enyhe emelkedéssel. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen „Growth Reporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.

kosar

Az első három negyedéves időszakban negatív tartományban mozgó mennyiségi eladás csökkenése az utolsó negyedévben megállt és enyhe, 0,4%-kos emelkedést produkált Magyarországon. Az európai átlag 0,8 százalékos növekedést mutat. Nálunk az élelmiszerek, háztartási vegyi áruk és kozmetikumok piacán átlagosan 4,1 százalékos volt az árszínvonal-növekedés hatása negyedéves összehasonlításban. Európában átlagosan 0,9 százalékkal emelkedtek az átlagos egységárak.

A hazai élelmiszerpiac összességében értékben 4,3%-kal növekedett, míg a vegyi áruk piaca 5,2%-kal.

„Az előző negyedévek alacsonyabb élelemiszerpiaci bővülése után örömteli a piac szignifikáns növekedése. Mindez, a vegyi áruk piacának stabil bővülése mellett, új lendületet adott a negyedik negyedévre a teljes, Nielsen által mért FMCG-piacnak. Az árszínvonal-növekedés mögött olyan, most már tartósnak mondható trendek állnak, mint az eladások drágább csatornák felé tolódása és a márkás és sajátmárkás termékek piacára egyaránt jellemző prémiumizáció” – mondta Homonnai Balázs, a Nielsen kereskedelmi kapcsolatokért felelős vezetője.

Kontinensünk huszonegy vizsgált országa közül a kiskereskedelem forgalmának legnagyobb arányú növekedését 2016 utolsó negyedévében Törökországban mérték (+8,8%). Majd következik Lengyelország (+4,7%), Magyarország (+4,5%), Csehország (+4,2%) és Portugália (+4,0%). Sereghajtó Finnország (-3,5%), előtte áll Görögország (-2,9%), Dánia (+0,2%), Németország (+0,3%) és Belgium (+0,6%). Az öt nagy nyugat-európai piac közül a legnagyobb növekedést Spanyolországban mérték (+3,6%), ezt követi Olaszország (+1,6%) és Franciaország (+0,8%).

Európában a gazdasági növekedés mértéke stabilan 1,3%-on áll, ugyanakkor a néhány nagyobb országban tapasztalható bizonytalan politikai környezet negatívan befolyásolta a fogyasztói bizalmat 2016-ban. Emellett az ipari növekedés mértéke kisebb volt a tavalyi év során, és a +0,4%-os értékbeli növekedés utoljára 2013-ban volt ennyire alacsony. Viszont 2016 második felében erősebb nominális növekedést figyelhettünk meg és javult a mennyiségi forgalom is – többek között a közép-európai országoknak köszönhetően.

Régiónkban a felmért országok mutatója mind pozitív tartományban mozog: Lengyelország (+4,7%), Csehország (+4,2%), Ausztria (+3,4%) és Szlovákia (+3,3%).

A kiskereskedelem értékbeli növekedési üteme néhány európai országban 2016 utolsó negyedévében. Az előző évi harmadik negyedévhez viszonyítva. Százalékban.

 

Értékbeli változás Árszínvonal változás Mennyiségi változás
Európai átlag 1,8 0,9 0,8
Finnország -3,5 -0,5 -3,0
Görögország -2,9 -0,3 -2,6
Dánia 0,2 0,6 -0,4
Németország 0,3 1,5 -1,2
Belgium 0,6 1,7 -1,1
Egyesült Királyság 0,7 0,7 0,00
Franciaország 0,8 0,4 0,4
Svédország 1,5 0,2 1,3
Hollandia 1,5 1,9 -0,3
Olaszország 1,6 -0,5 2,1
Svájc 1,7 0,3 1,4
Norvégia 2,0 2,1 -0,1
Írország 2,1 0,6 1,5
Szlovákia 3,3 0,4 2,9
Ausztria 3,4 1,9 2,2
Spanyolország 3,6 -0,3 3,9
Portugália 4,0 0,6 3,4
Csehország 4,2 0,6 3,6
Magyarország 4,5 4,1 0,4
Lengyelország 4,7 2,4 2,3
Törökország 8,8 4,7 4,1

Forrás: Nielsen

 

 

Kapcsolódó cikkeink