Kétszeresére emelkedett a vaj ára
Még idén eljöhet a pont, amikor az élelmiszerek azért fognak drágulni, mert túl drága a vaj – olvasható az Origón. A kedvezőtlen időjárás, egy uniós szabályozás, valamint a növekvő kereslet miatt csak idén megkétszereződött a vaj ára. Még hosszú hónapokig nem lehet számítani csökkenésre.
Európa vajhiányban szenved. Ennek oka, hogy a kereslet egyre növekszik a vaj iránt, azonban a tejkínálat alacsony, így az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Világszervezete (FAO) szerint a vaj ára 2017-ben megduplázódott.
Ez a drágulás kulcsfontosságú, előbb-utóbb tükröződni fog az élelmiszerek árában is, különösen az édességek és péksütemények lehetnek érintettek.
A baj ráadásul ennél sokkal tovább is gyűrűzhet, az Anchor és Lurpak tejtermékeket gyártó vállalatok már figyelmeztették az Egyesült Királyság lakóit, hogy könnyen hiánycikk lehet a vaj karácsonyra – írja a BBC.
Az európai hiány több tényezőre vezethető vissza. 2015-ben az Európai Unió liberalizálta a tejpiacot, felszámolta a tejkvóta rendszert, ami az árak eséséhez vezetett. Az alacsony árak azonban érzékenyen érintették a tejtermelőket, többségük felhagyott a tevékenységével a megnövekedett adósságok miatt. Természetesen Brüsszelnek gyorsan reagálnia kellett, önkéntes termeléscsökkentést vezetett be, kompenzációt fizetett azoknak a gazdáknak, akik nem termeltek tejet.
Ezzel párhuzamosan a világ legfőbb tejtermelő államai közé tartozó Ausztráliában és Új-Zélandon kedvezőtlen volt az időjárás, így a 2016-os tejkínálat 0,4 százalékkal visszaesett.
A világ tejtermelésének nagy részét öt régió adja: az EU, az Egyesült Államok, Argentína, Új-Zéland és Ausztrália. Az import tejtermékek 80 százaléka innen származik.
Bár a csökkenés nem tűnik jelentősnek, viszont eközben a vaj iránti kereslet egyre nagyobb. A jelenség mögött az emberek egyre tudatosabb táplálkozása áll. Több tanulmány is cáfolta, hogy a vajnak olyan mértékben lenne köze a kardiovaszkuláris betegségekhez, mint korábban hitték. Emiatt egyre több háztartás tér vissza a növényi olajokról a vajra.
Emellett Nagy-Britanniában évek óta tart a „home-baking boom” jelenség, azaz egyre többen főznek otthon, ami szintén megdobta a vaj iránti érdeklődést. Fontos megemlíteni, hogy hiába emelkedik a vaj ára, és megérné újra többet termelni, de a farmerek többségének nincs meg a szükséges kapacitása arra, hogy megemelje a tejkitermelés mennyiségét.
Ennek egyik oka, hogy a tejfeldolgozó üzemek nem képesek egyik napról a másikra átállítani a készülékeiket, és berendezkedni vajelőállításra. Ugyanúgy ki kell szolgálniuk a más tejtermékekre vonatkozó igényt, a beszállítóiknak nem fordíthatnak hátat. A vaj rovására kellene csökkenteni a friss tej, a tejszín és a sajt kínálatának mennyiségét, ezt pedig a többség nem vállalja.
A kilátások egyelőre bizonytalanok a vaj árával kapcsolatban. A problémát enyhíthetné, ha elérhetőek lennének nagyobb tartalékok, de ezek már rég lemorzsolódtak a heves kereslet miatt. Ráadásul Kína óriási mennyiséget vásárol fel, ami nem segít a helyzeten.
Egyelőre a vaj piaci árának emelkedését a kiskereskedők és az élelmiszergyártók nem tolják át a vevőkre, de ha a trend folytatódik, akkor könnyen eljöhet a fordulópont, és a drágulás az élelmiszerek árának növekedéséhez vezethet.
Patty Clayton, a brit Mezőgazdasági és Kertészeti Fejlesztési Testület elemzője szerint a vaj árának emelkedése egész évben kitart, mert az emelkedő kereslettel nem fog tudni lépést tartani a kínálat – írja a Financial Times.
Ezzel egyetért a Rabobank holland elemzője is, Kevin Bellamy. Szerinte hónapokba telhet, mire a vaj ára csökkeni fog, de elképzelhető az is, hogy az eredeti, alacsony szintet többé már nem is éri el. (origo)
Kapcsolódó cikkeink
Vetőmagokkal segíti Csád mezőgazdaságát hazánk
Agrár szaktanácsadási programmal, mintafarmmal és felsőoktatási együttműködésekkel segítené hazánk Csád…
Tovább olvasom >A horvát kormány korlátozza 30 alapvető élelmiszer árát
A horvát kormány csütörtöki ülésén elfogadta a megélhetési költségek emelkedése…
Tovább olvasom >Tovább erősödnek hazánk agrárkapcsolatai Kenyával
Afrika lehet a világ legnagyobb globális élelmiszer-előállítója, hazánknak pedig az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >