Magazin: Illatélmények adagolva

Dátum: 2017. 12. 07. 07:02

Az öblítő kategória piaca továbbra is folyamatosan növekszik Magyarországon: az elmúlt egy évben értékben 5,5%-kal, volumenben 7,2%-kal bővült, ami azt jelenti, hogy közel negyvenmillió liter öblítő fogyott el az üzletek polcairól. A fogyasztók a gyártói márkákat preferálják, amit alátámaszt, hogy a teljes kategóriából mindössze hat százalékot visznek el a saját márkás termékek.

kategória növekedését a prémium márkák, illetve egy új termékkör – illatgyöngyök – bevezetése mögött tapasztaljuk, ezzel párhuzamosan a saját márkás termékek piaci részesedése folyamatosan csökken – tájékoztat Boros Zsófia, a Procter & Gamble customer & channel marketing managere.

Ebben a szektorban is jellemző trend a prémiumizáció folyamata, amely a növekedési potenciál egyik fontos eleme: minél vonzóbb egy-egy új termék a fogyasztók szemében, annál inkább hajlandók az átlagosnál magasabb árat fizetni érte. Eltolódást figyelhettünk meg a nagyobb kiszerelések irányában is: az 1 és 2 liter közötti kiszerelések diktálják a növekedést, miközben a kisebb kiszerelések veszítettek népszerűségükből.


Benczik Judit
brand manager (Coccolino)
Unilever Magyarország

– Az Unilevernél azt látjuk, hogy a prémium szegmens erősödése mellett az innovatív formátumok jelentik a termékfejlesztés alapvető irányvonalait. A piacon ugyancsak megfigyelhető a mosószer kategóriához hasonlóan egy ún. kompaktá­lási tendencia: több gyártó is kisebb adagolási javaslatra tér át – hangsúlyozza piaci tapasztalataikat Benczik Judit, az Unilever Magyarország Kft. brand managere (Coccolino).

A növekvő prémium szegmens mellett a Henkel kiemelt figyelmet fordít a klasszikus öblítőkre is, amelyek még mindig a legnagyobb fogyasztói bázissal rendelkeznek. Folyamatos innovációk segítségével a Classic és Aromatherapy szegmensek is a modern mosás trendjeit követik.


Vékásy Bernadett
brand manager
Henkel Magyarország

– A Classic szegmens esetében az év második felében kerültek az áruházak polcaira új termékeink, melyek megújult csomagolásukkal és hosszan tartó frissességgel igyekeznek a fogyasztók választását magukra irányozni. Az Aroma­therapy variánsok egyre kedveltebbek a vásárlók körében. Idén újabb két variánst vezettünk be, melyek az Aromatherapy+ néven találhatóak a polcokon, Coconut Water & Mineral Scent és Peony & White Tea Scent illatokban. Az új termékek olyan környezetbarát fogyasztók számára lettek kialakítva, akiknek életében fontos a relaxáció és az egyensúly. A termék csomagolását új technológiával alakították ki, a flakon fóliája eltávolítható, megteremtve a még hatékonyabb szelektív hulladékgyűjtés lehetőségét – mondja Vékásy Bernadett, a Henkel Magyarország Kft. brand managere.

Kompakt élmény

A gyártók termékei között az öblítőkoncentrátumok mellett megjelentek a szuperkoncentrátumok, melyek a modern technológiának köszönhetően intenzív frissességet és illatot biztosítanak már egy egészen pici adagból is. Így a kis kiszerelés ellenére tartalmuk számos mosásra elegendő.

– A Coccolino Intense szuperkoncentrált öblítőkkel az elmúlt hónapokban találkozhattak először a magyar fogyasztók. Ezekből a termékekből ultrakoncentrált formulájuknak köszönhetően mindössze 15 ml (4-5 kg-os mosógép töltősúlyhoz javasolt adagolás) szükséges az intenzív illatélmény és frissesség eléréséhez – mutatja be az új termékcsaládot Benczik Judit.

Megállíthatatlanok az új illatformulák

A kategória trendjeit figyelve megállapítható, hogy a fogyasztók rendkívül ártudatosak a szektorban; ennek is köszönhető, hogy az értékbeni növekedés kissé elmarad a volumenben mért változástól. Az ár mellett a másik legfontosabb termékjellemző és választási szempont az illat.

