Dohány központilag

Szerző: Trademagazin Dátum: 2015. 09. 08. 00:45

Vitatott körülmények között nyerte el a dohány-kiskereskedelem központi logisztikai szolgáltatására szóló koncessziót, a British American Tobacco és a Continental Dohányipari Csoport érdekeltségébe tartozó Tabán Trafik Zrt. konzorciuma. A dohányipari gyártókra kirótt egészségügyi különadón túl, a pályázat meghirdetése nélkül tett ajánlatuk kedvező elbírálása tovább borzolta az ipar szereplőinek kedélyeit. Több forrásból is értesülhettünk arról, hogy ezt a gyártók nem hagyják annyiban, és várhatóan brüsszeli folytatással is számolhatunk az Országos Dohánybolt Ellátó Kft. jövőjét illetően.

A valós kérdés azonban mégis csak az, hogy az új vállalkozás, ahol gőzerővel folyik a felkészülés a közel 6000 Nemzeti Dohánybolt ellátására, képes lesz-e novembertől megkezdeni a munkáját. A cég vezetői optimisták, és augusztusban elindított honlapjukon megkezdték a szakmai tájékoztatást.

A törvényben rögzített felhatalmazással élve kialakították és nyilvánosságra hozták az új egységes, sávos árképzési modellt is. A korábbi gyakorlattal szemben – ahol a gyártók a kiskereskedőkkel kötött kétoldalú szerződésben, a vállalások alapján rögzítették az elérhető árréseket – novembertől az ODBE határozza meg a kiskereskedelmi árréseket. A regresszív modell gyakorlatilag azt jelenti, hogy az éves 120 millió forintos határt meghaladó árbevétel után a kiskereskedőknek már csak a minimális 10%-os kiskereskedelmi árrést biztosítják. A 120 millió forintos határig azonban még három árbevételi sáv került megállapításra. Az ott alkalmazott magasabb árréskulcsok révén az adott sávban lévő kiskereskedők viszont előreláthatóan magasabb átlag árrést lesznek képesek elérni, mint a jelenlegi rendszerben.

Adatok hiányában csak a Pareto-elv alapján becsülhetjük meg, hogy míg a trafikok 20%-a kevesebbel kell, hogy beérjék, addig 80%-uk jobban járhat. De legalább nekik tetszeni fog az új rendszer!

Kapcsolódó cikkeink