Kívül tágasabb

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 03. 08. 21:57

Egy jól kialakított terasz a vendéglátóhely éves bevételének jelentős részét is kiteheti, érdemes hát befektetni, felújítani, s ha kell, átalakítani. Ám a terasz már régen nem csak a székeket és az asztalokat jelenti.

Aki teraszt üzemeltet, annak aligha kell magyarázni, milyen forgalomnövekedést generálhat a nyári „kitelepülés”. Mindezt úgy, hogy a teraszra fordított összeg általában csak kis részét képezi a vendéglátóhely egészére fordított beruházásoknak.

A teraszok befolyásolják egész városrészek hangulatát, sőt, az egész városról kialakított képet is. A kiülés lehetőségét izgatottan várják a vendéglátósok, vendégek egyaránt. A tulajdonos már tél közepén figyeli az időjárást, és találgat, hogy mikor lehet végre felállítani a teraszbútorokat. Ugyanilyen izgatottság kerítheti hatalmába az ősz közeledtekor is, abban reménykedve, hogy lesz még egy-két szép, napsütéses hétvége. Azaz a bútorokon túl egyre fontosabbá válik számára, hogyan védje meg a vendéget az időjárás viszontagságaitól, és milyen eszközökkel hosszabbítsa meg a szezont.

Tőkehiány miatt viszont sokan pont a terasz berendezésén spórolnak. Ott ez elfogadható, ahol ilyen vagy olyan okból a vendéglátós csak egy szezonban gondolkodhat, de normál esetben a teraszbútorral takarékoskodni nem kifizetődő hosszú távon.

A tulajdonos sokszor az ár alapján dönt, a vendég viszont a hely kiválasztásakor nem feltétlenül, választását a látvány is legalább ennyire befolyásolja. És teraszbútor vásárlásakor az ár és a dizájn csak két fontos tényező, sokat számít az élettartam, a tárolhatóság, és jó esetben a kényelmi szempontok is.

A „tankönyvek” szerint a teraszberendezésnek illik harmóniában lennie az üzlet belső berendezésének enteriőrjével, ezzel szemben ma lassan már azt is sikernek könyvelhetjük el, ha egyformán passzolnak a hely koncepciójához. Mindenesetre ma ne a recessziótól szenvedő vendéglátóstól kérjük számon a takarékosságot, főleg ne a hazai teraszkultúra hullámvölgyeit; ő sok mindent a jó szolgáltatással is pótolhat.

A teraszt benövi a rattan

Ha valaki ismeri a világtrendeket, lehetnek merész elképzelései, tervei, mert többnyire itthon is megtalálja az új irányzatokhoz illő berendezéseket. A hazai gyártók és a forgalmazók próbálják követni a divatot, sőt, itthon többé-kevésbé meg is határozzák azt.

A piac kínálata a forgalmazók szempontjából nézve erősen telített, a választék óriási. Egy szinten túl (pontosabban alatt!) már nem lehet árversenybe bocsátkozni, versenyelőnyt pedig a partnereknek nyújtott szolgáltatásokkal lehet szerezni.

Erre épít például az Impala Bútorkereskedő Kft. – A Székkirály is, amely visszatérő vevői kérésére néhány éve bővítette portfólióját teraszbútorokkal. Partnercentrikusan ápolják kapcsolataikat, belsőépítészek, dizájnerek, asztalosok bevonásával nem egyszerűen terméket kínálnak, hanem egyfajta rendszert. Ennek a forgalmazói attitűdnek része a saját márkás Impala termékcsaláddal kapcsolatos ajánlat: három éves korukig az Impala termékek „visszaválthatóak”, azaz az itt vásárolt új termékek árába a használt bútor árát beszámítják (bővebben Ötlet és Innováció rovatunkban).

Ami ugyancsak nem gyakori: vevőik elképzeléseinek megvalósításában jószerével a megálmodás stádiumától kezdve együttműködnek, akár egy fénykép alapján segítenek felkutatni a beszerezni kívánt, vagy azokhoz nagyon hasonló bútorok gyártóit, forgalmazóit, egy-egy enteriőrelem, például pult elkészítésére alkalmas szakembert.

Pap Márta, a cég marketingmenedzsere a vevőknek azt ajánlja, hogy lehetőség szerint mindig egy forgalmazónál vásároljanak, mert ez hosszú távon mind a garancia, mind a költségek szempontjából kifizetődik. A szakember teraszbútor-újdonságaik közül kiemelte az Avangarde fantázianevű, lehajtható tetejű és egymásba tolható, sorolható asztallábat, melyre ízlés szerint választható az asztallap, valamint Európa legkedveltebb típusait is tartalmazó kültéri székkollekciójukat.

A szeptemberi kölni Spoga bútoripari szakkiállításon levont következtetéseit az új trendeket illetően Pap Márta a következőkben foglalta össze olvasóinknak: Egyes kültéri bútorfajták annyira népszerűek, hogy már zárt térben is alkalmazzák őket. Míg anyagukban a szintetikus rattan meghatározó, addig e bútorok egyre jobban a beltéri fa- és fémbútorok dizájnját követik. (Néhány példa a legsikeresebbek közül: szánkós lábú rattanbútor, thonet rattanszék, körkörösen fonott rattan ülőgarnitúrák vagy a beltéri olasz bútorok stílusát követő, köríves hátú fehér rattanszékek.) A fonatok egyre szebbek és igényesebbek, a nagyobb motívumok körkörösen vagy rácsosan, esetleg búzafonással készülnek. A párnák elhagyhatatlan tartozékai a kültéri kollekcióknak – a rikító rózsaszíntől a türkizkékig, a minimál motívumoktól a virágmintákig mind nagyobb a választék. A gyártók ötletesen kombinálnak össze különböző anyagokat, például rattant a fémmel vagy üveget a polypropane-nal. A rattanbútorok minősége egyre jobb: az időjárás viszontagságait jól bírják, UV-szűrős, vízlepergető anyagokból készülnek.

Az árnyék ára

A stílusos, szép napernyők nem pusztán hűsítő árnyékot adnak, de hangulatot is teremtenek. Viszont ezt a teraszbútorokénál is árérzékenyebb piacot lényegében a közepes vagy gyenge minőségű termékek uralják – nos, igen, a drága ernyő árnyéka sem jobb, mint az olcsóé, pedig lehet, hogy később az utóbbi válik a terasztulajdonos számára drágává.

– Itthon a vendéglátósok elenyésző hányadának van igénye vagy anyagi lehetősége egyedi elképzelések szerint differenciálni terasza arculatát – állítja Nagy Balázs, a Tatu Parasols ügyvezető igazgatója. – A prémiumszegmensben kapható termékekről a vevőknek nincs is elég termékismeretük. Ezért nálunk az eladás mindig a technikai tartalom bemutatásával kezdődik, hogy a vevőt döntési helyzetbe hozzuk a valódi ár-érték arány reális megítélésével kapcsolatban.

A szakember úgy véli, itthon már középtávon is a nyugat-európai trendek fognak érvényesülni, megjelenik majd a valódi minőség iránti rétegigény, és a fürdőturizmushoz kapcsolódó beruházásokkal, szállodaprojektekkel új szegmensek is megnyílnak.

A cég termékei között megtalálhatók a jelenlegi irányzatoknak megfelelő legmodernebb napernyők, valamint: az új trend alapján kifejlesztett, korlátlanul variálható napvitorla, a napernyők formavilágát a közelmúltban „forradalmasító” Hullám és Excentrikus ernyők – utóbbi rúdja nem középen van, ami az esztétikai előnyök mellett hatékonyabb helykihasználást is eredményez –, de gyártottak már olyan ernyőket is, amelynek rúdjára speciális világítótestek szerelhetők.

Ami a divatot illeti, Nagy Balázs szerint a színekben jellemzően a lounge hangulatot támogató, barna, ekrü, fehér az idei trend, anyaghasználatban pedig a minimál stílust támogató fa-fém kombinációja.

Hűsítő fuvallat

Az egyre melegebb nyári hónapokban a párafúvó rendszerek nem helyettesítik az árnyékolást, de jóval kellemesebbé tudják tenni a terasz nyújtotta élményt. Ma már azonban nemcsak ezek fizikai hatásai lehetnek meggyőzők a vendég számára, hanem az általuk képviselt látvány is – szögezi le Kiss György, a Remida Kft. ügyvezetője. – Ugyanis a teraszhűtő rendszer működése nagyon látványos, amely már messziről vonzza a vendégeket. Az eszközök maguk is egyre látványosabbak: a cég a hűtőrendszereket például rézcsővel szereli fel. A rendszer előnyeiről a vendéglátósokat a működését szemléltető bemutatókkal győzik meg.

A teraszhűtők járulékos előnye, hogy környezetükből kizárják a port, a pollent, a rovarokat, és igény esetén illatanyagokat is a levegőbe juttathatnak. A termékfejlesztés során mind kisebb méretű és kisebb energia-, valamint vízfogyasztású szivattyúkat gyártanak.

Ugyancsak egyre kedveltebbek a mobil párásítók is, amelyek nem igényelnek szerelést vagy installálást, mindössze elektromos hálózati dugalj szükséges működtetésükhöz. Ezek a berendezések egy vízfeltöltéssel akár 5 órán keresztül biztosítják a folyamatos hűtést. A szakember az idei év újdonságaként a 0,25 kW fogyasztású, 20 fúvókás, távirányítóval is szabályozható 100 baros szivattyút jelöli meg.

Kapcsolódó cikkeink