– Az elmúlt év jelentős innovációja az illatgyöngyök bevezetése volt. A Lenor Un­stoppablesTM illatgyöngyök új dimenziókat nyitnak a hosszan tartó illatélmények terén, ezzel újraértelmezik a ruhák frissességének fogalmát. Az innovatív, szilárd állagú gyöngyöcskék 9-szer több parfümösszetevőt tartalmaznak, mint a Lenor alaptermékek – mutatja be fejlesztésüket Boros Zsófia.

Hasonló formátumban kölcsönöznek igazi feltöltődést hozó frissességet a Coccolino Illatgyöngyök Blue és Pink variánsai is, melyek használata a puha és ápolt ruhák érdekében öblítővel együtt javasolt.

– Az öblítő kategóriában továbbra is a televíziós reklám alkotja a márkakommunikáció magját, de néhány projektnél kiemelt figyelmet kap a digitális csatorna is. Az eladáshelyi megjelenések és fogyasztói promóciók fontos szerepet játszanak az eladásösztönzésben – ismerteti Benczik Judit.

– A Henkel estében a széles körű offline és online megjelenések és árakciók mellett az out of home aktivitások is hangsúlyosak. – teszi hozzá Vékásy Bernadett.

Maximális elkötelezettséggel a környezetért

Napjainkban egyre több az olyan fogyasztó, aki érzékeny bőre, vagy más egészségügyi probléma miatt váltja le mosószereit, öblítőit növényi alapú termékekre. A hazai piacon több mint 10 éve jelen lévő Ecover öko mosó- és tisztítószereket kínáló márka már akkor a hazai környezettudatos vásárlók szolgálatában állt, amikor itthon ez a terület még igencsak gyerekcipőben járt. Az öko tisztítószerek piaca azonban azóta jelentősen átalakult, vásárlóik lojálisak a márkához, és számuk is folyamatosan növekszik.

Az idén tavasszal bevezetésre került magyar Souldrops továbbra is jól tartja magát a legnagyobb márkák folytonos akciói mellett is.

– Mi úgy látjuk, hogy továbbra is nagy az igény a környezetbarát termékek iránt, de még mindig élnek mítoszok az ökotermékekkel kapcsolatosan (például nem annyira hatékonyak, mint a hagyományos termékek és nagyon drágák stb). Külső hatásként az erőteljes piaci árversenyt emelném ki, illetve az újdonságok vonzó erejét – hangsúlyozza Bóna Richárd, a monsun Kft. ügyvezető-résztulajdonosa.

Az Ecover öblítő termékei növényi és ásványi anyagok használatával teszik a textíliát puhává és illatossá. A Napillatú, Virágillatú és a teljes mértékben allergénmentes Zero öblítők esetében elmondható, hogy két számjegyű növekedés figyelhető meg a termék értékesítésében százalékosan és értékben kifejezve is. Az egyre növekvő piac és egyre több versenytárs mellett ez annak köszönhető, hogy az Ecover maximalista módon teljes koncepcióban gondolkozik. Ez azt jelenti, hogy nemcsak a termék maga, hanem annak csomagolása is környezetbarát – a kupaktól a flakonig és címkéig minden újrahasznosítható. Ezenkívül a termékek gyártása is környezetbarát módon, alacsony energiafelhasználással történik.

A Superio Kft. által képviselt Ecover márka belga termékfejlesztői innováció tekintetében szintén a koncentráltabb összetételekben gondolkoznak. Másik fontos fejlesztésük, hogy a felhasznált zsiradék esetében a pálmaolajat algaolajra cserélik, ezáltal még inkább csökkentve a környezet terhelését. Több termék esetében már alkalmazzák ezt az új alapanyagot, és számuk egyre nőni fog a jövőben.


Bartek Kata
márkamenedzser
Superio

– Nagy figyelmet szentelünk a fogyasztói tájékoztatásnak. Termékeink a drogérialáncokban, valamint a kis bioüzleteket is ellátó bionagyker áruházaiban a legkeresettebbek, ezenkívül természetesen fontos csatorna a saját webshopunk is, hiszen itt lehetőségünk nyílik a személyesebb kommunikációra is – mondja Bartek Kata, a Superio Kft. márkamenedzsere.

A Souldrops termékfejlesztésének fókuszában szintén a természetes összetevők, az új illatok, illetve a dizájn állnak, a közeljövőben további új termék bevezetése várható a cégtől.

– A márka kommunikációját 2018 második negyedévében a környezettudatos vásárlói szokások erősítése érdekében egy erős kampánnyal szeretnénk megtámogatni – teszi hozzá Bóna Richárd.

Szeredi A.

Kapcsolódó cikkeink