Kilencmilliárd forintos beruházás a Bunge martfűi gyárában
Mintegy 9 milliárd forint értékű vállalati beruházásaként új üzemet épített a Bunge Zrt. a martfűi gyárában – közölte Wojciech Jachimczyk, az amerikai tulajdonú cég vezérigazgatója az MTI-vel.
Az új feldolgozó egységben elsősorban hazai alapanyagból magas fehérje-tartalmú, GMO-mentes termelésnél felhasználható, napraforgó-alapú növényi takarmány-alapanyagot állítanak elő, és forgalmaznak SunPro márkanéven. A Bunge Zrt. vezetőjének tájékoztatása szerint a beruházás két évvel ezelőtt indult és a tervek szerint több mint 10 milliárd forint árbevételt generál majd éves szinten.
A beruházással tovább erősödött a Bunge martfűi jelenléte, az új üzemben 21 új munkahely jött létre.
Az új termék gyártásához a napraforgómag feldolgozása során az étolaj mellett keletkező jelentős mennyiségű napraforgódarát használják fel. A SunPro olyan szabadalmaztatott eljárás, amelynek segítségével e napraforgódarából takarmányozási szempontból értékesebb termékcsaládot állítanak elő. A SunPro46 – ez a termékcsalád 46 százalékos fehérje-tartalmú tagja – alkalmas szójadara helyettesítésére elsősorban baromfi-, sertés- és haltápokban. Az alacsonyabb fehérje-tartalmú, magasabb rosttartalmú SunPro20 beltartalmi értékei miatt pedig a kérődző állatok takarmányozására alkalmas.
A fejlesztés gazdasági hátteréhez tartozik, hogy Magyarország a legtöbb mezőgazdasági termékből exportőr, kivételt képez ez alól a magas fehérje-tartalmú takarmánydara, főként szójadara. Ebből az ország jelentős importra szorul, ami évente 600 ezer tonna terméket jelent 70-75 milliárd forint értékben. Az importfüggőség enyhítésére szolgálhat megoldásként a Bunge martfűi új üzeme, amely a magyarországi viszonyok között rentábilisan termeszthető napraforgóra épít.
Az 1980-ban átadott martfűi növényolajgyárban eleinte csak nyersolajgyártás folyt, majd a 1990-es évek elején kezdődött a finomító üzem és az étolaj-kiszerelés fejlesztése. Az amerikai Bunge Limited 2002-ben vásárolta meg a gyárat is üzemeltető vállalatcsoportot, és a tulajdonosváltás után indult intenzív fejlesztés nyomán a martfűi gyár Európa egyik legmodernebb termelőüzemévé vált.
Az immár 200 éves Bunge 40 országban van jelen termékeivel. Magyarországon több mint ötszáz munkavállalót foglalkoztat. Árbevételének jelentős hányada exportból származik. A Bunge Zrt. nettó értékesítési árbevétele 2017-ben 140,4 milliárd forint volt, 2016-ban 127,2 milliárd forintot tett ki. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
13 millió eurót ruház be a DS Smith ausztriai gyáraiba
A DS Smith csomagolóipari vállalat 13 millió eurót invesztál az…
Tovább olvasom >11,5 millió eurót fordított boltfelújításra a Maxima Latvija 2023-ban
A Maxima Latvija 2023-ban 11,5 millió eurót ruházott lettországi üzlethálózatának…
Tovább olvasom >MBH Bank: Az agrárvállalkozások csaknem fele számol az EU pályázati forrásaival
Bizakodó hangulat jellemzi a magyar mezőgazdaságot és élelmiszeripart az Európai…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >