KSH: januárban tovább lassult a mezőgazdasági termelői árak emelkedése
Januárban a mezőgazdasági termelői árak 2,1 százalékkal növekedtek az egy évvel korábbiakhoz képest a növényi termékek árának 2,6 és az élő állatok és állati termékek árának 1,4 százalékos növekedéséből eredően – jelentette kedden a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
Az áremelkedés üteme tovább lassult, decemberben 5,1 százalékkal voltak magasabbak az árak, mint egy évvel korábban, a növényi termékek 6,0 százalékkal, az élő állatok és állati termékek 3,8 százalékkal kerültek többe, mint 2016 végén.
Az állati termékek drágulása 17,4 százalékról 8,9 százalékra csökkent. A tej ára januárban 5,8, a tojásé 24,6 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel azelőtt a decemberi 14,5, illetve 33,1 százalékos éves emelkedés után.
Az általános tendenciával ellentétben a gabonafélék ára egy év alatt 11,2 százalékkal emelkedett januárra a decemberi 9,2 százalékos drágulás után. A búza felvásárlási ára 13,4, a kukoricáé 10,9 százalékkal nőtt.
A burgonya ára is mérsékeltebben, 14,5 százalékkal csökkent éves összevetésben a decemberi 18,8 százalék után.
A zöldségek ára a decemberi 9,7 százalék után 15,5 százalékkal volt alacsonyabb januárban, mint egy évvel azelőtt. Különösen nagyot csökkent az uborka (42,8 százalék) és a karfiol (35,6 százalék), de 29,5 százalékkal olcsóbb lett a paradicsom és 20,7 százalékkal a fejes saláta ára, míg a vöröshagyma 9,3 százalékkal drágult.
A gyümölcsök drágulása a decemberi 21,3 százalékosról 16,5 százalékosra mérséklődött.
Az élő állatok felvásárlási ára a decemberi 2,3 százalék után januárban hasonlóképpen, 2,2 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. A vágósertés ára 10,8 százalékkal volt alacsonyabb, a tavaly januárinál, a vágómarha viszont 20,2 százalékkal drágult. A baromfi ára átlagosan 1,3 százalékkal emelkedett, ezen belül viszont a libáé nőtt 27,9 százalékkal, a pulykáé és a kacsáé árnyalatnyit csökkent. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
A jelenben képzik a jövő agrárszakembereit
A magyar agráriumnak és az agrárszakképzésnek van múltja, jelene és…
Tovább olvasom >Az agráriumra telepedett zöld ideológia megakadályozza a versenyképességet
Az európai agráriumra telepedett szélsőséges zöld ideológia teljesen megakadályozza a…
Tovább olvasom >A bárány termelői ára 16–18 százalékkal emelkedett
Az Európai Bizottság adatai szerint az Európai Unió juh- és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >