Mobil nélkül a traktor sem megy
Infokommunikációs robbanás az agráriumban
A mobiltechnológia ma már a mezőgazdaságban is helyet kap. Sőt, a minőségi mezőgazdasági termékek előállítása nehezen megoldható az adatátviteli technikákra épülő precíziós gazdálkodás nélkül. Az adatátviteli technológiák mezőgazdasági alkalmazása évekkel ezelőtt a vagyonvédelmi rendszerek kiépülésével indult. Mára egyre több agrárcég alkalmazza a mobiltechnológiára épülő adattovábbító rendszereket a precíziós gazdálkodás során, mivel a hordozható eszközök lehetővé teszik az azonnali tájékozódást és beavatkozást.
Az AgroStratéga már ötödik alkalommal indította útjára azt a kutatást, melynek kérdőíve a mezőgazdasági termelést hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából folytató egyéni gazdálkodók és cégvezetők szakmai információszerzési szokásaival, valamint jövőképével kapcsolatos kérdéseket tartalmazza. Az országos felmérésnek tavaly is szakmai partnere volt a Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége (AGRYA) és a Gabonatermesztők Országos Szövetsége (GOSZ). E két szakmai szervezet mellett az AGRÁRIN Kft., az AGRO.bio Hungary Kft., a Hardi International AS, a RAPOOL Hungária Kft., a SAATEN-UNION Hungária Kft. és a YARA Hungária Kft. is támogatta a kezdeményezést.
A kutatás 79–86 százalékban a különféle alapanyagok (vetőmag, műtrágya, növényvédő szer) és gép, eszköz beszerzésében, továbbá a termény értékesítésében a döntéshozó; valamint 12–16 százalékban a döntést befolyásoló személyeket érte el. A mintában kizárólag a hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából gazdálkodók jelennek meg, mivel ők a kutatás célcsoportja. Így a minta nem a teljes agráriumról ad képet, hanem a mezőgazdaságilag hasznosított terület döntő hányadát (5 millió hektárt) művelő és területalapú, illetve zöldítési támogatásban vagy kistermelői támogatásban részesülő több mint 170 ezer gazdaságot reprezentálja. A kérdőívkitöltők által művelt terület nagyságának összege közel háromszázezer hektár, átlagos birtokméretük pedig 176 hektár. A minta nagysága 1665 fő, a piackutatás országosan reprezentatív.
Egyáltalán nem meglepő tehát, hogy a mezőgazdasági árutermelő gazdaságok döntéshozóinak körében nagyarányú az információs és kommunikációs technológiai eszközök használata. Ahogyan talán az sem okoz meglepetést, hogy a negyvenévesnél fiatalabb korosztály esetében magasabb mobileszköz-használati értékeket kaptak, mint az idősebb generációnál. Asztali számítógépet viszont nagyobb arányban használnak a negyvenen túli generáció képviselői, mint a náluk fiatalabbak.
Az internethasználó döntéshozók 97százaléka legalább hetente csatlakozik a világhálóhoz, 94 százalékuk pedig legalább hetente fogad, illetve küld e-mailt. Az internetbanki szolgáltatások használóinak aránya a döntéshozók között 80 százalék, a rendszeres felhasználók aránya azonban ettől még 16 százalékponttal elmarad (64 százalék). A megkérdezettek mindössze 13 százaléka nyilatkozott úgy, hogy online banki szolgáltatásokat a jövőben sem tervez igénybe venni. (munkatársunktól)
Kapcsolódó cikkeink
A jelenben képzik a jövő agrárszakembereit
A magyar agráriumnak és az agrárszakképzésnek van múltja, jelene és…
Tovább olvasom >Az agráriumra telepedett zöld ideológia megakadályozza a versenyképességet
Az európai agráriumra telepedett szélsőséges zöld ideológia teljesen megakadályozza a…
Tovább olvasom >Nyilatkozat a növényvédelmi tevékenység felelőséről
A növényvédelmi szolgáltatási tevékenységről a támogatásokban részesülők szolgáltatnak adatot. Az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >