Nielsen: A fesztiválozó fiatalok zöme bekészíti az óvszert

Dátum: 2018. 08. 07. 11:28

Tudatosan védekeznek a hazai fesztivállátogatók: a megkérdezettek 60 százaléka visz magával óvszert. A férfiak közel kétharmada, de a nők több mint fele is „felkészül” a fesztiválhangulatra, derült ki a Nielsen 2018 nyarán végzett reprezentatív felméréséből. A piackutató kiskereskedelmi indexe szerint július-augusztusban az éves óvszerfogyasztás egyötöde realizálódik, ami a szezon csúcsa. 2017 júniusa és 2018 májusa között értékben több mint egytizedével több fogyott a termékből az előző év azonos időszakához képest. Ez értékben három és fél milliárd forintot jelent, az éves mennyiség pedig közel 21 millió darab óvszert tett ki.

Jellemző a szexuális tudatosság a magyar fesztiválozó fiatalokra, hiszen a 18-24 éves korosztály közel háromnegyede az óvszeres védekezés mellett is leteszi voksát ezeken a rendezvényeken, de a 25-29 évesek kétharmada is felszerelkezve indul útnak. A fiatal felnőttek közül jellemzően a fiúk tartanak maguknál gumit (65%), a nők esetében ez az arány 55 százalék.

Viszonyításul: a felmérés értelmében a teljes lakosság egyötöde használ óvszert alkalmilag. Az országos átlagot nézve a fiatal felnőttek (18-24 évesek) a legaktívabb vásárlók, 100-ból 63-an vesznek rendszeresen gumit. A 25-39 közötti felnőttek negyven százaléka vásárolja a kategóriát. A teljes óvszerforgalom több mint egyharmada Budapesten és környékén fogy (40 százalék), míg délnyugaton valamivel több mint 10 százalék realizálódik.

Ha óvszer, akkor síkosított: tartja, sőt megerősítette vezető pozícióját a típus, az értékesített óvszerek közel kilenctizede ilyen. Az élmény pedig legyen „sima és egyszerű”: az értékbeli eladások négyötöde a nem bordázott óvszerekre megy, és gyakorlatilag elenyésző a színezett termékek aránya.

Óvszert a magyarok harmada havonta 2-3 alkalommal vásárol, leginkább drogériákban (ahol az eladások közel realizálódik). Kiszerelések tekintetében a nagyobb, azaz 10+-os és a 3 darabos csomagok teszik ki az összforgalom négyötödét.

„A fiatalabb, évente legalább egy fesztiválra ellátogató közönség tudatosan védekezik, hiszen az országos átlagnál jóval magasabb arányban vásárol óvszert” – mondta Groszmann Diána, a Nielsen szenior piackutatási tanácsadója. „Ezért lehet az is, hogy az éves óvszerforgalom egyötöde hagyományosan július-augusztusban valósul meg.”

A gyártói márkák minden szempontból viszik a prímet, ám jönnek föl a sajátmárkás óvszerek is: értékbeli piaci részesedésük egy év alatt 1-ről 5 százalékra nőtt. (Nielsen)