Az üzemanyag jövője

Dátum: 2017. 07. 17. 10:25

Május végén tartotta a Shell a „Make the Future Live” rendezvényét. A négynapos fesztivál keretében a Shell Eco-marathon Europe versenyen olyan kísérleti autók mérték össze teljesítményüket, melyek 1 liter benzinnel vagy 1 kWh elektromossággal több száz kilométert is képesek megtenni. A második nap tartott konferencián Kapitány István, a Shell globális ügyvezető alelnöke
az üzemanyag-szolgáltatás B2B jövőjéről is beszélt.

A londoni Queen Elizabeth Olimpiai Park adott otthont az ötletek és innováció legizgalmasabb fesztiváljának, a Make the Future Live-nak, melyen nemcsak az volt a kérdés, hogyan lehet hatékonyabban felhasználni az energiát a közúti közlekedésben, de arra is keresték a választ a szervezők, hogy miként lehet a kereskedelemben, szállítmányozásban, a flottáknak kínált szolgáltatásokban még hatékonyabbá tenni a kíná­latukat.

Az elérhető alternatív üzemanyagok már most jól láthatóan átformálják a piacot. Az elektromos járművek a következő harminc évben 20%-kal fogják csökkenteni a benzin- és gázolajigényt. A Shell számos új úttal kísérletezik: több töltőállomásán már most is elérhető hidrogén és elektromos töltőállomás. Az Egyesült Államokban és Hollandiában teherautók számára cseppfolyós földgáz (LNG – Liquefied natural gas) töltési lehetőséget biztosítanak.

Kapitány István elmondta, hogy a kereskedelmi flották kiszolgálása nemcsak a költséghatékony energia biztosításából áll, egyéb szolgáltatások tekintetében is fejleszteni kell kínálatukat:

– Úgy vélem, hogy a B2B igények és B2C elvárások a jövőben egyre közelebb kerülnek egymáshoz. A szállítmányozáshoz, kereskedelmi flották üzemeltetéséhez kapcsolódó forgalmunk mennyiségben 30-40%-át teszi ki az értékesítésünknek Európában. Vásárlóink elsősorban a cégek. Büszkék vagyunk arra, hogy nagyon jó a kapcsolatunk a flottavezetőkkel, rengeteg értékes információval tudjuk ellátni őket, hogy teljes körű tudás birtokában hozhassák meg döntéseiket. Másrészt a konkrét vásárlóink – bár nem ők fizetnek közvetlenül – a sofőrök. Ennek megfelelően a töltőállomásainkat úgy kell kialakítani, hogy az ő igényeiket maximálisan kielégítse. Nyugodt körülmények között tudjanak pihenni, elérjék azokat a szolgáltatásokat, melyek a munkavégzésükhöz elengedhetetlenek.

A Shell felmérése alapján a sofőrök legnagyobb problémája jelenleg, hogy nem tudnak megfelelő áron jó minőségű élelmiszerhez jutni, illetve a pihenéshez és a tisztálkodáshoz sem mindig találnak megfelelő helyszínt. A Shell ezen szolgáltatások tekintetékben is megoldást kínál. Emellett Kapitány István kiemelte, hogy az üzemanyag-szolgáltatásban is jelentős változások várhatók:

– A Shell üzemanyagkártyák Európában a legnépszerűbb, legszélesebb körben használt kártyák a kereskedelmi flották körében. Ennek fontos alapja, hogy szinte teljesen lefedik töltőállomásaink a kontinenst. Ugyanakkor kísérletezünk mobil szolgáltatásokkal is. Hollandiában tesztelünk egy mobil alkalmazást, mely segítségével pár kattintás után egy megadott helyre lehet rendelni üzemanyagtöltést. Elektromos tartályautónk a helyszínen megtankolja a járművet, a fizetés pedig szintén online történik, így a vásárlónak semmilyen egyéb dolga nincs a tranzakcióval. B2C megoldásban gondolkodtunk, de a teszt során felmerült az igény kisebb flották részéről, hogy ezt a mobil szolgáltatást a telephelyükre is terjesszük ki, így a sofőröknek nem kell külön utakat tenniük a töltőállomásokra. Röviden a jövő a teljes körű, elérhető árú szolgáltatásoké és a tisztább energiáé.