Egyre többször vásárolunk online

Dátum: 2018. 12. 06. 11:36

Vásárlás kényelmesen, otthonról, időt spórolva? Lassan ez már természetessé válik, hiszen évről évre egyre többen vásárolnak az interneten keresztül. Kezdenek teljesen eltűnni az internetes vásárlással kapcsolatos akadályok, és előtérbe kerülnek az olyan előnyök, mint kedvező árak és ár-összehasonlítás lehetősége, gyorsaság és házhozszállítás.

 

 

A dunnhumby Shopper Thoughts kutatási paneljének legfrissebb adatai azt mutatják, hogy a legnépszerűbb online vásárolt termékkategóriák Magyarországon az elmúlt 12 hónap vásárlásai alapján a háztartási gépek/elektromos készülékek (53%), a teljes FMCG-kategória (44%), illetve a ruhák és cipők (37%) voltak. Azok a vásárlók, akik az elmúlt 12 hónapban vásároltak online, a havi költéseik majdnem felét már ott költötték el a teljes FMCG-kategórián belül. Azonban az élelmiszer kategória kivételt képez ez alól, itt még az erre szánt havi kiadásaik nagyobb részét az üzletekben költötték el a vásárlók (73%), így érdemes fejlesztések terén erre a kategóriára fókuszálni.

 

 

Fontos kérdés lehet mindenki számára, hogy mely kategóriát milyen típusú webáruházakban vásárolják a leggyakrabban. Élelmiszer vagy egyéb háztartási termékek esetében az online szupermarketeket választották a válaszadók, míg kozmetikumok vagy állateledel vásárlásakor az arra specializálódott webshopokat preferálták. Webáruház választása esetén a legfontosabb tényezők a válaszadók számára az árszint, a korábbi tapasztalat és a szállítási költség.

Aki már elkezdett online vásárolni, nagy valószínűséggel rendszeres vásárlóvá válik, a válaszadók egyharmada évente legalább hétszer vásárol már online. Itt válik fontossá a korábbi tapasztalatok szerepe és hogy a havi költések közel fele áthelyeződik az online vásárlások irányába.

Teljes FMCG-kategóriában nagy ösztönző erő a kedvezmény vagy akár az újdonság ereje. Élelmiszer kategória esetében a tavalyi évhez képest 10 százalékponttal nőtt azok aránya, akik azért vásároltak először online, hogy kipróbáljanak egy új típusú szolgáltatást. Egy új webáruház bevezetését ezért érdemes minden már létező csatornán/felületen hirdetni, hiszen sok vásárlót már ezzel bevonzhatunk. Ez azonban főként az élelmiszer kategóriára jellemző, a többi kategóriában hatékonyabbak a különböző kedvezmények vagy az ingyenes szállítás.

 

 

Mindig lesznek olyan vásárlók is, akik próbát tesznek, de nem térnek vissza a szolgáltatáshoz vagy nem válnak rendszeres vásárlóvá. Ilyen esetekben a legtöbben személyes okokat jelöltek meg indokként, mint például a szülési szabadság letelte vagy egészségügyi helyzetben beállt átmeneti változás. Azonban fontos megjegyezni, hogy ma már elenyésző azoknak az aránya, akik a fizetés biztonságosságához kapcsolódó aggodalmak (3%), a rossz tapasztalat (6%) vagy a túl bonyolult rendszer (4%) miatt nem vásárolnak online.

A kutatás arra is rávilágított, hogy az online vásárlás legfőbb előnyei az időspórolás és egyéb kényelmi szempontok, illetve az árak összehasonlíthatósága és az előzetes kutatás lehetősége, míg a legnagyobb gátja az, hogy sokaknak még mindig szüksége van arra, hogy lássa a terméket mielőtt megveszi. Itt előnyben vannak azok a webáruházak, melyek rendelkeznek üzlettel, de így is fontos hangsúlyozni, hogy ezek ugyanazok a termékek, melyek a boltokban is megtalálhatóak, így a weboldal megbízhatóbbnak tűnik majd a vásárlók számára.

Összességében elmondható, hogy a vásárlók bizalmát érdemes megalapozni jó tapasztalatokkal és élményekkel, így rendszeres és aktív vásárlókká válhatnak az online térben. (x)