Mondj egy mesét!

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2017. 09. 13. 09:30

Az ezredforduló előtt születettek – azaz az alkoholt legálisan fogyasztó felnőttek legfiatalabb – generációját az ízek és gasztronómiai összefüggések mellett egyre inkább érdeklik a borok mögötti „történetek”, amelyek kialakításában óriási szerepe van a marketingkommunikáció jól látható elemeinek is. A borhoz jól kitalált sztori, a látványos címkék elképesztő lökést adhatnak az értékesítésnek – ezt bizonyítják a fiatalok kíváncsiságára és nemzeti érzéseire építő kampányok jól kézzelfogható sikerei is.

Az amerikai „alapító atyákra” épülő The Federalist márka (1) bevezetése 2014 óta hoz évről évre növekvő sikert a prémium italok forgalmazásával foglalkozó Terlato Wines-nak. A borok címkéin Franklin, Washington, Hamilton, Lincoln arcával találkoznak a vásárlók, és persze az ital és a „szereplő” rövid bemutatásával. Nem kevésbé értékes borokat rejt a Terlato palackonként 14–60 dollárba kerülő Ditka sorozata sem; Mike Ditka a játékosként és edzőként is óriási sikereket elért baseball-legenda – az amerikaiak számára egy a „nagybetűs” bajnokok közül.

Európai szemmel talán ezeknél mélyebb gyökerekre tapint az Ausztráliában minden lelket nemesítő téma: az első betelepített angolszász ősök története. A földrész szerepe akkor egy büntetőkolónia kiépítése volt, nem is csoda, hogy a száműzöttek körüli legendák hatása alól még 2017 ifjú borfogyasztói sem tudják magukat kivonni. A 19 bűntett elnevezésű sorozat (2) gondolati alapja azokra a 18–19. századi törvényekre utal, amelyek alapján Angliából eltávolították az nemkívánatos elemeket, köztük az olyan progresszív gondolkodókat, mint a költő John ­Boyle O’reilly-t (az ő személyére építő, közel 4 perces reklámfilm weboldalukon is megtekinthető). Szó se róla, a téma – különösen ma – még a közép-európai fiatalokat is megérintheti, hát még az ausztrálokat: a 19 bűntettet forgalmazó Treasury Wine Estates 1,2 millió palackról 2 év alatt 3 millióra emelte forgalmát.

Örömmel utalunk a hasonló elvre épülő magyar „jó gyakorlatra” is: meggyőződésünk, hogy Eszterbauer János családi fotókkal díszített címkéi (3) nemcsak a Szekszárdi borvidék, de az egész ország legmarkánsabban megkülönböztethető borai közé emelték ezeket a termékeket. //

Kapcsolódó cikkeink