Magazin: Felszáll a füst

Dátum: 2018. 05. 15. 07:05

A későn jött tavasz hamar fellendítheti a grillhúskészítmények iránti keresletet. A kereskedelmi márkák erős pozíciói miatt a gyártók rákényszerülnek, hogy elsősorban a prémium szegmensre összpontosítsák termékújdonságaikat. Az egészségtudatos szemlélet erősödésével a grillpartikon is egyre nagyobb szerep jut a zöldségeknek, gombáknak, salátáknak.

Bár a gyártók mindent megtesznek, hogy zárt téri alternatívákat is kínáljanak, a grillezés továbbra is főként szabadtéri esemény, így a termékkör szezonalitása még mindig erős és időjárásfüggő.

Új, prémium grillcsalád

A grillkolbászok értékesítése meghaladja a marinádozott húsokét, ez utóbbi aránya azonban jelentősen megnőtt az összes grillterméken belül.

Weisz János
kereskedelmi igazgató
Pápai Hús

– A hazai szokásokat és ízlésvilágot figyelembe véve céloztuk meg marinádozott húsainkkal a belföldi piacot – mondja Weisz János, a Pápai Hús Kft. kereskedelmi igazgatója. – A kezdeti próbálkozásainkat, újítási kísérleteinket mára már letisztult termékkör váltotta fel. A marinádozott húsokat csontosan és csont nélkül, tálcás és vödrös kiszerelésben, magyaros és gyrosos ízesítésekben állítjuk elő.

Ugyanakkor a Pápai Húsnál is egyelőre a magyaros és a sajtos grillkolbászok teszik ki az értékesített mennyiség nagy részét. A változatosságot kedvelő vásárlók számára mix csomagot is kínálnak. Ezek a grillkolbászok 400 g-os, vákuumcsomagolt kiszerelésben kerülnek kereskedelmi forgalomba. Új, prémium szegmensbe pozicionált Gardengrill termékcsaládjuk pedig 300 g-os tálcás kiszerelésben és három ízesítésben; natúr, szárított paradicsomos-sajtos, valamint jalapeno paprikás-chilis változatokban kerül a boltok polcaira.

– A termékeink értékesítését eladáshelyi reklámeszközök segítségével kívánjuk erősíteni – fűzi hozzá Weisz János. – A kereskedelmi hálózatok katalógusaiban való részvételen túlmenően másodlagos kihelyezésekkel is jelen leszünk az üzletekben.

Együttműködésben a sztárséffel

A szezonalitásból fakadóan a grilltermékek esetében nagy az impulzusvásárlás szerepe, így jelentős a promóciós eladások részesedése. Azt természetesen egy gyártó sem láthatja előre árakciója időzítésekor, hogy az adott héten, hétvégén milyen lesz az időjárás.

Bódi Krisztina
marketingigazgató
Kométa ’99

– Tapasztalatunk szerint folyamatosan erősödik ebben a kategóriában is a különlegességek és a minőségi termékek iránti kereslet – osztja meg lapunkkal piaci benyomásait Bódi Krisztina, a Kométa ’99 Zrt. marketingigazgatója.

A cég tavaly vezette be grilltermékcsaládján belül a Kométa by Lázár Chef termékvonalat, amely gyorsan népszerű lett, árulja el a marketingigazgató. Az idei évben is több újdonságon dolgoznak Kovács Lázár séffel, ezek hamarosan kaphatók lesznek a boltok polcain.

– A grilltermékeink értékesítését a szezon folyamán főként BTL-eszközökkel tervezzük támogatni, kiemelten felhasználva a trade marketing eszköztár nyújtotta lehetőségeket – hangsúlyozza Bódi Krisztina. – Bízunk benne, hogy idén is sok fogyasztó fogja megtalálni kedvenc termékét a Kométa grillkínálatában.

Húsrudak a legkiválóbb alapanyagokból

Ízek tekintetében, mint oly sok más húskategóriánál, a magyaros fűszerezés (fokhagymás, paprikás, borsos) pozíciói a grillpiacon is megingathatatlanok, mellettük a sajtos variáns népszerű még.

Kazai Zsolt
értékesítési vezető
Wiesbauer-Dunahús

– A magyar fogyasztó szívesen kipróbál újdonságokat, de azután visszatér a hagyományos hazai ízekhez, vagy a hozzá meglehetősen hasonlító osztrák ízvilághoz – mondja Kazai Zsolt, a Wiesbauer-Dunahús Kft. értékesítési vezetője. – Sokaknak fontos a termékek mentessége (glutén, laktóz, szója), a minél kevesebb adalékanyag és a minél magasabb valódi hústartalom.

A cég termékfejlesztési erőfeszítései idén egy új termékcsaládban öltenek testet. A Griller családba darált füstölt, főtt húsrudak tartoznak, amelynek előállítása során válogatott minőségű sertéshúst darálnak és füstölnek, majd az eltarthatóság növelése érdekében hőkezelik. Így nemcsak szebb, gusztusosabb külsőt, hanem intenzívebb, teljesebb ízt is nyernek. Az elkészítés lényeges része a gondosan kiválasztott fűszerek használata. Az új termékcsalád sajtos, BBQ-s, borsos, mézes-fokhagymás és paprikás fűszerezéssel kerül az üzletekbe.

– Miután a grillezés családi, baráti program, ezért idén kétféle Családi csomaggal is piacra lépünk – folytatja újdonságaik ismertetését Kazai Zsolt. – A 650 grammos kiszerelésekben megtalálhatóak legnépszerűbb grilltermékeink, mint a Stuttgarti grillkolbász és a Sajtos grillkolbász, valamint Griller újdonságunk is. A pikánsabb ízek kedvelőinek pedig egy csípős grillcsomagot állítottunk össze háromféle grilltermékünkből.

Eladásösztönzés tekintetében az eddig leginkább bevált szórólapos, akciós megjelenésekre helyezik idén is a hangsúlyt.

Hús mellé vagy hús helyett

A nyári grillszezonban az ínycsiklandó húsok elengedhetetlen társai a grillezett gombák, zöldségek és a friss saláták. Habár nálunk a grillpartit még inkább a húsokkal kapcsolják össze, az egészségtudatos hozzáállás előretörésével a zöldségek grillezése is kezd divatba jönni.

Ledó Ferenc
elnök
DélKerTÉSZ

– A hazai havi zöldségfogyasztás tízezer tonnákban mérhető. A kifejezetten grillezés céljára vásárolt mennyiségek – bár ilyen jellegű felmérés ismereteink szerint nem készült – vélhetően még nem számottevőek – jegyzi meg Ledó Ferenc, a Délalföldi Kertészek Szövetkezetének (DélKerTÉSZ) elnöke, aki egyben a FruitVeb, Zöldség-gyümölcs Szakmaközi Szervezet elnöki tisztét is betölti. – Ma már létezik néhány, grillezéshez ajánlott termék – például nagy kalapú, grillezéshez is alkalmas portobello csiperkegomba, a magyar piacon nemrég megjelent gömb cukkini és a salátakészítéshez nélkülözhetetlen, különböző, előrecsomagolt zöldségmixek. Azonban ezek egyelőre a piaci réseket igyekeznek kitölteni, a vásárlók még csak most ismerkednek velük.

A DélKerTÉSZ főként friss fogyasztású zöldségtermékekkel van jelen a piacon. Kínálatában egyaránt megtalálhatóak a lédig és a csomagolt termékek. Zöldségei mintegy 60%-át már csomagolt formában értékesíti.

– Évről évre nő a csomagolt termékek aránya. A fogyasztók egyre inkább preferálják a ready-to-eat termékeket, ezért próbálunk mi is nagy figyelmet fordítani a praktikusságra és a kényelemre – hangsúlyozza Ledó Ferenc. – Például TV-paprikából, hegyes erős paprikából és paradicsomból álló válogatásunk Piknik csomag néven van jelen az áruházláncokban. Kifejezetten grillezéshez ajánljuk nagyméretű kápia paprikákból álló 1 kg-os Grill csomagunkat. A grillszezon idején az áruházlánci marketingkampányokban szinte kivétel nélkül szerepelni szokott ez a kápia grillcsomag, de más zöldségeinket is szívesen ajánljuk a partikhoz. A grillezett paradicsom mozzarellával, bazsalikommal szintén népszerű nyári étel.

Idén az étkezési paradicsom esetében várnak jelentős mennyiségi növekedést, a szortimentjük is bővül koktélparadicsommal és datolyaparadicsommal.

– A fogyasztói trendek azt mutatják, hogy a fürtös paradicsomnál jobban kedvelik a vásárlók a kis méretű, édesebb ízű paradicsomfajtákat, ezt az igényt próbáljuk most kielégíteni – jegyzi meg ennek kapcsán az elnök.

Marketingkommunikációjukat a nyári időszakban tudatosan építik a grillszezonra.

– Gasztromagazinok kapcsolódó rovataiban szoktunk megjelenni, az eladásösztönzés eszközei közül pedig a promóciós újságok grillajánlataiban való megjelenést, akciókra való felhívást alkalmazzuk – mondja Ledó Ferenc. – A POS-reklámok szerepe is jelentős: a bevásárlóközpontok szezonális grillrészlegén, display-ken való kihelyezés is vásárlásösztönző hatással bír. A tavalyi év során áruházlánci kóstoltatással igyekeztünk megismertetni a termékeinket a nagyközönséggel.

Emellett részt vesznek a FruitVeB Szakmaközi Szervezet által szervezett „Naponta 3×3 az egészségért!” programban is, amely immáron egy évtizede ösztönzi a fogyasztókat a zöldség-gyümölcs fogyasztás növelésére.

Gombaajánlatok

A Bio-Fungi Kft. termékpalettájáról a nyári grillszezonra ajánlja a fehér, 6 darabos grillgombákat, a nagy, nyílott kalapú barna portobello gombákat vagy a nagyobb levelű laskagombát. A gomba egyik előnye, hogy gyorsan átsül, és a rövid sütési időnek köszönhetően kellemesen ízletes, szaftos marad.

Vattamány Ágnes
marketingreferens
Bio-Fungi

– Ugyanakkor cégünk mindegyik gombaterméke remekül hasznosítható grillezéshez – hangsúlyozza Vattamány Ágnes, a Bio-Fungi Kft. marketingreferense. – Tapasztalataink szerint a fogyasztás növekszik. A hagyományos fehér csiperkegomba mellett egyre keresettebbek a különlegesebb gombák is. A gomba egyébként a grillezés másik kedvelt ételével, a hamburgerrel szintén kiválóan kombinálható, akár egy nagy kalapú portobello gombát is használhatunk a húspogácsa helyett, de akár készíthetünk fele darált hús, fele apróra vágott gomba felhasználásával saját burgert. Ezáltal csökken a napi kalóriabevitel, további tápanyagokat viszünk be a szervezetbe, mint a D-vitamin, B-vitamin és antioxidánsok, gazdagítjuk az étel ízét és csökkentjük a sótartalmát, tehát egészségesebben táplálkozunk.

A gomba méretétől függően a kisebbeket egészben, a nagyobbakat negyedelve nyársra húzhatjuk, a nagy kalapúakat egészben grillezhetjük. Kiváló kiegészítője a húsoknak és egyéb zöldségeknek. Sőt, salátákba a csiperkegombát nyersen is használhatjuk és fogyaszthatjuk. Ne felejtsük el, hogy a termesztett gombát ne hámozzuk, csak folyó víz alatt gyorsan öblítsük le.

Marketingmunkájukban fontos szerep jut a recepteknek, amelyekkel segítik a vásárlóikat, tippet adnak nekik, milyen könnyen és sokoldalúan felhasználható a termesztett gomba.

– Gasztronómiai honlapunkon (www.gombarecept.hu) is rengeteg, grillezéssel kapcsolatos ötletet és receptet lehet találni, amelyeket Facebook-oldalainkon is megosztunk – teszi hozzá a cég marketingreferense. – Próbáljuk inspirálni a fogyasztókat, hogy, mivel a termesztett gomba egész évben frissen elérhető, ezért bátran használják minden étkezésnél!

Saláták valami plusszal

Tavaly az Eisberg Hungary Kft. 7200 tonna konyhakész salátát értékesített.

Lóczki Zsuzsanna
key account manager
Eisberg Hungary

– Az eladási számokból egyértelműen látszik, hogy a konyhakész, illetve a kényelmi termékek iránti kereslet évről évre növekszik – állapítja meg Lóczki Zsuzsanna, az Eisberg Hungary Kft. key account managere. – Idén márciustól cégünk termékei új csomagolásban jelentek meg. A tervezés során a legfontosabb szempont az volt, hogy a lehető legtöbbet mutassuk meg a salátából, hiszen nincs mit takargatnunk! Egy friss saláta látványánál pedig semmi nem adja vissza jobban fogyasztóinknak az üzenetet.

Az Eisberg saláták nem grillezhetőek, de kiváló köretek minden fűszeres grillétel mellé. Egyik legnagyobb előnyük a kényelem, az azonnali felhasználhatóság.

– Alkalmazkodunk a fogyasztói igényekhez és szokásokhoz, a nyári grillszezonra is készülünk. Májustól augusztus végéig kapható a 280 gramm kiszerelésű Eisberg Grill mixünk, amelynek összetétele alkalmazkodik a nyári szezonhoz – mondja a key account manager. – Júliusban édesköménnyel tesszük változatossá.

A nyári szezon során a marketingeszközök közül kihagyhatatlanok a termékújdonságokat, szezonális mixeket és a legújabb zöldségspirálokat bemutató bolti kóstoltatók, a rendezvényeken való megjelenések és termékbemutatók.

– A grillszezonra új receptekkel, ötletekkel készülünk – reméljük, partnereink bevonásával. Úgy érzem, a grillpiac húskészítményeivel kiegészülve valódi meglepetésekkel szolgálhatunk majd – árulja el végezetül Lóczki Zsuzsanna.

Szalai L.

Kapcsolódó cikkeink