Magazin: Hipermarketek és drogériák a növekvő piacon
Mint azt Kiemelt téma rovatunkban is olvashatják, szeptemberi Business Days konferenciánk csütörtöki napján Kurucz Péter, a Nielsen kereskedői kapcsolatok igazgatója Gyémánt félkrajcár: Hol és mire? címmel a drogériákról és hipermarketekről tartott előadást. Ennek főbb gondolatait foglaljuk össze alábbi cikkünkben.
Vannak trendek, melyek a mai környezetben csatornától függetlenül igazak, húzta alá Kurucz Péter. Ilyen, hogy 14 negyedéve folyamatosan nő a fogyasztás mind értékben, mind mennyiségben. Pozitív a gazdasági és kereskedelmi környezet. Az emelkedő reálkeresetek miatt több pénz áll a fogyasztó rendelkezésére, amellyel tudatosabban bánik. Az ártudatosság a Nielsen kutatása szerint 1 év alatt mintegy 10%-ot nőtt: 2017-ben immár a vevők 75%-a mondta, hogy tisztában van a vásárolt termékek árszínvonalával. A prémiumizáció jelensége erősödött: nem annyira többet költenek, mint inkább prémium termékeket vásárolnak. Fontos elvárás lett a vásárláskor a kényelem, a komfortérzet is. Mindezek mellett a fogyasztók számára az is lényeges lett, hogy minél előbb végezhessenek a vásárlással.
Változik a hipermarket-vásárló
A teljes FMCG-piac 7,4%-kal nőtt 2017. július és 2018. június között az előző év azonos időszakához képest. A hipermarketek ehhez képest átlag alatti, 2,8%-os növekedést tudnak felmutatni. A drogériák viszont 11,1%-ot nőttek.
Az átlagos havi költés élelmiszerre 2017-ben 14%-kal emelkedett 2016-hoz viszonyítva, ez most körülbelül 49 ezer forint havonta. További trend, hogy a háztartások a havi nagybevásárlásról egyre inkább átállnak a heti, kétheti bevásárlásra.
– A hipermarketben vásárlók esetében változásokat látunk – mondta Kurucz Péter. – Az azonnali szükségletek kielégítésére már szinte egyáltalán nem mennek a fogyasztók a hipermarketekbe. Viszont készletfeltöltésre vagy különleges alkalmakkor a fogyasztók a hipermarketeket veszik számításba.
A hipermarketek igyekeznek tartani a lépést a trendekkel. Felújítják az eladótereket, hogy nagyobb élményt nyújtsanak vevőiknek, marketingjükben az egészség és kényeztetés kategóriáira fókuszálnak, és ők a zászlóvivői az online kiskereskedelemnek is.
Kiemelkedő a hűség a drogériákhoz
A drogériavásárlók szempontjai kissé eltérnek a klasszikus FMCG-vásárlókétól. Fontosak ugyanis számukra például a gyorsaság, a hűségprogramok és a széles saját márkás választék.
A vásárlók lojalitása egy drogériához lényegesen nagyobb. Míg a teljes piacon a hűség egy-egy boltlánchoz 19-ről 13%-ra csökkent, a drogériák esetében ez az érték 50-ről 57%-ra emelkedett.
Sikerükbe belejátszik, hogy illenek a mostani trendekbe. Kényelmes bevásárlást kínálnak, sok kényeztető termékkel. Erős saját márkás portfóliót kínálnak (benne egészséges és kényeztető termékekkel egyaránt), és fejlesztik az online értékesítést is. Folyamatosak ebben a csatornában az üzletnyitások és -felújítások.
– Összességében a két csatornáról elmondható, hogy a drogériák az FMCG-növekedés hajtómotorjai: A hipermarketeknek küzdelmesebb, de képesek felzárkózni a trendekhez és hozzájárulni a növekedéshez. A kényelmes vásárlási feltételek megteremtése (például az online csatorna) és a kényeztetés (például üzletfelújítások) biztosítása kulcsfontosságú mindkét csatorna stratégiájában – foglalta össze a Nielsen kereskedői kapcsolatok igazgatója.
Kapcsolódó cikkeink
Új korszak az arcápolásban
Az arcápolási termékek piacának dinamikus növekedése nem új jelenség, azonban…
Tovább olvasom >NGM: folytatódik a fogyasztás helyreállása, a kiskereskedelmi forgalom 2024 januárjában 0,6 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján 2024 januárjában 0,6…
Tovább olvasom >Rosszabbul érzik magukat a vásárlók: hogy lesz ebből javuló fogyasztás?
A GKI Gazdaságkutató legfrissebb havi konjunktúrafelmérése szerint jelentős mértékben romlottak…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >