Magazin: A legértékesebb FMCG-márkák 2018-as rajtja

Dátum: 2018. 06. 18. 07:30

A Neticle automatikus médiaelemző rendszerével a világ legértékesebb FMCG-márkáinak online említéseit vizsgáltuk meg ezúttal, a 2017-es összefoglaló után. Kíváncsiak voltunk, az ikonikus márkák hogyan indítják az évet, milyen kommunikációs trendek lépnek előtérbe, és mivel tudnak bekerülni a sajtóba. Igazán nagy változások nincsenek, de néhány érdekes márkakommunikációs egybeesés azért megfigyelhető. Mutatjuk a részleteket.

Lipusz Kinga
PR- és marketingfelelős
Neticle

Az év első 3 hónapjának (2018. január 1. és március 31. közötti időszak) említései alapján 2 toplistát állítottunk fel, hasonlóan ahhoz, ahogyan a 2017-es adatokkal tettük. A 10 márkából álló listát a 2017-es és friss 2018-as adatok (Brand Finance Global 500 2018) alapján raktuk össze, így a mért márkák a következők lettek: Budweiser, Coca-Cola, Colgate, Danone, ­Dove, Johnson’s, L’Oréal, Nescafé, Nestlé,
Nivea.

Az említések száma alapján létrejövő listán a Coca-Cola végzett az élen több mint 4000 említéssel, valamint a Nivea (4200+) és a Nescafé (3000+) fért még fel a dobogóra. Emlékeztetőül: a 2017-es adatok alapján a Coca-Cola, a Nescafé és a Danone váltotta ki a legnagyobb on­line diskurzust, közvetlenül a Nivea előtt. A legértékesebb FMCG-márkák tehát 2017-hez hasonlóan 2018 elején is odafigyeltek a fogyasztóikra és az intenzív kommunikációra, különösen a Nivea.

A TOP 10 legértékesebb márka sorrendje az online említések alapján

 

A másik szempont a márkákról szóló hírek és vélemények megítélése volt. A Neticle rendszere nemcsak összegyűjti, hanem közel valós időben automatikusan véleményelemzi a márkákkal kapcsolatos webes említéseket. A 2017-ben legpozitívabb márkák (Danone, Coca-Cola, Nescafé és Nivea) 2018 első 3 hónapjában sem bízták a véletlenre a brandépítést: a Nivea, Nescafé, Danone triót a Coca-Cola követi a sorban. Az ismert márkaóriások véleményárfolyama az időszakban végig emelkedett, köszönhetően a rendszeres nyereményjátékoknak.

A TOP 10 legértékesebb márka sorrendje a véleményárfolyamok 2018. március 31-i záróértéke alapján

 

A social media marketing egyik leghatásosabb fegyvere: a nyereményjátékok

Az adatokból az derül ki, hogy az FMCG-márkák marketingstratégiájában a nyereményjátékok még mindig az egyik legfontosabb eszközei a követők megmozgatásának, amivel a Nivea, a Nescafé és a Danone is előszeretettel élt az időszakban. Különösen a kreatívabb típusok (pl.képrejtvény vagy „Kinek ajándékoznád és miért?”) népszerűek, néhány száztól több ezerig nőhet a kommentek száma. Különösen, ha személyesebb kommentekre is lehetőséget adnak, mivel így lehetnek igazán jó eszközök arra, hogy növeljék a márkahűséget és a személyességet.A „Kinek ajándékoznád?” típus azért is üt két legyet egy csapásra, mert nemcsak az oldal aktivitását pezsdíti fel, hanem a tageléssel újabb érdeklődőket vonnak be a márka már aktív fogyasztói, ráadásul önmaguktól. Annál hitelesebb marketing pedig kevés van, mint a baráti ajánlás.

AZ FMCG-márkák említéstérképe, amelyen a kulcstémák megítélésük és említésszámaik alapján szerepelnek

Fogyasztás és élmény kéz a kézben járnak

Mi számít a leginkább a fogyasztóknak az FMCG-termékeknél? Miről beszélnek leginkább? A fő tulajdonságok az íz, szín, ár, hőmérséklet, illat, forma, megjelenés – ez a lista arra utal, hogy a megfelelő termékminőségen túl az ár-érték arányra és a csomagolásra is odafigyelnek a fogyasztók 2018-ban a választáskor, így érdemes a gyártóknak is prioritásként kezelni ezeket a területeket, és pontosan felmérni a márka rajongóinak igényeit.

A legjellemzőbb témák pedig, amelyek összekapcsolódnak az ikonikus FMCG-márkák online említéseivel, az íz, a márka, illetve brandenként a húzótermékek (Danone joghurt, Nescafé kapszula, Nivea krém, Nestlé csokoládé).

Talán nem meglepő ezek alapján, hogy a nyereményjátékokban – amelyek a legszélesebb rétegekhez jutnak – az énidőre, a szórakozásra és a szabadidős tevékenységekre próbálják helyezni a hangsúlyt, így kötve össze a márkát a fogyasztók fejében az élvezettel, az élménnyel és a személyességgel.

Hogy ebben a tekintetben mennyire egy húron pendülnek a különböző márkák marketinges szakemberei, azt jól mutatják a januári összecsengő nyereményjátékok. Véletlen vagy az év eleji filmes gálák (Golden Globe-gála január 7-én) keltette film-buzz meglovagolása lenne, hogy a Nescafé és a Danone is néhány nappal a rangos díjkiosztó utánra időzített filmmel/filmezéssel kapcsolatos játékot? Előbbi január 10-én kérdezte meg a követőit az év első filmélményéről, utóbbi 12-én kérte a fogyasztóit, hogy alkossák újra a kedvenc filmjük címét, Zeusz nevét is szerepeltetve benne – utóbbi különösen népszerűnek bizonyult, megéri tehát kreatívabb tartalmakkal és élményfókuszú kommunikációval keresni a követők kegyeit. //

Kapcsolódó cikkeink