A fogyasztási hitelek átgondolt felvételére figyelmeztet az MNB
Az ünnepi vásárlások során is érdemes átgondoltan dönteni a fogyasztási hitelek felvételéről a Magyar Nemzeti Bank (MNB) szerint, a pénzügyi döntésekhez idén is kiemelt kommunikációs kampánnyal nyújt segítséget a jegybank.
Az MNB csütörtöki közleménye szerint az egyes hiteltípusok – hitelkártya, személyi kölcsön, áruhitel, zálogkölcsön, folyószámlahitel – eltérő jellemzői miatt fontos a szerződések alapos áttanulmányozása, és a felhasználási célhoz leginkább igazodó hiteltermék kiválasztása.
Mivel a fogyasztási hitelek költségei jelentősen eltérhetnek, hitelfelvétel előtt érdemes több intézmény ajánlatát is összehasonlítani. A döntéshez a legfontosabb, a reklámokban is kötelezően megjelenítendő mutatószám a teljes hiteldíj mutató (thm), amely százalékos formában egy évre vetítve tartalmazza a hitelhez kapcsolódó közel összes kamatot és költséget.
A jegybank emlékeztetett: a thm értéke a személyi kölcsön esetében maximum 24,9 százalék lehet, szemben az egyéb fogyasztási kölcsönökkel, amelyek esetében magasabb, 39,9 százalék a plafon. A megfelelő termék kiválasztásához további segítséget nyújt az MNB honlapján elérhető hitelválasztó alkalmazás, amely a hazai pénzügyi intézményeknél aktuálisan elérhető valamennyi fogyasztási hitel kondícióját tartalmazza.
A jegybanki alkalmazás december eleji adatai szerint számos pénzügyi intézménynél már 15 százalék körüli thm-mel is elérhetők személyi kölcsönök, míg a hitelkártyák thm-je jellemzően 30 százalék felett van. Az áruhitelek átlagos thm-je 22 százalék körüli, de három intézmény kínálatában 0 százalék thm értékű konstrukció is szerepel.
A fogyasztónak lehetősége van a hitelszerződéstől az annak megkötése utáni 14 napban elállni, illetve, ha már megtörtént a kölcsönösszeg folyósítása, lehetősége van legfeljebb ugyanebben az időszakban felmondani a szerződést, a kölcsönösszeg visszafizetésével – hangsúlyozta az MNB.
A jegybank a tudatos karácsonyi hitelfelvétel érdekében idén is kiemelt kommunikációs kampánnyal támogatja a fogyasztók döntéseit. Ennek keretében november végén Gazdálkodjon okosan karácsonykor is címmel önálló oldalt hozott létre fogyasztóvédelmi honlapján, online is elérhető pénzügyi navigátor füzetet jelentetett meg a várható kiadások felelős megtervezéséről, Facebook oldalán hetente tájékoztatja az olvasókat a témával kapcsolatos főbb tudnivalókról, háztartásiköltségvetés-számító kalkulátorával pedig segít a kiadások megtervezésében – hívta fel a figyelmet az MNB. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
MNB: romlott Magyarország versenyképessége az uniós rangsorban
Magyarország versenyképessége két helyet romlott 2023-ban a megelőző évhez képest,…
Tovább olvasom >A GKI a vásárolt fogyasztás 3,5%-os visszaesésére számít 2024-ben
A GKI december végi közleményében lényegét tekintve megerősítette 2023–24-re vonatkozó…
Tovább olvasom >Egyre inkább az elektronikus fizetés kerül előtérbe
Az elektronikus fizetések térhódítása egyre markánsabban tapintható Magyarországon, ami évről…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >