Deloitte: a hazai vállalatok inkább a hagyományosabb tényezőkre fókuszálnak
Míg a hazai vállalatvezetők és tulajdonosok hagyományosabb irányt képviselve a költséghatékonyságra és piaci lefedettségre fókuszálnak, a nemzetközi vállalatok vezetői inkább a felforgató technológiai trendekben rejlő lehetőségek feltérképezését és kiaknázását preferálják. A hazai és közép-európai magánvállalkozások is kénytelenek azonban a régi, bevett eszközök és stratégiák, valamint az új trendek, technológiai megoldások között egyensúlyozni – derül ki a Deloitte Private globális kutatásából, amelyben 30 ország, 2500 magántulajdonú vállalkozás vezetőjét és tulajdonosát kérdezték meg arról, hogyan látják az előttük álló időszak növekedési lehetőségeit és kihívásait a globális piacokon.
A Deloitte közleményében ismerteti: a cyber-támadások, kereskedelmi korlátozások és geopolitikai bizonytalanságok jelentős kockázatot képviselnek a növekedésre nézve, ami a magántulajdonú vállalkozások irányítóit arra kényszeríti, hogy régóta fennálló és hosszútávú stratégiai elképzeléseiket óvják, mégis nyissanak a rövid-, középtávon azokat alapjaiban átíró fejlesztések, megoldások irányába.
A megkérdezett magánvállalkozások vezetői a felmérés szerint magabiztosnak tűnnek vállalkozásaik rugalmassága, stressztűrő képessége és kilátásai tekintetében. A résztvevők közel háromnegyede érezte magát biztosnak, vagy kiemelkedően biztosnak abban, hogy az általa irányított szervezet következő 12 hónapja sikeres lesz, az árbevétel, a profitabilitás és a tőkebefektetés terén is nőhetnek a következő évben. A válaszadók 48 százaléka gondolta úgy, hogy a súlyos munkaerőhiányos környezetben is nőni fog teljes idejű munkavállalóik száma a tavalyi évhez képest.
Kóka Gábor, a Deloitte Private közép-európai vezető partnere szerint a megkérdezett európai magánvállalatok vezetői jellemzően tisztán látják a nemzetközi versenyt alapjaiban alakító felforgató trendek jelentőségét. Erősen szór azonban azoknak a megoldásoknak a köre, amelyekre fókuszálva ezeket a kihívásokat kezelhetőnek látják: a válaszadók 42 százaléka mondta Európában a régióban, hogy elsődlegesen új üzleti modellt terveznek kialakítani, 33 százalékuk fókuszált belső erőforrást szentelt ezekre a célokra, míg közel harmaduk elegendőnek ítélte a témák felső vezetői testületekben való megvitatását.
Általánosan jellemző, hogy a magánvállalatok vezetői és tulajdonosai a folyamatosan erősödő és gyorsuló kihívások ellenére erős alapokat látnak szervezeteikben a változások kezeléséhez. A magabiztosság okaként a legtöbben az új szolgáltatások és termékek kifejlesztését, a magas produktivitást és az üzleti modell innovációját emelték ki.
A megkérdezett magyar magánvállalatok vezetői körében azonban ezek a szempontok csak a harmadik-ötödik helyen szerepeltek. A jellemzően konzervatívabb álláspontot képviselő hazai vállalatvezetők 44 százaléka szerint a termelékenység növelése, 26 százaléka szerint a költségszerkezet javítása, míg 22 százalékuk szerint a meglévő piacok fejlesztése lehet a legfontosabb növekedési pályát támogató stratégiai irány. Náluk is megfigyelhető ugyanakkor, hogy ezek mellett az alkalmazkodó készséget növelő tulajdonságként hivatkoztak a magánvállalkozásokra régóta jellemző személyes elhivatottságra és erős vállalati kultúrára is – mutat rá Erdei Márton, a Deloitte Private szenior tanácsadója. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
A fenntartható termékeken spórolnak a németek
A Deloitte 19 országban mintegy 19000 – ezen belül Németországban…
Tovább olvasom >Deloitte: az Egyesült Államokban háromból két vásárló fizetne többet a friss élelmiszerért
A Deloitte által nemrégiben elkészített „Fresh Food at the Intersection…
Tovább olvasom >Honeywell felmérés: a kiskereskedők terveznek az MI-technológiákkal
A kiskereskedőknek nagy terveik vannak a mesterséges intelligencia (MI) alapú…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >