FAO: A búza és a hús – ezek drágítják a globális élelmiszerkosarat
Júniusban folytatódott az élelmiszerárak növekedése a nemzetközi piacokon, leginkább a búza és húsfélék miatt.
A FAO élelmiszerár-index, mely hónapról hónapra követi nyomon a nemzetközileg legfontosabb öt élelmiszer-termékcsoport árváltozását azok kereskedelmi értékével súlyozva, 1,4 %-ot emelkedett májushoz képest. A 175,2 pontos júniusi átlag 7 %-kal magasabb a tavaly ilyenkor regisztráltnál.
A gabonaár index kiemelkedett a többi közül 4,2 %-os drágulásával. Hirtelen megugrott ugyanis a magas fehérjetartalmú búza ára a rossz amerikai terménykilátások miatt, pedig a kukorica ára (a dél-amerikai rekordtermésnek köszönhetően) éppen csökkent.
A húsfélék és tejtermékek ára szintén nőtt, szemben a növényi olajokkal és a cukorral.
Rekordszinten a gabonák?
A magas fehérjetartalmú búza kínálatának beszűkülése ellenére globálisan bőséges készletek állnak rendelkezésünkre gabonából a következő évre, olvasható a FAO ma frissített Gabonakészletek és –igények gyorsjelentésében.
A korábban becsültnél várhatóan szerényebb búzatermésre számíthatunk idén, ezzel szemben nagyobbra a kukorica és rizs esetében. A teljes globális gabonatermelés így elérheti a 2 593 millió tonnát, 0,6 %-kal elmaradva a 2016-os értéktől.
A raktáron lévő gabona mennyisége tovább nő, állítják a szakértők, elérheti akár a 704 milliió tonnát is, ami új rekordot jelentene.
Kapcsolódó cikkeink
FAO útmutató a burgonya nemzetközi napjáról: segít felkészülni az első világnapra május 30-án
Miközben már zajlanak az előkészületek a burgonya nemzetközi napjának első…
Tovább olvasom >Márciusban emelkedett a FAO élelmiszerár-indexe
A növényi olajok, tejtermékek és hús magasabb nemzetközi jegyzései érdemben…
Tovább olvasom >A búza és az árpa exportvolumene nőtt 2023-ban
A gabonafélék exportértéke és külkereskedelmi aktívuma volt a legmagasabb a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hullámok a cégtrendben – a felszámolások és cégalapítások változó arcai
Csökkenő megszűnések mellett is csökkenő cégszámok a cégtrendben. A cégalapítási…
Tovább olvasom >IGD: A retail média és a hatékonyságnövelés fontos lesz 2024-ben
Az alábbi cikkünkben azt az IGD nemrégiben megjelent előrejelzésében felvázolt öt…
Tovább olvasom >Óvatosan, de tudatosan terveznek a hazai vállalkozások – VOSZ Barométer üzleti hangulatelemzés – 2024. I. negyedév
A bizonytalanság továbbra is erősen érezhető a hazai vállalkozások üzleti…
Tovább olvasom >