Egyre drágább lesz a sör a klímaváltozás miatt
Az éghajlatváltozás és az élelmiszer-fogyasztás növekedése következtében kevesebb és drágább lesz sör – állapították meg tudományos kutatók. Egy tonna sörárpa ára 2017-ben 170, tavaly már 270 euró volt – olvasható a piacesprofit.hu-n.
A Nature Plants szakfolyóirat tette közzé tanulmányukat, amely szerint a jövőben kevesebb sört fog tudni termelni a világ, és annak ára is fokozatosan egyre magasabb lesz. A fő ok az éghajlatváltozás, amelynek következtében ismétlődnek a szárazságok, a forró időszakok, következésképpen pedig kevesebb árpa terem. Amennyiben tovább is emelkedik az átlaghőmérséklet, megduplázódhat mindenfajta sör, még az alkoholmentes sör ára is – a világ egyes vidékein pedig négyszer annyiba kerülhet majd az ital.
Német szakértők szerint a klíma változása máris érezteti hatását a söriparban. A hőségek oda vezettek, hogy például Dánia, amely eddig jelentős árpaexportőr volt, az elmúlt évben szinte semmit nem szállított már külföldre, míg Ausztria, Csehország és Szlovénia német árpa vásárlására kényszerült.
Ugyanakkor a szélsőséges időjárás a német mezőgazdaságban is éreztette hatását. Az árpatermés az átlag alá süllyedt, ennek következében a sörárpa ára a magasba szökött: 2017-ben egy tonnát 170, tavaly már 270 euróért értékesítettek.
Az árpakészletek csökkenése azt is jelenti, hogy az jut hozzá, aki a legtöbbet fizeti, s ebben a sörgyártóknak erős versenytársuk van: a takarmányipar. A világ népességének gyarapodásával nő a hús iránti kereslet, és a fejlődő országok felemelkedésével bővül a húsfogyasztás, azaz több takarmányra is van szükség.
Ez azt jelenti, hogy ha Kína nagy mennyiségű takarmányárpát vásárol a világpiacon, emelkedik a sörárpa ára is. Egy német ma átlagosan 10 rekesz (200 félliteres üveg) sört fogyaszt egy évben. Ha a körülmények kedvezőtlenül alakulnak, ez a fogyasztás – kényszerűen – akár évi 3 rekesszel is csökkenhet.
(Süddeutsche Zeitung, piacesprofit.hu)
Kapcsolódó cikkeink
Korán érkezik a nyár a Borsodi Friss új ízével
Új, egzotikus ízvilágú taggal bővül a Borsodi Friss termékcsalád. A…
Tovább olvasom >Prémiumra hangolva
A tavalyi év áremelkedése a sörgyártókat szigorú költségkontrollra kényszerítette, miközben…
Tovább olvasom >Ízvarázslás
A Nendo dizájnstúdió olyan poharat készített Japán legrégebbi sörmárkája, a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >