A reklámokban is figyeljünk a környezetre! – útmutatót készített az ÖRT
Az önszabályozás keretében nagy gondot fordít a szakma a megelőzésre, amelyet részletes útmutatók elkészítésével is segít az Önszabályozó Reklám Testület. Most a környezetre ártalmas magatartás elkerülése érdekében fogalmazta meg ajánlásait az ÖRT, amely nem a termékeket kategorizálja, hanem a reklámok tartalmáról szól.
A jogszabály a környezetre ártalmas magatartás ösztönzését tiltja, azonban azzal kapcsolatban nem létezett iránymutatás, hogy egy bemutatott magatartás mikortól minősül ilyennek. Dr. Bándi Gyula „zöld ombudsmannal”, az alapvető jogok biztosának helyettesével, a jövő nemzedékek érdekeinek védelmét ellátó biztoshelyettessel és munkatársaival való konzultáció jelentette a kiindulási alapot az útmutató kialakításához.
Nagy segítséget jelentett a „zöld ombudsmannal” és munkatársaival kialakított párbeszéd, amely alapján először egy monitoring szempontrendszerét alakítottunk ki, majd a vizsgálat tanulságai alapján készült el az útmutató – fogalmazott Megyer Örs, az ÖRT elnöke.
Az útmutató minden márka reklámja számára fontos és hasznos. Nem a termékeket kategorizáltuk, hanem a reklám tartalmára fókuszáltunk, hiszen bármely termék reklámjában előfordulhat a környezet szempontjából meggondolatlan magatartás, amely a reklám jellegéből adódóan alapvetően pozitív hangulatú reklámban pozitív, elfogadó vagy éppen megerősítő képet sugallhat – fogalmaz Fazekas Ildikó ÖRT főtitkár.
Megnyugtató, hogy a vizsgált közel 400 reklámban környezetvédelem szempontjából nem volt drámai hiba. A reklámokban látott egy-egy – nem megfelelő, ráadásul nem is a termékhez, hanem csupán a reklám ötlethez kapcsolódó – mozzanat azonban azt bizonyította, hogy a tudatosság növelésének helye van. Ezért is örültünk az Önszabályozó Reklám Testülettel való együttműködésnek és az elkészült útmutatónak – fogalmazott Dr. Bándi Gyula.
Egy-egy aprónak tűnő mozdulat, a termékhez egyáltalán nem kapcsolható viselkedés, (pl. szívószál, műanyagpohár használata, a termék pocsékolása) a reklámokban azt mutatta, hogy van még mire figyelnünk. Az ÖRT filozófiájához a megelőzés hozzátartozik, így meggyőződésünk, hogy kellő odafigyeléssel a környezet szempontjából is megfelelő reklámok készülhetnek. A tudatossághoz az útmutató minden bizonnyal hozzásegíti a reklám készítőit – tette hozzá Fazekas Ildikó főtitkár.
Kapcsolódó cikkeink
Sallangmentes reklámokkal újít az Euronics
Mellébeszélés nélküli reklámfilmekkel indul útjára az Euronics új kreatív platformja.…
Tovább olvasom >Mit és hogyan vizsgál a Fogyasztóvédelem a reklámozási gyakorlatban?
Rekord létszámú érdeklődés mellett rendezte az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT)…
Tovább olvasom >Idén már 7 millió forinttal segíti a Generali EnterPRIZE programja a fenntartható vállalkozásokat
A Generali Csoport és az olasz SDA Bocconi közös, 2023-as felméréséből (melyben több mint 1000…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: A bruttó átlagkereset 605 400 forint volt 2024. februárban, 14,0 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban
2024. februárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605…
Tovább olvasom >Czomba Sándor: 566 mikro-, kis- és közepes vállalkozás részesül kapacitásbővítő támogatásban
A mikro-, kis- és közepes vállalkozásokat célzó kapacitásbővítő támogatásra 566-an…
Tovább olvasom >ENSZ: világszerte tovább nőtt tavaly az élelmiszer-bizonytalanság
Tovább nőtt az élelmiszer-ellátás bizonytalansága 2023-ban – olvasható az ENSZ…
Tovább olvasom >