Falatdivat

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2019. 04. 24. 08:39

A finger food mint fogalom két évtizede jelent meg a magyar gasztronómiában, de igazi sikerét számos ételfajtának az új fogyasztási trendekhez igazodó átalakulása hozta el. Folyamatosan változó, bővülő szegmens, amit a fogyasztók számára is érthetőbbé tesz kapcsolódása a street foodok világához. A finger foodok mind markánsabb térnyeréséről a piac néhány jelentős szereplőjét kérdeztük – félkész termékek gyártóit és cateringgel foglalkozókat egyaránt.

A finger foodnak mint kategóriának nincs általánosan elfogadott definíciója, nem is mindenki ugyanazt érti alatta; elemzéseinkben mi – széles merítéssel – minden olyan ételfajtát finger foodként kezelünk, amelynek elfogyasztásához nem, vagy nem csak az evőeszközt kell kézbe venni, hanem magát az ételt vagy annak hordozóját: tányért, dobozt, pálcikát, bármit.

A finger foodok választéka folyamatosan nő, átlagminőségük javul, viszont – jórészt árfekvésük miatt – a hazai vendéglátás bizonyos területein nem, vagy alig terjedtek el: itt nemcsak a sörözőkre, de a bárokra, éjszakai szórakozóhelyekre is gondolunk.

 

Kényelem…

Volosinovszki
János
ügyvezető igazgató
Nádudvari Élelmiszer

A hazai piacon a finger food termékek forgalmának folyamatos növekedését tapasztaljuk – értékel Volosinovszki János, a Nádudvari Élelmiszer Kft. ügyvezető igazgatója. – A termékkategória egyre elfogadottabbá válik, ami nem csoda, hiszen a finger foodok a kényelmi kategóriába tartozó termékek, könnyen és gyorsan elkészíthetők, ezért jól illeszkednek a mai modern, rohanó életmódhoz. Cégünk a gasztropiacot zöldség- és sajtalapú finger food termékekkel szolgálja ki – panírozott brokkoli, gomba, karfiol, hagymakarika, zöldséggolyó, camembert sajt és mozzarella snack – amelyek néhány perc alatt sütőben, olaj hozzáadása nélkül is elkészíthetők. Termékfejlesztő munkánkkal a fogyasztói elvárások változásaihoz alkalmazkodunk; az egészségtudatosság erősödéséhez, a convenience szempontok fokozódó érvényesüléséhez.

Markovits László
vezérigazgató
Marnevall

A finger food típusú ételek jellegzetes kényelmi termékek – hangsúlyozza Markovits László, a Marnevall vezérigazgatója is –, ezek tartós trendje hozta magával cégünk életébe a termékkategória gyártását. Piacuk egyértelműen bővül, amit egyrészről a rohanó életvitel indikál, másrészről a költséghatékony, egyszerű, evőeszköz- és ülőhelymentes felszolgálási lehetőség. Trendi és vagány lett a finger food típusú ételek szervírozása a vendéglátásban és vállalati rendezvényeken egyaránt.

Cégünk olyan kényelmi finger food termékekre fókuszált az elmúlt néhány évben, amelyekre nagy kereslet mutatkozik a vendéglátás, illetve a fogyasztók irányából. Ennek mentén például kentucky stílusú csirkemellfalatok, trappista sajtból készült sajtfalatok, illetve különböző ízesítésű, csirkeszárny alapú termékek piacra juttatásával értünk el sikereket. A termékfejlesztéseink során követjük az alapvető trendeket, de szélsőséges, egyedi igényekre a gyártáskultúránk miatt nem – vagy csak részben – tudunk reagálni.

 

…de nem luxus!

A finger foodok ma már egyáltalán nem tekinthetők luxustermékeknek: megfizethető áruk a vásárlók széles rétegei számára teszik elérhetővé őket – állapítja meg Volosinovszki János. – A HoReCa-szektorban a munkaerőhiány miatt ideálisak: a mirelit előkészített termékeknél nincs szükség konyhai előkészítésre. Az elmúlt időszak adatai azt mutatják, hogy a finger foodoknak stabil, egyre bővülő piaci bázisa van, és a fogyasztói szokások általános trendjeit figyelembe véve a jövőben is várható forgalmuk növekedése.

A kategória kiszélesedett, ugyanis az alapvető, mindennapos felhasználású készítményektől egészen a prémium, alkalmi ételekig bezáróan hatalmas választékkal szembesülhetünk – mutat rá Markovits László. – A street foodot nem trendként, hanem jelenségként kezeljük; mindenképp inspirálja munkánkat, termékfejlesztéseinket, csomagolási és arculati koncepcióinkat. A street food világa ihlette többek között legújabb marhaburgerünket is, amelyre rendkívül büszkék vagyunk. Termékeinket elsősorban teljes fogások részeként alkalmazzák, azonban egyre inkább jellemző az, hogy a vendéglátás szereplői önálló finger foodként szervíroznak egy-egy készítményt.

