Árérzékenyek vagyunk a zöldségre
Ha zöldségről van szó, nagyon árérzékenyek vagyunk – írja a Gfk Hungária adatai alapján az agrarszektor.hu. A fagyasztott zöldségekről egészen könnyen le tud mondani a társadalom egy része, míg a friss zöldségből egyszerűen kevesebbet veszünk olyankor, amikor drágábbnak érezzük.
A 3-4 évvel korábban tapasztalt nagyobb mértékű áremelkedés után a tavalyi évben a zöldségkonzervek esetében 1 százalék alatt maradt az árváltozás mértéke, míg a fagyasztott zöldségek esetében 3 százalékkal terhelte meg jobban a háztartások pénztárcáját a termékek beszerzése. Nagyjából ugyanilyen ilyen arányban csökkent a vásárlók száma is, így a 2017. májustól 2018. áprilisig tartó 12 hónapban a magyar háztartások költése nem növekedett a konzerv és fagyasztott zöldség terén.
Bár háztartásonként szinte ugyanannyit vásároltunk ebből a termékből, mint tavaly, de kevesebb háztartásban döntöttek úgy, hogy egyáltalán vesznek valamilyen fagyasztott terméket. Vagyis voltak, akik nem változtattak fogyasztói szokásaikon, míg mások drasztikusan reagáltak. A háztartások fogyasztása a friss zöldségek piacán sem bővült. A különbség annyi, hogy míg a kategória vásárlói bázisa gyakorlatilag nem változott, addig a háztartások által megvásárolt átlagos mennyiség csökkent le − mintegy 3 százalékkal − az elmúlt 12 hónapban. A zöldségek közül a legtöbbet burgonyára, illetve vöröshagymára és paprikára költöttünk.
Ha drágább, kevesebb fogy belőle
A háztartások jövedelmi szintje kevésbé befolyásolja a kategóriák vásárlását, inkább az jellemző, hogy a falun élő háztartások arányaiban kevesebbet vásárolnak a feldolgozott zöldségekből, hiszen sokszor saját maguk is meg tudják termelni ezeket. A zöldségkonzervek piacán az elmúlt két évben nagymértékben erősödött a láncok nevével fémjelzett kereskedelmi márkák részaránya a háztartások kiadásaiban. Míg 2013-ban az arányuk 51 százalék volt, addig az elmúlt 12 hónapban ez az arány 66 százalékra nőtt. A fagyasztott zöldségek piacán az elmúlt 12 hónap során 64 százalék volt a sajátmárkás termékek részesedése a háztartások költéseiből. A friss zöldségek terén a diszkont csatorna szerepe szintén jelentős, viszont a részesedése nem éri még el az egyharmados szintet. Ennek oka az, hogy a piacok és a zöldségesek szerepe hagyományosan erős.
(Forrás: Bakonyi-Kovács Krisztina, Gfk Hungária Piackutató Intézet)
Kapcsolódó cikkeink
Tényleg sok a vegyszer a magyar élelmiszerekben?
A fogyasztók mindig is igényelték az olcsó, jó minőségű és…
Tovább olvasom >NAK: a tavasz közeledtével egyre több hazai zöldség kerül a boltokba
A kora tavaszi időszaktól kezdődően egyre több hazai zöldség kerül…
Tovább olvasom >Nehéz időszakra számíthatnak a zöldségtermesztők
Az ukrán termények tömeges beáramlása miatt veszélyben azok a magyar…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >