Jégkrémhiányt okozott a korai nyár
Nehezebben juthatunk hozzá a kedvenc jégkrémünkhöz idén nyáron, a kereslet ugyanis nagyon pörög, de a kínálat már nem minden esetben tud ehhez felzárkózni – mondta az Indexnek Intődy Gábor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének titkára.
A jégkrémhiány jelensége a napokban bejárta a sajtót, de fontos hangsúlyozni, nem arról van szó, hogy egyáltalán ne lenne jégkrém a boltokban. Intődy szerint inkább abban mutatkozhat meg a hiány, hogy a készletek hamar kipörögnek, ha egy adott jégkrémért megyünk be a boltba, akkor az nem biztos, hogy éppen lesz is. Az egész kontinensen jellemző szűkösség mögött több ok is áll:
Európában nagyon korán kezdődött idén a nyár, és szokatlanul meleg is, ezért több jégkrém fogy;
a gyártók viszont nem tudnak olyan gyorsan reagálni az igényekre, a jégkrémszezonra való felkészülés már télen elkezdődik, bizonyos hozzávalók előállítására később már nincs akkora kapacitás.
Az édességfogyasztás egyébként általában nő, és nem csak Magyarországon, egész Európában. Ezen belül a jégkrémpiac is tekintélyes, Intődy tájékoztatása szerint a globális jégkrémpiacnak csak az import része 3 milliárd dollárt és 1 millió tonnát tesz ki, és akkor még nem beszéltünk az országokon belül megtermelt és elfogyasztott jégkrémekről. Magyarországon egészen sok jégkrémet gyártanak, mondta az édességszövetség titkára, főleg sajátmárkás termékeket.
A sajátmárkás jégkrémek a piac egyre nagyobb részét foglalják el itthon, az emberek egyre nagyobb mennyiségben veszik őket. Emiatt már a kiskereskedelmi láncok is rájöttek, hogy érdemes hangsúlyt fektetni a szegmensre, és míg korábban a nagy jégkrémmárkák innováltak elsősorban, ma már a sajátmárkás paletta is egyre színesebb.
Amennyiben a felmelegedés miatt jellemzővé válnak a hosszú, meleg nyarak, úgy a jágkrémgyártók is tudnak alkalmazkodni kapacitásokkal a megnövekedett kínálathoz, ám azt is érdemes szem előtt tartani, hogy a meleg más aspektusa is hatással van a piacra.
A jégkrémek egyik legfontosabb alapanyaga a gyümölcs, ennek ára pedig emelkedhet a klímaváltozás miatt. A hazai gyártást az is érinti, hogy az egyik népszerű hozzávaló, a bogyósgyümölcs nagyobb részben jöhet importból a jövőben, ezek a növények ugyanis egyre kevésbé bírják a magyar klímát, és észak felé, például Lengyelországba szorulnak ki.
Ugyanígy a szintén nélkülözhetetlen kakaó és a vanília is veszélyeztetett növényként van számon tartva, ha ezek világpiaci ára emelkedik, az a teljes édességpiacon áremelkedést hozhat. Egyelőre jó hír az édesszájúaknak és különösen a jégkrémkedvelőknek, hogy a két legfontosabb alapanyag, a tejszín és a cukor ára stabil illetve csökken, így legalább ez nem hajtja fel az előállítási költségeket.
Intődy Gábor szerint az idei viszonylagos jégkrémszűkösség ellenére azért arra nem kell számítani, hogy egyszer csak durván kilőnek az árak, mert napi fogyasztási cikkről van szó, és a kiskereskedelemben nagy a verseny. (index, Előd Fruzsina)
Kapcsolódó cikkeink
A jégkorszak végét várják a jégkrémmárkák
Szezon ide, időjárás oda, a jégkrémpiacon most főként az árak és promóciók…
Tovább olvasom >Häagen-Dazs – Új ízek a portfólióban
Ízesítések tekintetében nem csak választékos, de innovatív is a Häagen-Dazs…
Tovább olvasom >Magyar Édességgyártók Szövetsége: akadnak kihívások a piacon
A tavalyi infláció harapása az édességpiacon is mély nyomot hagyott.…
Tovább olvasom >További cikkeink
„Kukába az élelmiszerpazarlással” – plakáttervező pályázatot hirdet a Nébih Maradék nélkül programja
A Fenntarthatósági Témahét alkalmából „Kukába az élelmiszerpazarlással” címmel indít plakáttervező…
Tovább olvasom >Idén 5500 új munkahelyet hoz létre az ALDI az Egyesült Királyságban
A brit ALDI 5500 új munkahelyet hoz létre 2024-ben folytatott…
Tovább olvasom >Merre tovább Student Design?
A SIRHA Budapest 2024 szakkiállítás adott otthont a POPAI nemzetközi…
Tovább olvasom >