 

 

Amire még várunk

Vendéglátósaink meglehetősen fantáziátlanul kezelik a klasszikus finger foodoknak számító sörkorcsolyák területét. Pontosabban sörkorcsolyának alkalmas falatkákat kreatívan készítenek, de hogy ezeket a sörökkel össze is kössék, azért a mi fogyasztási kultúránkban még tenni kell.

A külföldi finger food trendek (és termékek) begyűrűzésének legfőbb akadálya a pénz. Hogy melyek azok a termékek, amelyek a magyar piac számára még drágának bizonyulnak (voltak, vannak kísérletek hazai bevezetésükre), azt a terület legnagyobb európai vállalkozásának számító Salomon Food látványos honlapján kísérhetjük figyelemmel – akárcsak a legújabb trendeket.

Az új kreációk nem kis része még mindig a tépett húsok – nálunk is – óriási divatjára épül: burgerek, panírozott golyók vagy tányérra, szendvicsbe széthúzni javasolt korongok formájában, lassan már minden húsfajtából. Népszerűek emellett a vékony tortillaalapú tölcsérkék és tekercsek, a többféle ázsiai stílusban készült tészták apró pálcákra húzása, az indiai, közel-keleti és afrikai ízek, a bao stílusban, búza és rizsliszt keverékével készülő fehér buci, az amerikai stílusú sushikat pedig felváltják a rizsből gyúrt apró hamburgerek – és persze aminek csak lehet, van vega változata is!

 

Catering

Marsovszki Balázs
tulajdonos
Style Events & Catering

A finger foodokat szívesen fogadják a megrendelők a catering világában – állítja Marsovszki Balázs, a Style Events & Catering tulajdonosa. – Előfordul persze, hogy nem értik a koncepció lényegét, és egy teljes étkezést szeretnének kiváltani vele, de ezt nem szoktuk javasolni senkinek; ilyenkor a Flying Büfét ajánljuk. Ezzel együtt úgy gondolom, a finger food a fogadások alapvető elemévé vált.

A termékfejlesztés nálunk nem klasszikus módon történik. Az ügyfelek eldöntik, mit szeretnének, és a legkülönfélébb kérésekkel fordulnak hozzánk. Bármilyen ételfajtából tudunk finger food verziót készíteni, ilyenkor csak a fantázia és a megadott büdzsé szab határt. Az ügyfél dönt; a legkülönbözőbb kívánságokkal találkozunk. Volt már olyan igény, hogy kizárólag fekete-fehér vagy kék színre épülő finger food menüsort készítsünk, de a kérések persze főként a gasztronómiát érintik, például csak tenger gyümölcseiből vagy csak vegán ételekből álljon össze a kínálat. Egyébként a vegán és a gluténmentes étkezés a finger food területén is természetessé vált.

A finger food nem luxustermék, legfeljebb a felhasznált alapanyagok árától és minőségétől válhat luxussá, de azoknak is nagyon speciálisnak kell lenniük (például jó minőségű kaviár), hogy költségük meghatározó legyen. Inkább – mivel mini fogásokról beszélünk – a fogások elkészítésének időigénye és bonyolultsága a mérvadó.

Az általunk szervezett partikon 95 százalékban saját készítésű fogásokkal dolgozunk, egyebet csak akkor használunk fel, ha ezektől nem tér el a minősége, és elkészítése aránytalanul nagy munkát jelentene. A street food világa nem inspirálja munkánkat; kérésre a kategória szinte minden jellegzetes fogását elkészítettük már, de a miniburgerek, miniwrapek és társaik jellemzően nem szerepelnek rendezvényeinken.

 

 

Tálalóeszközök

Hajdu Attila
ügyvezető igazgató
Sanitech Hungary

A finger foodok dinamikus növekedése a vendéglátásban annak köszönhető, hogy a piac szereplői felismerték a finger food látványos tálalásában rejlő lehetőséget – elemez Hajdu Attila, a Sanitech Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. – A kisadagos ételek és a hozzájuk kapcsolódó formatervezett eszközök sokszínű, változatos világa élményszerűbbé teszi az ételek étvágygerjesztő bemutatását.

A termékfejlesztés cégünknél a finger foodok gasztronómiai sokféleségéhez és folyamatos változásaihoz illeszkedő ideális eszköztár megteremtését jelenti – legyen szó akár ázsiai, közel-keleti vagy más speciális konyhákról. Természetesen ezen a területen is alkalmazkodni kell a növekvő fogyasztói környezettudatossághoz és kényelmi igényhez, valamint a változó étkezési szokásokhoz. Egyre több helyen találkozunk például bambuszból készült tálalóeszközökkel, biológiailag lebomló tálkákkal, fa evőeszközökkel, de újrahasznosított papírtermékekkel is.

A porcelánból és üvegből készülő termékeinket többnyire azok az üzletek preferálják, amelyek rendszeresen tálalnak ugyanolyan típusú ételeket – általában éttermek, bisztrók, magasabb színvonalú önkiszolgáló éttermek. A műanyag és a környezetbarát eszközöket a catering és rendezvényszervező cégek részesítik előnyben

Ipacs Tamás

Kapcsolódó cikkeink